Avatar billede zimes Nybegynder
21. januar 2005 - 12:57 Der er 5 kommentarer

Cartoon sort cirkel "zoom"

Sidder og skal lave noget flash og skal lave den klassiske sorte cirkel der "zoomer" ud fra et punkt, og scenen bliver synlig. I kan sikkert godt huske det fra de gamle tegnefilm.
Jeg kan imidlertid ikke få det til at fungere.

Jeg har prøvet at lave et sort layer og sætte en cirkel oven på og forstørre denne med motion-tween. Problemet er bare, at hvor cirklen bliver større skal det sorte layer ikke længere være synligt. Jeg har forsøgt at lege med layer-mask, men kan ikke få det til at virke. Tror dog det er den retning jeg skal hen.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. januar 2005 - 13:02 #1
Du skal gøre det omvendt.

Det der skal ligge i "layer mask" skal være det område du rent faktisk vil se. Du skal altså invertere din maske således at du har et synligt område der hvor du nu har din "sorte cirkel"

Læg det du vil have synligt op som tween i layer mask og det der skal afmaskes under.
Avatar billede zimes Nybegynder
21. januar 2005 - 13:15 #2
Det har jeg også lige fundet ud af, men har stadig et problem. Det hele skal være sort til at starte med og derefter zoome ud så en anden farve baggrund bliver synlig. Lige nu laver den bare begge baggrunde i samme farve.
Jeg vil egentlig bare have den sorte zoom til at ligge oven på alle andre lag, så jeg ikke skal rode med resten. Men det kan jeg ikke få den til.
Avatar billede zimes Nybegynder
21. januar 2005 - 13:20 #3
Nå nu tror jeg sgu det virker, kunne nu være rart hvis man kunne vælge at maske en mappe, men kan man det? Eller bare maske flere layers på én gang.
Avatar billede flashdevil Nybegynder
21. januar 2005 - 13:40 #4
vedr. dit sidst spørgsmål så kan højre klikket på et lag > properties og så vælge "maskED".
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
21. januar 2005 - 15:07 #5
Du kan godt maske flere lag - du trækker dem bare op under - Men endnu nemmere er det vel bare at lægge indholdet i et movieclip og så maske hele clippet.