Avatar billede sorteplov Nybegynder
17. januar 2005 - 13:04 Der er 16 kommentarer

Flash player på Mac

Hey

Har igen og igen oplevet at Flash afviklet i en browser på Mac kører i slowmotion. Jeg har godt læst på nettet at "sådan er det bare", men det er rimelig irriterende at se på. Vil egentlig bare gerne hører andres erfaring med optimering til Flash player på Mac, årsager, evt. problemløsning osv.

Der deles ud af point til de bedste indlæg ;-)
Avatar billede lyden Nybegynder
17. januar 2005 - 15:59 #1
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2005 - 16:11 #2
Løsning = Drop mac til der kommer en ny flash player - sorry mate!

Mange af de der problemer som jeg havde i de der spørgsmål er stadig ikke løst - flash player (specielt til IE) på MAC er simpelthen total ulogisk og umulig at lave noget ordentligt til - en virkelig gang L-O-R-T

Så drop et par tusind vrede mails hos Macromedia... ;)
Avatar billede sorteplov Nybegynder
17. januar 2005 - 16:20 #3
Ja jeg ved det, men jeg kunne godt tænke mig noget input til hvad der ikke kører så godt på Mac. Jeg ved at lange transitioner med fx. jpg er fy-fy på Mac og langsomme cpu'er, jeg ved at hvis man animerer mange ting samtidig får det Mac'en til at kvæles, men der må være nogle cowboy-tricks.....noget der får det til at køre ok flydende .... se fx. http://www.webfeatsdesign.com (den kører fint på Mac) :-)
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2005 - 16:52 #4
Hmm ja:

1. Som du selv siger: undgå for meget animation med billeder, specielt dynamisk hentede jpg'er

2. undgå at have for meget grafik der bevæger sig på skærmen ad gangen

3. Undgå størrelses-mæssigt store billeder/grafik der skal animeres

4. Masker kan give knas

5. Alpha kan også være hårdt for den stakkels G-cpu

6. Embeddede fonts er heller ikke smart når de er i bevægelse...

7. Undgå for mange onEnterFrame-funktioner - saml dem i få eller én enkelt...

8. Har hørt andre der har haft alle mulige slags problemer med alle slags indhentede data, både jpg'er, variabler og xml...

Derfor: Hold dig til animationer med vectorgrafik - og ingen animationer med dynamisk hentet data...
Avatar billede sorteplov Nybegynder
17. januar 2005 - 16:55 #5
Tjah vidste egentlig godt alt det her......:-) Håbede egentlig lidt naivt på at der var nogen der lige ville dele "the magic macFlash touch" med mig...... Jeg lader lige spørgsmålet være åbent i et par dage for at se om der kommer flere inputs - smid et svar pyroman så kommer du med i pointuddelingen.
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2005 - 16:59 #6
Der er også noget med de magiske framerates, noget med at flash skulle køre bedre ved framerates på: 21, 39, 59 - ved ikke om det er de helt rigtige framerates, men lidt derhenne af, og heller ikke om rygtet er sandt...

Men for at kunne lave flash der virker ordentligt på Mac bliver man vist nødt til at lave det på mac...
Avatar billede lyden Nybegynder
17. januar 2005 - 17:02 #7
din" sidste" kommentar pyroman er nok den mest rigtige, efter min erfaring !
(citat: Men for at kunne lave flash der virker ordentligt på Mac bliver man vist nødt til at lave det på mac..)

VHLyden
Avatar billede sorteplov Nybegynder
17. januar 2005 - 17:02 #8
Jeg sidder selv på Mac og det er samme problem. Der er vidst ingen forskel om det er lavet på pc eller mac.
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2005 - 17:12 #9
Nej - der er absolut ingen forskel - koden i flashen er jo den samme...
Men når man arbejder på flash er det nemmere at se med det samme hvad der dur og hvad der ikke dur.
Jeg har ikke selv en Mac eller adgang til en - og det var utroligt besværgligt at se resultaterne af ens Mac-forbedringer, fordi jeg så først skulle uploade filen og bede en anden om at se på det... og jeg kunne ikke se det selv - kun få en beskrivelse. Det gjorde jo udviklingen noget langsommere...

Men som Mac-bruger vil du opleve at en side som du synes kører langsomt vil køre sindsygt godt på en pc... Og da nettet i forvejen ikke er optimalt for alle brugere, så må man beslutte sig om mindretallet at Mac-brugere må indfinde sig med en side der kører dårligt - eller skære nogle af effekterne af...
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. januar 2005 - 17:12 #10
arbejder på Mac skulle der stå i starten... ;)
Avatar billede sorteplov Nybegynder
17. januar 2005 - 17:13 #11
Ja du har så ret.....det er bare ærgeligt. Men sådan er det jo med det der internet-noget ;-)
Avatar billede radoor Nybegynder
03. februar 2005 - 09:57 #12
Skal flashen køre optimalt på en mac, kræver det at brugerens mac sparker røv.. altså ram mæssigt/mhz osv.. så kører det som det skal.

Men på en "almindelig" mac.. ja så er der vist ikke så meget at gøre...
Avatar billede sorteplov Nybegynder
03. februar 2005 - 10:40 #13
Hej radoor

Det er ikke helt rigtigt....jeg har en G5 med dual 2gHz processor og 4 GB DDR SDRAM og Mac player er markant langsommere end på PC
Avatar billede lyden Nybegynder
03. februar 2005 - 10:46 #14
...........sagen er den at Macromedia må tage sig grueligt sammen & få lavet en flashplayer del der fungerer optimalt på begge platforme. (burde vist være muligt idag med OSX)

Jeg har en dual 867med 2GB samt bredbånd 4mBit, det kører absolut ikke optimalt.

Jeg har ydermere en af de ældre Imac stående, det er nærmest en joke at observere en flash film på den, jeg tror sq nogen gange det går baglæns!

MacVHLyden
Avatar billede radoor Nybegynder
03. februar 2005 - 10:53 #15
Ja det er sgu rigtigt...
Men har bare oplevet flere gange på en kraftig mac at det faktisk køre ok...

Men absolut ikke optimalt, det vil jeg gi' jer ret i...
Avatar billede lyden Nybegynder
03. februar 2005 - 10:54 #16
.........ved nærmere eftertanke kunne problemet selvfølig også ligge hos apple selv, hvem ve'