Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 13:59 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Windows File Sharing - hvordan?

Hvordan deler jeg - uden at bruge simple filesharing - en mappe på en maskine, så alle har adgang til at læse fra den?
Avatar billede gosvig Nybegynder
20. januar 2005 - 14:04 #1
højre klik - og del mappe
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2005 - 14:50 #2
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2005 - 14:53 #3
hvis alle, og her mener jeg _alle_ skal have adgang uanset om de er oprettet som brugere på maskinen, skal gæste kontoen vist være aktiveret.
simple filesharing gør vist ikke det store til eller fra, for du kan sætte skrive/læserettigheder når du definerer sharet
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2005 - 14:53 #4
hvad haverslev, det er et fint link :-)
Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 15:05 #5
mrmox2: Det anede mig.
Skal jeg sætte Guest til at have læserettigheder, eller Guests-gruppen, eller er 'Everyone' nok?
Jeg har i øvrigt prøvet alle tre ting men bliver enten promptet for brugernavn/adgangskode eller også siger den at jeg simpelthen ikke har persmissions, så vidt jeg kan se i en temmelig tilfældig rækkefølge.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2005 - 19:12 #6
gæstekonto aktiveret, men det er ikke nok at give Everyone rettigheder under sharing, for man kan ikke have flere rettigheder over netværk end man har på lokalmaskinen.
så hvis filsystem er ntfs skal du have sikkerhedsfanen frem (i xp home - hvis det er det du har - kan du kun få det i fejlsikret som "administrator"). der skal guest også have lov til at komme ind.
Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 19:23 #7
Ok, nu har jeg shared en mappe til Everyone og Guest, og givet Everyone og Guest læse-rettigheder under Security, men jeg får stadig "Not accessible. You might not have permissions ..."
Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 19:24 #8
Det er XP Pro, i øvrigt.
Avatar billede haverslev Novice
20. januar 2005 - 19:59 #9
Har du deaktiveret firewallen på maskinerne ?
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. januar 2005 - 20:02 #10
Nu har du vel ikke glemt at aktivere gæstekontoen?

everyone dækker også gæst, så du behøver ikke inkludere begge.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. januar 2005 - 20:04 #11
smut evt ind i kør>secpol.msc

under local policies > user rights > deny access to this computer from network

og kontroller at gæst er listet her
Avatar billede gammelhat Nybegynder
20. januar 2005 - 20:04 #12
'ikke' smuttede vist ud af sætningen

og kontroller at gæst IKKE er listet her

:)
Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 20:25 #13
Gammelhat: Der var den sgu! Guest var listet under Deny Access som default på WinXP Pro.
mrmox2: Det er i øvrigt ikke nødvendigt at have Guest listet under Security, når Everyone er listet (og det bliver den vist automatisk, når jeg giver Everyone adgangs under Sharing), men det var måske også det du mente?

Så fremgangsmåden er altså flg:
- Aktiver Guest-kontoen
- Tilføj Everyone under Sharing
- Fjern Guest under "Deny access to this computer from the network" under Local Security Settings.

Takker jer begge - smid et svar, så kvitterer jeg :-)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
20. januar 2005 - 21:34 #14
er det ikke mest gammelhat der skal have pts?
Avatar billede grav Nybegynder
20. januar 2005 - 22:08 #15
Ahr, I har begge brugt tid på det, så I deler bare :-)