Avatar billede coolzone Nybegynder
19. januar 2005 - 09:16 Der er 3 kommentarer

Partimage problem

Hej

Jeg ville lave et partimage af en Fedora Core 3 installation. Jeg har lavet image mange gange tidligere af andre distributioner.

Når jeg starter partimage op (bruger en rescue disk) viser den FC3's partition som unknown i filsystemet.

Jeg har prøvet at boote op i FC3 og starte partimage derfra for at se om det var det samme resultat, men det er det.

Er der noget der ved, hvorfor den "stempler" FC3 disken som unknown? Og eventuelt, hvordan man kan tage et image alligevel?
Avatar billede gozar Nybegynder
19. januar 2005 - 14:51 #1
Hvilket filsystem benytter du?
Jeg har aldrig rigtig brugt partimage selv.
men dd og netcat til at clone maskiner over netværk

dd er fuldstændig ligelad men filsystemet da den tager en partition (eller hele harddisk) secktor for secktor. hvis det er /dev/hda1 man gerne vil lave et image af kan følgende benyttes med dd
dd if=/dev/hda1| gzip -9 > image.fil
Avatar billede coolzone Nybegynder
19. januar 2005 - 15:57 #2
Fandt selv løsningen. FC3 installere nogle logiske drev som partimage ikke kender. Man skal bare installerer standard ext3 eller andet så virker det. Krævede dog en gen-installation, men pyt.

Ja, dd er også en godt løsning, partimage er bare en slags text baseret GUI til flere forskellige kommandoer.
Avatar billede gozar Nybegynder
19. januar 2005 - 16:10 #3
ext3 er et ext2 filsystem tilsat en journal, der er ingen problemer i at læse det som ext2.
Men jeg kan ikke lige gennemskue hvad problemet med partitionerne.

citat: "Musen er kun et redskab til at starte en xterm" - ukendt forfater :-)