Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:00 Der er 21 kommentarer

Hvor udbredt er flash egentligt.

Hej Eksperter

Jeg skal til at lave et website til en café. Men jeg er meget i tvivl om det skal være en flash side eller en "html/php"?

Jeg syntes helt klart flash er smartest, og det giver mig en masse muligheder, med hvad der angår designet og funktionaliteterne. Som i nok kan høre på det, så er jeg mest til flash, men problemet er at jeg ikke er helt klar over hvor udbredt flash er. Som grundregel, skulle man nok gå efter den opsætning, hvor man går ud fra at "kunden" er dårligst stillet hvad der angår computer og programmer, altså så man ikke udelukker en potentiel kundegruppe, fordi at man vælger flash. Men derved så "forringer" man jo også for dem som godt kan tage flash?

Men så på den anden side, så er det (efter min vurdering) oftest unge mennesker der kommer til at bruge sitet. Og der har de feste vel flash, eller har de ?

Jeg vil utrolig gerne høre jeres mening omkring det her. Hvis i har erfaring med lige netop web og resturations branchen eller hvis i selv har besøgt sider som i ikke kan se, hvor flash var problemet, eller hvis i ved om der findes nogle overordnede statistikker omkring brugen af flash.

Ok, kort sagt - Skriv jeres mening. :D

På forhånd tak.

Mvh. Anders
Avatar billede Slater Ekspert
20. januar 2005 - 21:04 #1
Det er rimelig udbredt. Jeg mener at have set at over 70% har Flash-plugin installeret.

At jeg så ikke kan fordrage Flash er en anden sag. Det er fint nok til et banner, eller en fed menu... men folk der laver hele sider i Flash - ARGH! Jeg skrider med det samme. Især hvis der er en eller anden latterlig intro først, som ikke har andet formål end at vise hvor "sej" designeren er.

Nah, gode gamle HTML standarder, det ved man hvad er. Du kan genkende et link, og skal ikke lede efter det. Det tager få sekunder at loade, selv på en dialup-forbindelse, og det bevæger sig ikke, og laver sjove fagter, så man er ved at blive søsyg.
Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:09 #2
viperine -> hehe søsyg. Narj, det var nu ikke sådan ment, at der skulle være en masse irriterende effekter. Dem bryder jeg mig heller ikke om. Syntes bare at man får et "dejligt" design ud af flash.

Det med at man ikke kan linke direkte til indholdet, det kan jeg også godt følge dig i. Men jeg tror ikke at der er ret mange der vil linke til siden. Idet at indholdet er såsom, - menukort - arrangementer - kontakt etc.    Eller hvad tror du ?

tak for den hurtige respons.
Avatar billede Slater Ekspert
20. januar 2005 - 21:12 #3
Nah, det tror jeg heller ikke. Jeg bryder mig bare stadig ikke om det :)
Fair nok hvis du kan designe en side, der loader (næsten) lige så hurtigt som HTML, og hvor folk med det samme kan se hvad der er hvad, og ikke skal til at sætte sig ind i hvor menuen er, hvor indholdet er, og ikke mindst hvordan scrollbaren virker (mange flashdesignere laver MØGirriterende scrollbars)

Jeg har ikke set nogen der har gjort det endnu, men én gang skal jo være den første :)
Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:24 #4
Er der andre ting som du syntes er irriterende ved flash? (det er godt nok med nogle tips.) :D
Avatar billede Slater Ekspert
20. januar 2005 - 21:32 #5
Tjah... mange Flash-designere har nye monster-computere, og tænker ikke på at selv simple animationer hakker af røv til på bare lidt ældre computere.
Jeg har selv en 900 MHz maskine med et GeForce 2 kort - den er gammel, men den er ingen oldssag! Og alligevel hakker langt de fleste Flash-sider mere eller mindre, og gør det meget irriterende at navigere.

Så grundlæggende, hvis du skal lave en side helt i Flash:
a) Lav for guds skyld ingen intro-film.
b) Hold størrelsen godt nede, og stream tungere indhold til sidst, så det vigtige af siden loader hurtigt.
c) Sørg for at tænke over maskinkraft, og test helst på en gammel maskine.
d) Hold alting rimelig stille! Ikke noget med vilde animationer og ting der suser rundt på skærmen.
e) Sørg for det ligner noget man kender. Menu til venstre eller i toppen, tydeligt afgrænset fra resten af siden.

.. det var vist alle mine råd.
Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:36 #6
Tak for det. De råd kommer helt sikkert i brug, hvis det ender med en flash side.

Fortsat god aften.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2005 - 21:39 #7
Og unge mennesker bruger tit Firefox, og har en Flashblocker installeret. Nogle
vil nok trykke på den lille knap, hvis de kommer til en side med Flash, men der
er også nogen, der springer den over.

