Avatar billede hakiss Nybegynder
19. januar 2005 - 23:58 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Skal bytte gl. harddisk ud med større

Jeg har en gl. pentium 133 som skal have en 19 giga byte harddisk monteret, men den vil ikke starte med den 19 giga ( skriver I/O fejl).
er der ikke noget med at man skal opdaterer bios , når man skal have 19 giga monteret ????
det er et stykke tid siden at jeg har prøvet dette
Avatar billede off-line Nybegynder
20. januar 2005 - 00:08 #1
19GB HD ??? Den må være gammel. I dag kan du ikke købe en alm. HD under
40GB. Er du sikker på, at den er så lille?
Det skulle ikke give problemer at montere en 19GB HD.
Avatar billede hakiss Nybegynder
20. januar 2005 - 00:15 #2
ja
det er min nabo´s gl. computer, som er gået ned med bundkortet.
har testet hardisken på min der er den OK , og den er på 19 giga.
Har en gl. 133Mhz med 1090 megabyte ,som jeg vil bytte ud med den 19 giga .
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
20. januar 2005 - 00:16 #3
Du skal sikkert have opdateret din bios. men det vil hjælpe en del, hvis du giver nogle flere informationer. Hvad er det for en pc? hvad er bundkortet? hvilket styresystem?
Avatar billede hakiss Nybegynder
20. januar 2005 - 00:20 #4
En SSR
Pentium-s
133 Mhz
Award Modular Bios v,4.51pg
P5I430VX-250 Exploree bios v3,0 07/10/1996

Er der merer du behøver ???
Avatar billede hakiss Nybegynder
20. januar 2005 - 00:27 #5
Når jeg monterer den i 133mhz, hitter computeren kun 8455 MB , men den er på 19 giga byte.
derefter skriver den .

( I/O- diskfejl, byt disk eller tryk valdfritast

og så står den stille. ???
Avatar billede Slettet bruger
20. januar 2005 - 00:46 #6
Du skal ind på motherboard-producentens hjemmeside og finde seneste BIOS-opdatering, som passer til din model.
Alternativt laver de fleste harddiskproducenter en "Disk Manager" boot-ting, som kan håndtere store diske, selvom BIOS ikke kan finde dem.
Avatar billede hakiss Nybegynder
20. januar 2005 - 00:48 #7
var inde på award hjemme side , men der skal man ringe ind for bios support ???
Avatar billede halifax Nybegynder
20. januar 2005 - 01:14 #8
Citat, newage: "Du skal ind på motherboard-producentens hjemmeside og finde seneste BIOS-opdatering" - Du skal ikke på Awards site efter den.
Du støder på 8.4GB barrieren for din BIOS/IDE-controler.

Hent og installer Everest Home Edition for at få oplysning om hardware (spec. bundkort) i din gl. pc
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
23. januar 2005 - 16:22 #9
har du fået installeret everest og fået noget mere info?
Avatar billede hakiss Nybegynder
23. januar 2005 - 22:53 #10
Ja,

det er etAward Modular Bios v,4.51pg
men deres hjemmeside var ikke nem at forstå , der var inget at downloade !!!
http://www.esupport.com/biosupgrades/index.cfm
Avatar billede hakiss Nybegynder
23. januar 2005 - 23:47 #11
Program:  eSupport.com BIOS Detect v1.2 July 21, 2003
BIOS Date: 07/10/96
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.51PG
BIOS ID:  07/10/96-i430VX-NS306-2A59GQ1AC-00
OEM Sign-On: P5I430VX-250 Explorer BIOS V3.0    07/10/1996
Chipset:  Intel Triton 430VX rev 2
Superio:  NSC 306 rev 3 found at port 398h
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
CPU Type:  Unknown
CPU Speed: Unknown
CPU Max:  Unknown
Memory Installed: Unknown
Memory Maximum: Unknown

eSupport.com, Inc.
1-800-800-BIOS (2467)
www.esupport.com
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2005 - 02:24 #12
hakiss -  Du fokuserer stadig på Award BIOS. Det skal du IKKE.

