Avatar billede zenzay Nybegynder
18. januar 2005 - 22:10 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal man kigge efter ved CRT skærme?

hej..

ja som overskriften siger, hvad skal man kigge efter ved en CRT skærm?
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2005 - 22:23 #1
hvad mener du med kigge efter ? du må nok være en anelse mere specifik *S*
Avatar billede zenzay Nybegynder
18. januar 2005 - 22:29 #2
det er det jeg heller ikke er helt sikker på ;)

men hva med denne her:
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=43208

er den god?

jeg ved godt at det bedst hvis den min 75Hz på den ønskede opløsning. men hvad med billedklarhed og videobåndbredde osv? hvad skal de ligge på..
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 22:31 #3
Det afhænger af dine krav og ønsker. Er det til lidt tekstbehandling, surfe lidt på nettet osv., eller skal du i gang med DTP? Der findes mange forskellige kvaliteter til mange forskellige tykkelser på tegnebøger.

Personligt vil jeg selv have en god skærm, som viser grafik godt. Jeg er 112% tilhænger af Sony Trinitron (har også Sony Trinitron fjernsyn), og synes alt andet er af en dårligere kvalitet - selvom det ikke er tilfældet :)

Men du tænker vel også på de tekniske specifikationer?
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2005 - 22:35 #4
Ok, gå efter en skærm med mulighed for en høj opdaterings frekvens, det tyder ofte på en velkonstrueret monitor, båndbredde skal du ikke tænke over, den er stor nok til de opløsninger der opgives, skarhed har meget med med dot pitch at gøre (afstanden mellem dots´ne i selve skærmen, altså de fosfer "pletter" som danner billedet.

Umiddelbart vil jeg sige det er en helt ok skærm.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 22:43 #5
Jeg mener ikke der bliver anvendt fosfor til skærme i dag, da det var fosforen, der kunne brænde et skærmbillede fast, når det stod tilstrækkeligt længe? Det var derfor man begyndte med pauseskærmen, så materialet ikke blev varmet nok op til at kunne brænde sig fast, men i dag er pauseskærmen ikke nødvendig.
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2005 - 22:48 #6
skal ikke kunne sige præcis hvilket stof der anvendes, men holder dog stadig på det er fosfer, ellers er det ihvertfald et andet stof som lyser op når det bestråles med elektroner (og det kender jeg ikke til), og stadig den dag i dag kan billeder brænde fast på CRT skærme, især hvis de står i produktions haller med samme billede og høj kontrast / brightness.
Avatar billede zenzay Nybegynder
18. januar 2005 - 22:50 #7
den skal for det meste bruges til spil.
jeg ville bare lige være sikker på at alt det der videobånbredde og andet ikke havde den store betydning når den kun bruges til spil. den skal jo ikke bruges til det store grafiske arbejde.

scrrem brille for pointene.
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 22:55 #8
Så er det nok nogle af de gamle skærme, og ikke de nyeste State-Of-The-Art skærme, der står i produktionshallerne. Måske, jeg er heller ikke 112% sikker, men det burde være en saga blot med nyere skærme. Tror ikke du kan få en, hvor skærmbilledet brænder sig fast :)

Skidt, jeg studsede bare lidt over det med fosfor :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2005 - 23:01 #9
steen_hanse, jeg har sidder som monitor teknikker, så har set en del skærme, både dyre og billige, alle CRT skærme har den "skavank" men man kan selv gøre meget for at minimere risikoen, (altsp ikke lade den stå i laaang tid med samme billede, og høj kontrast / brightness)
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 23:05 #10
Ok, så lærte jeg noget der :)
Avatar billede screem_brille Novice
18. januar 2005 - 23:10 #11
Tak for point, og det skal man jo også hver dag steen_hansen (har jeg da engang hørt *G*)
Avatar billede steen_hansen Forsker
18. januar 2005 - 23:24 #12
Kammerat :oD