Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:16 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Overføre sange fra cd til mp3

Jeg vil overføre sangene fra en cd til mp3-afspilleren, men jeg kan ikke finde filerne. Er det fordi cd'en har 'sin egen' afspiller' og dermed er beskyttet mod kopiering?
Avatar billede kipolaks Nybegynder
19. januar 2005 - 18:19 #1
det er lidt svært at forstå hvad du mener... kan du uddybe det en smule ? :)
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:22 #2
haha ok, jeg prøver. Du ved, man har en cd, og man vil have sangene i sin mp3-afspiller. Så jeg har tilsluttet mp3-eren til pc'en og lagt cd'en i drevet. Jeg åbner cd-drevet for at kopiere sangene til mp3-drevet, mèn ingen sange!
Når man afspiller cd'en i pc'en afspilles den ikke i Windows Media Player eller Real One Player, men i en player, som ligger på cd'en.

Er det muligt at få sangene på mp3 afspilleren?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:22 #3
Musikken der ligger på cd'en er i CDA-format, og du skal derfor have den konverteret til mp3, så du kan lægge den over på din afspiller.

Brug evt. gratis programmet CDex: http://cdexos.sourceforge.net/downloads.php
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:28 #4
Ok, det skal jeg prøve, men jeg kan ikke se selve filerne endnu...
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:31 #5
Kan du forklare mig lidt hvordan programmet fungerer?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:34 #6
kan du heller ikke se filerne hvis du går ind i "Denne computer" og vælger dit cd drev ?

Programmet finder dit cd-drev og de stykker musik der er på cd'en. Markere de numre du vil konvertere og tryk på ikonet ude i siden, der laver dem om til mp3.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:38 #7
... det er ikonet "Extract CD track(s)  to Compressed  Audio file(s)", du skal bruge - nr. 2 fra oven.

Numrene vil blive placeret på din computer i mappen:
C:\Documents and Settings\Bruger\Dokumenter\My Music\MP3\...
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:39 #8
Ok, det hjælper lidt. Jeg fandt 12 filer (der er 11 sange), så jeg skal nu prøve det...kryds fingrene!!

Nå, nu siger den at jeg skal selektere en fil, men jeg har da selekteret dem allesammen! :-S
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:41 #9
Siger den det når du klikker på ikonet i CDex ??
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:47 #10
Jep
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:52 #11
Hmm det har jeg aldrig været ude for. Prøv evt at nøjes med at markere én sang...
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:54 #12
hjælper hellere ikke, prøver lige at lukke den ned
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 18:54 #13
No luck at all aaaaargh
Avatar billede leblodia Nybegynder
19. januar 2005 - 19:00 #14
De nyeste versioner af Windows Media Player kan konvertere til MP3.
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 19:04 #15
Er nr. 10 den sidste?
Avatar billede kipolaks Nybegynder
19. januar 2005 - 19:07 #16
det her ser rimelig let ud-> http://www.nch.com.au/rip/index.html
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 19:12 #17
Det er det nok også, men så skal man finde audiofilerne, og dem kan jeg så stadigvæk ikke finde på cd'en
Avatar billede kipolaks Nybegynder
19. januar 2005 - 19:15 #18
jamen det klarer programmet da for dig :) du vælger bare hvilket cd-rom drev din cd sidder i og så bliver der vist en liste over hvilke tracks der er tilgængelige på den disk.. så markerer du de numre du vil have osv. osv..
Avatar billede kipolaks Nybegynder
19. januar 2005 - 19:17 #19
selve lydfilerne på cd'en bliver ikke vist i windows.. kun genveje til tracks..
Avatar billede irmapigen Nybegynder
19. januar 2005 - 19:17 #20
Det er da det første program du viste, ikke? Det andet trykker jeg på et stort grønt kryds
Avatar billede kipolaks Nybegynder
19. januar 2005 - 19:28 #21
huh ?? grønt kryds ?? nu er det mig der er forvirret :D hent ->
http://www.nch.com.au/rip/ripsetup.exe og installer det... når du har installeret det kommer der en boks frem der spørger om du vil installere 3 andre programmer sammen med.. sørg for at ingen af dem er markeret (default) og tryk ok (eller hvad der nu stod :D) efter det skulle du meget gerne kunne se de forskellige numre i listen.. vælg dem du vil "rippe" fra cd'en og vælg mp3 som output format.. under encoder settings vælger du "constant bitrate (CBR)" og sætter bitrate til minimum 192.. high qulity kan du også slå til.. tryk ok og så er du sådan set klar til at rippe!! :D OBS! læg mærke til hvad der står under "Output folder".. det ville jo være rart at kunne finde filerne når du har rippet dem.. indstil det evt. til at smide filerne et andet sted.. og nu.. TRYK RIP!
Avatar billede irmapigen Nybegynder
20. januar 2005 - 08:39 #22
Tak for den sidste beskrivelse poulseye, det har hjulpet. Jeg havde sat den til at rippe sangene, men det tog såååå lang tid (15 min. pr sang tror jeg nok), at vi har opgivet det for denne gang, da det var min venindes cd' og hun skulle gå. Men vi skal helt sikker prøve det igen, nu SKAL det bare virke, og så ved vi hvad der skal gøres en anden gang.
Tak for jeres hjælp!
Avatar billede kipolaks Nybegynder
20. januar 2005 - 12:31 #23
grunden til at det tager så lang tid er at konverteringen til mp3 ofte er ret krævende..