Avatar billede mej Nybegynder
20. januar 2005 - 19:28 Der er 10 kommentarer

Tiscali Highway og (trådløst) netværk

Hej,

Jeg har for nyligt skiftet fra webspeed til Tiscali Highway. Med webspeed forbindelsen havde jeg ingen problemer med at benytte et trådløst netværk.
Tiscali Highway er jo som bekendt en ADSL forbindel, men i stedet for en router medfølger der et såkaldt ADSL modem.
Jeg kan fortælle at til det trådløse netværk har jeg følgende udstyr: Sandberg Wireless G54 Router og Sandberg Wireless G54 PC Card.
Lige nu er den største bekymring ikke at få netværket trådløst, men i det hele taget at kunne kommunikere ud af huset via routeren. Jeg har tilsluttet modem til router via kabel og tilsluttet routeren til pc'en via andet kabel. Jeg kan fint kommunikere med routeren, men kommer ikke videre derfra.
Jeg har forsøgt mig ved at opsætte netværk med fixed IP, droppede ret hurtigt den mulighed og gik over til wan med dynamisk IP. Jeg har clonet MAC adressen og opsat både primær DNS og sekundær DNS.
Jeg har aldrig været en ørn til netværk, gider det ikke rigtig, det skal bare virke sådan noget. Og nu er min tålmodig så brast og jeg kan mærke et hysterisk anfald er på vej.
Nogle gode ideer eller erfaringer?
Avatar billede kenp Novice
20. januar 2005 - 22:37 #1
Det er fordi at din highway forbindelse er en "opkalds" forbindelse, så du skal sætte dit brugernavn og password ind under PPPoE i din router så den kalder op for dig.
Avatar billede mej Nybegynder
21. januar 2005 - 09:33 #2
Hmm.. ja ok, det var jo så den sidste mulighed som jeg ikke rigtig havde overvejet at prøve, af den simple årsag at hvis jeg forbinder pc'en direkte til ADSL modem skal jeg ikke benytte brugernavn og password.
Jeg ringede i øvrigt til Tiscali i onsdags og spurgte om highway var fixed IP, dynamic IP eller PPPoE, det kunne ham jeg snakkede med ikke svare på. Hvad har man så en support afdeling for?!
Nå men det vil blive afprøvet i weekenden.
Point? Kan de gives til kommentarer eller skal det være svar for at man give dem? Det er ved at være 3-4 år siden jeg benyttede eksperten sidst.
Avatar billede kenp Novice
21. januar 2005 - 09:36 #3
Nope det kan man ikke endnu!

Du siger det virker når du sætter den direkte til din computer så er det ihverfald ikke PPPoE (det er det ellers normalt)

Uden at vide hvilken router du har, så prøv at se om du akn sætte hastigheden ned på den.
Avatar billede mej Nybegynder
21. januar 2005 - 10:05 #4
Jeg ved at man som highway kunde fr tildelt 4 IP adresser, de kan jo så skifte fra gang til gang. Fra dem har jeg modtaget et Billion Ethernet ADSL Modem og har selv købt Sandberg Wireless G54 Router (ved ikke lige hvor man sætter hastigheden ned?).

Om trådløst netværk skriver Tiscali under spørgsmål og svar:
Trådløst netværk - kan jeg bruge det?
Med Tiscali Highway er det hurtigt og enkelt at få et trådløst netværk. Det eneste du skal gøre, hvis ikke du allerede har et trådløs netværk derhjemme, er at købe en trådløs router og tilkoble den til det modem du får i Startpakken, så er du klar! Du kan købe trådløst udstyr i de fleste elektronik- og computerbutikker. Priserne starter typisk ved 250-300 kr. Husk også at købe trådløse netværkskort til de computere der skal bruge den trådløse forbindelse.

OBS! Hvis du udbygger din Tiscali Highway forbindelse med et trådløst netværk, anbefaler vi dig på det kraftigste at benytte de sikkerheds- og krypteringsmuligheder du får med det udstyr du køber. Hvis ikke du beskytter din forbindelse, kan du risikere at andre kobler sig på dit netværk og misbruger din båndbredde så din forbindelse bliver langsommere, eller surfer på ulovlige hjemmesider, eller i værste fald angriber dine computere med virus eller hacking.

Med andre ord.. det burde jo være helt vildt lige til. Spling sploing... hmmm! Jeg må hjem og starte forfra. Øv1
Avatar billede kenp Novice
21. januar 2005 - 14:22 #5
når du har sat det til, så gå in di routeren også se om den får en ip-adresse, gateway m.m. hvis ikke så sluk lige hele dit udstyr ned, også start op igen også se om det ikke hjælper. (det er jo heller ikke sikkert at du kunne sætte hastigheden ned på din wan port.
Avatar billede mej Nybegynder
21. januar 2005 - 14:26 #6
Jeg prøver.. tak indtil videre. Og jeg skal nok vende tilbage med en melding, hvis de virker må du lave et svar så du kan få pointene.
Avatar billede kenp Novice
21. januar 2005 - 14:34 #7
ja ja men skal vi ikek lige have det til at virke først :)
Avatar billede mej Nybegynder
21. januar 2005 - 14:37 #8
Øhm jo, så absolut! Fortsættelse følger....
Avatar billede mej Nybegynder
18. maj 2005 - 16:30 #9
Fik aldrig lortet til at virke.. Det har faktisk bare stået på gulvet i hjørnet og samlet støv siden. Som det er nu må min kæreste og jeg skiftes til at være på nettet, det er ret irriterende.
Skulle der være flere gode ideer derude så kom endelig frit frem med dem. Og pssst jeg forstår ikke ret meget netværks snak så tænk gerne over det når og hvis du svarer.
Avatar billede kenp Novice
18. maj 2005 - 16:49 #10
Understøtter din router ikke PPPoE hvis den gør det så skal du sætte jeres opkalds oplysninger ind i routeren under det punkt så burde du kunne gøre det.