Vi skal vide produktnavn og modelnr. for dit bundkort, fordi en korrekt BIOS skal hentes fra bundkortproducenten.
Kan Everest programmet ikke fortælle hvilket bundkort-navn og modelnr./type du har i den pc?? Og hvilken cpu sidder i den?

Ud fra BIOS ID oplysningerne ovenfor gætter jeg på det er et QDI bundkort. Er det korrekt, og hvad er modelnummeret??

BIOS til QDI bundkort kan findes på dette site
http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/support/driver.htm

men det er nødvendigt at kende model nummer.
Avatar billede atila Nybegynder
24. januar 2005 - 13:19 #13
Hvofor vil du ikke bruge/prøve "Newages"disk manager forslag? Den brugt ved min  200mmx ca 5-6 år siden (på en 10gb maxtor)Den er delt i 2 afsnit.Din skal have 3 afsnit.
Avatar billede hakiss Nybegynder
24. januar 2005 - 13:34 #14
ja , jeg skal prøve det, men jeg skal lige hitte en lille harddisk først, da programmet ikke kor på disk.
Avatar billede atila Nybegynder
24. januar 2005 - 14:43 #15
Vil den ikke starte med: disken ind,-start cpu?
Avatar billede hakiss Nybegynder
24. januar 2005 - 15:01 #16
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003, 2004 Lavalys, Inc. ]-----------------------------------------------------------

    Version                                          EVEREST v1.51.195/dk
    Hjemmeside                                        http://www.lavalys.com/
    Rapport Type                                      Hurtig rapport
    PC                                                DEFAULT
    Generator
    Operativ System                                  Microsoft Windows 95 4.00.1111B (Win95B OSR 2.0)
    Dato                                              2005-01-24
    Tid                                              14:46

--------[ Overclock ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

    CPU Egenskaber:
      CPU Type                                          Intel Pentium
      CPU Alias                                        P54C, A80502
      CPU step                                          cC0
      CPUID Revision                                    0000052Ch

    CPU hastighed:
      CPU Hastighed                                    132.90 MHz

    CPU cache:
      L1 Kode Cache                                    8 KB
      L1 Data Cache                                    8 KB
      L2 Cache                                          0

    Motherboard Egenskaber:
      Motherboard ID                                    07/10/96-i430VX-NS306-2A59GQ1AC-00
      Motherboard Navn                                  QDI VX I/II

    Chipsæt Egenskaber:
      Motherboard Chipset                              Intel Triton 82430VX
Så lykkes det , med en gl.harddisk
Så kan i se om det er noget i kan bruge til noget ???

BIOS Egenskaber:
      System BIOS Dato                                  07/10/96
      Video BIOS Dato                                  05/22/96
      Award BIOS Type                                  Award Modular BIOS v4.51PG
      Award BIOS Besked                                P5I430VX-250 Explorer BIOS V3.0    07/10/1996

    Grafik Processor Egenskaber:
      DirectX                                          4.03.00.1096 (DirectX 2.0a)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2005 - 15:30 #17
http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/support/f_vx.htm

Q. Does the VX series mainboard support the Hard Disk larger than 8.4G?
A. No, Because the VX Chipset doesn't support the Hard Disk larger than 8.4G

Bios, Nu skal du være sikker på det er den rigtige !

http://www.qdigrp.com/qdisite/eng/products/vx1.htm
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2005 - 15:33 #18
Der er åbentbart ingen bios der kan løse problemet.
Avatar billede hakiss Nybegynder
24. januar 2005 - 15:36 #19
Det vil sige at den kan ikke opdateres til større harddisk. ØV ØV
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2005 - 15:45 #20
Den eneste udvej er nok at købe et nyt pci harddisk controlerkort, og sætte det i hvis du skal køre med store diske, eller gøre som atila siger.
Avatar billede atila Nybegynder
24. januar 2005 - 16:39 #21
Har du ikke disketten? Brug kun den ny hardisk på ide 1 (primary)jump hardisken til master.Ind med disken, start pc. Hvad er navnet på den 20 gb.
Avatar billede hakiss Nybegynder
15. oktober 2007 - 14:59 #22
lukket
Avatar billede hakiss Nybegynder
15. oktober 2007 - 15:11 #23
lukket