Avatar billede burnoutdata Nybegynder
20. marts 2001 - 22:02 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Installiering af Linux 2.0

Min computer havde Windows 98. Alt var perfekt, lige indtil jeg fik en CD-Rom i hånden, hvorpå der står Red Hat LINUX 5.2. Jeg starter med at lave en bootdiskette (som der står i brugervejledningen),derefter formatere jeg hele min harddisk. Da jeg har gjort det, genstarter jeg med disketten i, og alt virker fint, lige indtil jeg skal til at bruge noget der hedder Disk Druid og fdisk. Jeg fatter ikke en meter af, hvad det er for noget. Herefter følger jeg min brugervejledning, og den fatter jeg ikke. Nu vil jeg gerne tilbage, og så vil jeg gerne have installeret mit gode gamle windows 98. Hvad gør jeg???????????? Jeg skal dog lige sige at de CD\'er som jeg bruger, kommer fra et blad jeg har købt, og det hedder: Linux - Friheden til at vælge, og så skal det lige siges at det var Linux Red Hat 5.2 (Apollo-version) jeg har forsøgt at installere.. Hjælp Mig....
Avatar billede scorpio Nybegynder
21. marts 2001 - 07:31 #1
Du sætter din computer op til at starte fra CD-rom i BIOS. Ret ikke andet! Du gør det ved at trykke <F1>, <DEL> el <CTRL> under opstart.

Herefter sætter du din WIN98 CD i drevet, men du afbryder installationen ved den blå skærm. Du går nu over i DOS.

Skriv nu fdisk /SMB.  Det laver en helt nornal bootrecord.

skriv igen fdisk, men nu uden parametre og slet evt udvidede partitioner. Lav evt andre hvis det er nødvendigt.

Du kan nu starte installationen helt normalt.
Avatar billede burnoutdata Nybegynder
21. marts 2001 - 08:24 #2
Dear Scorpio.
Hvis det virker vil jeg give dig dem. Jeg skal først hjem og prøve, derefter kan jeg se om det virker og så skal jeg nok give dig dem. OK.

NeMo
Avatar billede quakesanta Nybegynder
27. marts 2001 - 13:51 #3
Du skal ikke skrive fdisk /smb men fdisk /mbr.
Jeg startede selv med Redhat 5.2 og det tog lidt tid at sætte sig ind i det, men nu har jeg lært det. I Disk druid kan du ellers prøve at først slette den nuværende partition (/dev/hda1  vfat osv) hvad den hedder. Så bruger du tab-tasten til at komme ned og lave add. Lav en på ca. lige så mange mb som du har ram. Lav filsystemet til linux swap. Når det er første gang, så bare prøv at lave en mere, som fylder resten af harddisken, som hedder /, og så kan du fortsætte. Under pakke installation afmærk everything. Lav et password på over 6 tegn, når du bliver bedt om det. Når du genstarter(husk at tage disketten ud), så er brugernavn root og password det du skrev før. Så er du kørende. Det var de vigtigste punkter, resten er forholdsvis brugervenlig.
Håber du får lyst til at bruge Linux :-)

Held og lykke QuakeSanta
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. marts 2001 - 20:06 #4
OK jeg var sgu\' for hurtig
Avatar billede quakesanta Nybegynder
30. marts 2001 - 10:58 #5
gad vide om der snart bliver delt point ud???