Avatar billede torbengb Nybegynder
20. marts 2001 - 16:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

AC97 lyd\"kort\" giver dårlig lyd

Hej alle,
jeg har et motherboard med AC97 lyd, dvs uden egentlig lydkort - det er istedet indbygget i processoren.
Problemet er, at lyden ikke er god, hvis computeren laver noget andet, fx spil (hvor jeg jo typisk har brug for lyden...)

Kender nogen til problemstillingen og ved, hvordan jeg får pæn lyd ud af det? Alternativet er at gå ud og skaffe ekstra lydkort, men det virker ret åndet, hvis jeg kan få det her til at virke.

mvh Torben
Avatar billede makse Nybegynder
20. marts 2001 - 16:34 #1
Det første du måske skal starte med, er at frigive så mange systemresourcer som muligt.

Altså lukke baggrundsprogrammer. Det kunne være f.eks. en virus scanner.

Har du installeret DirectX. Ellers kan du hente den på www.tweakup.dk
Avatar billede visionmagic Nybegynder
20. marts 2001 - 16:35 #2
Hvilket bundkort har du??
Avatar billede visionmagic Nybegynder
20. marts 2001 - 16:37 #3
Har du et Gigabyte: GA-6OXM7E ???
Intel® 815E AGPset

¡± Another model is also available : GA-6OXM7E-1
All specifications are same as GA-6OXM7E except 3 DIMM, w/o STR, S/W AC97 PCI sound and single BIOS.

Avatar billede torbengb Nybegynder
20. marts 2001 - 16:40 #4
Bundkortet er et Siemens D1127-A1 med i820 chipset. Jeg bruger DirectX 8.0 på WinME US.
At lukke baggrundsprogrammer hjælper lidt, men problemet er jo når jeg bruger et lydprogram ( fx Winamp) eller spil.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. marts 2001 - 17:49 #5
Du har ret i den relativt dårlige lydkvalitet. Jeg har selv AC97 og ynder musik og lyd - også i spil - af god kvalitet. Hvis du vil opnå en kvalitetsforbedring er der ikke andet at gøre end at disable AC lyden på bundkortet og sætte en andet lydkort i din pc. En investering på 4-700 til lydkort kan virkelig give et pift i lydoplevelsen.
Avatar billede torbengb Nybegynder
20. marts 2001 - 18:05 #6
Så er der vel ingen vej udenom... synd. Tak for svarene.
Avatar billede makse Nybegynder
20. marts 2001 - 19:21 #7
Du kunne prøve med DirectX 7 istedet for.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. marts 2001 - 21:50 #8

Jeg har nyeste DirectX i  -  det hjælper ikke synderligt.
Avatar billede makse Nybegynder
20. marts 2001 - 21:51 #9
Det var nu heller ikke den nyeste jeg henviste til.
Men Version 7. DX8 og DX8a laver bugs med nogle bundkort.
Avatar billede torbengb Nybegynder
21. juni 2004 - 09:10 #10
Ikke løst.