Avatar billede psyfiloc Nybegynder
20. marts 2001 - 21:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Decompiling

Er det muligt at decompile et program fra .exe til .cpp, hvis man ved at det er skrevet i C++, så man kan se source koden?
Det er udelukkende for at lære mere om C++, at jeg vil høre om det er muligt, for nogle programmer er der vel ophavsret på ik?

Avatar billede preclean Nybegynder
20. marts 2001 - 21:18 #1
nej,når en c++ kode først er blevet til en exe. kan man ikke decompile til c++ kode igen.dog kan du det rette værktøj decomplier til assamblercode...
Avatar billede preclean Nybegynder
20. marts 2001 - 21:32 #2
for nogle programmer er der vel ophavsret på ??
De fleste programmerer der ophavsret på også freewear.
opensoruce kode (primært til linux)har man mulighed for at se den faktiske kode og ændre den..
Avatar billede rm Nybegynder
21. marts 2001 - 11:55 #3
ja det kan man godt, men kun små programmer prøv et se på: http://www.csee.uq.edu.au/~csmweb/dcc.html
Avatar billede ti6701 Nybegynder
28. marts 2001 - 17:46 #4
Kun under meget gunstige omstændigheder (dvs ingen realistiske programmer) er det muligt at dekompilere og derved fremskaffe den oprindelige kildekode. Den helt igennem intuitive måde at gennemskue dette på er at funktions og variabelnavne går tabt under selve kompileringen.
Hvis det vides helt specifikt hvilken compiler der er benyttet til kompilering af den oprindelige kildekode er det delvist muligt for en decompiler at udtale sig om hvilke library-funktioner der er benyttet. Den bedste disassembler/decompiler på markedet er IDA (interactive disassembler) og kan genkende library funktioner og har utrolig mange avancerede faciliteter.
Avatar billede preclean Nybegynder
30. marts 2001 - 23:53 #5