Avatar billede benjaminbiegel Nybegynder
17. januar 2005 - 09:31 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad hedder lederne i computer-elektronik?

Er der nogen som ved hvad de meget små helt flade ledninger hedder som findes i meget computer-elektronik. De ses fx i fladskærme fra printkortet til TFT skærmen.

Håber der er nogen som ved hvad de hedder, og evt hvor man kan købe disse ledninger.
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2005 - 09:37 #1
Fladkabel
De kan købes i alle elektronik forretninger.
Avatar billede terry Ekspert
17. januar 2005 - 09:38 #2
Avatar billede gyraf Nybegynder
17. januar 2005 - 11:39 #3
Måske tænker du på flex-print, der er meget tynde printplader der nærmest er lamineret ind i plastik-folie.

Se: http://www.clarydon.com/img/flexibles.jpg

Denne type "kabler" er ikke standardvarer - de er specielt fremstillet til det pågældende produkt, og skal oftest findes som original reservedel.

Grunden til dette er, at der ikke er nogen simpel måde at "komme i kontakt" med de tynde ledere, så man er nød til at have de rigtige forbindelser på dem fra starten af..

Jakob E.
Avatar billede benjaminbiegel Nybegynder
17. januar 2005 - 14:27 #4
Det er netop flex-print jeg tænker på. Ved du om man kan købe en slags "forlænger-ledning" til at forlænge disse prints med?
Avatar billede gyraf Nybegynder
17. januar 2005 - 14:53 #5
Nej, det tror jeg ikke er nemt at finde. Problemet er, at disse flexprint altid er lavet med et helt specielt formål for øje - og dermed som regel med en speciel konnektor.

Hvis du kan finde ud af hvilken type stik printet bruger, vil det MÅSKE være muligt at købe et sådant som reservedel. Men hvis flexprintet (som de normalt er) er med "integreret" stik (at printet ender i sit eget stik), så er der nok ikke meget at gøre.

Hvad skulle du bruge dette til, mere præcist?

Jakob E.
Avatar billede benjaminbiegel Nybegynder
17. januar 2005 - 18:00 #6
Jeg er ved at lave en projektor af en tft-fladskærm og en overheadprojektor. Dette fungerer således at overheadprojektorlyset kastes igennem tft-skræmen, som kan pilles ud af skærmen når denne skilles ad. Men problemet er at en flex-print-leder går hen over bagsiden af tft-skrærmen, og lederen er ikke lang nok til at man kan føre den udenom skærmen. Derfor må den forlænges.

Jeg kan ikke rigtigt forklare dig hvordan lederen ser ud, men jeg kan sende dig et billede. Du kan evt maile din adresse til benjaminbiegel@hotmail.com hvis du gider se på det.

Men tak for hjælpen i hverttilfælde.
Avatar billede gyraf Nybegynder
18. januar 2005 - 09:31 #7
Du KUNNE måske - hvis du har en steady loddehånd, og der ikke er alt for mange forbindelser - lodde dig fast på de enkelte ledere. Man reparerer nogen gange flexprint ved at lodde på dem - men det er IKKE nemt, de går nemt i stykker.

Princippet er, at man sliber forsigtigt i overfladen af flex-printet med en "glas-pensel" indtil lederen er fri, og så lodder man en tråd på. Svært.

Spørgsmålet er også hvor langt man egentlig kan trække signalerne - hvis det er latterligt høje frekvenser kan man jo godt risikere at transmissionen er stærkt afhængig af netop den rette type kabel..

Du skal nok kun prøve dig frem med dette, hvis du har råd til at ødelægge skærmen..

Jakob E.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
20. februar 2005 - 18:41 #8
... PAS PÅ - du skal ikke forvente at kunne LODDE på disse flexprint. Det elektriske lederlad er så tynt at det fordamper ved lodning. Så er du advaret...
Avatar billede casparsen Nybegynder
19. april 2005 - 15:14 #9
hvad med at lodde et helt ny kabel på ...ved det stik hvor flexprint
kablet ender....for det må logisk set ende i et stik.....