Mit råd: Brug Flash til det du ikke kan bruge HTML til. Flash giver mening i spil,
demoer, interaktion, og sikkert flere steder - og der er det nok suverænt i disse tider.
Flash giver sjældent/aldrig mening ved præsentation af information.
Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:45 #8
erikjacobsen -> så dit råd er helt klart at jeg skal lave den, i det "traditionelle" format?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2005 - 21:51 #9
Nu skal vi jo ikke bare være traditionalister, men være nytænkende og
fremadrettede. Jeg synes du skal bruge HTML til at opfylde det vigtigste,
basale informationsbehov. Men brug Flash til "spændende" ting. Har værtshuset,
øh cafeen, et spil (kort,terning) blandt stamgæsterne, så lave en Flash, så
man kan øve sig på det derhjemme. Altså, når der er et behov, der ikke er
livsvigtigt for dit site, og hvor andre teknologier ikke dur, eller er
besværlige, så endelig Flash.

Men nu er jeg jo også bare en gammel forstokket edb-nørd, der en gang syntes
at en GIER fra Regnecentralen var en god maskine... ;)
Avatar billede koed Nybegynder
20. januar 2005 - 21:54 #10
det er fedt at få lidt respons. "havde dog håbet at i havde sagt at jeg helt sikkert skulle gå for flash. Men du har nok ret. Altså, jeg syntes bare at det er så lige til. Men jeg har godt nok heller ikke set andre resturanter eller caféer der kører med flash. Det er der vel også en grund til...
Avatar billede Slater Ekspert
20. januar 2005 - 21:57 #11
Jeg vil slet ikke vide hvad sådan en GIER kunne :P Men jeg er dog stadig rimelig enig med erikjacobsen her.

og koed -> man får desværre ikke altid hvad man ønsker sig, men held og lykke med siden, lige meget hvad du beslutter :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2005 - 22:13 #12
GIER = Geodætisk Instituts Elektron Regner.
Læs mere: http://www.datamuseum.dk/site_dk/rc/gierdoc/
(men det er vist offtopic - ku' ik' la' vær')
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
09. februar 2005 - 18:34 #13
Jeg synes helt sikkert at du skal lave hele skidtet i flash - hvis du vel at mærke er i stand til det. Både rent funtionelt og æstetisk. Jeg kan sagtens følge folks frygt/had til de laaaaange introfilm og de irriterende dårligt lavede scrollbare og tekstrenderinger. Men bliver alt lavet ordenligt er flash bare meget federe - specielt hvis det er en "ung" café. At der så sidder nogle og fravælger flash - tjah, det er vel deres eget problem.
Men hvis ikke man har snildet så gør som erik siger; brug html til det html er bedst til... tekst.

Du kunne jo evt. tage et kig her ofr inspiration: www.2advanced.com (ren inspiration - meget advanceret) og her: www.styleboost.com...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. februar 2005 - 19:03 #14
Og så er der lige søgemaskinerne, der ikke har det så godt med Flash.
Det argument har vi vist glemt ;)
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
09. februar 2005 - 19:07 #15
jo jo ... men flashen skal jo implementeres i et html-dokument - og der kan man jo bruge meta-tags?? :O)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. februar 2005 - 19:09 #16
Metatags er uden positiv betydning i dag.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
09. februar 2005 - 19:17 #17
Så kan siden tilmeldes hvis man ikke har tålmodigheden til at vente på en "robot".. Men der er jo også andre måder at eksponere www-adressen ..
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. februar 2005 - 19:30 #18
Personlig mening: En hjemmeside er en informationsdatabase, altså en side hvor man formidler information. Har man for meget "krims-krams" på den, bliver fokus pludselig rettet til noget andet, end den information man vil videregive til brugeren. Dermed ikke sagt at det bare skal väre en hvid baggrund med sort tekst, men det förste af kimdolleris' link, er for mig et skräkeksempel, man bliver jo helt rundtosset (fandt aldrig ud af hvilket budskab de ville ud med).

Men HTML/PHP og så eventuelt en lille smule flash, ville jeg satse på ;o)
Avatar billede zeni Nybegynder
16. februar 2005 - 18:22 #19
Det er meget udbredt.. over 70% bruger det på deres sider.
og 97% af verden internet brugere har adgang til at se flash..

Så ja det er meget udbredt.. :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. februar 2005 - 23:34 #20
70% er vel at tage i, eller?
Avatar billede Kengun Praktikant
25. februar 2005 - 09:40 #21
Jeg vil foreslå at du laver en html side som du så krydrer med Flash effekter, som for eksempel en Flashmenu, Flash topbanner, etc. Husk ik for meget Flash haløj! - Selv om nogle ik har Flash plugin indstalleret så vil dem alligevel se det meste af siden. Efter hva jeg kan se så er rene Flash sider ik så "in" længre, men kobination af html/Flash kommer mere og mere. Vel, bare nogle tanker fra mig :)