Avatar billede jacobmose Nybegynder
16. januar 2005 - 15:41 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvem ejer internettet ?

Hej !

Jeg vil gerne vide hvem der "ejer" internettet, her tænker jeg på www adresser, hvis jeg nu vil have www.jacob.dk så skal jeg købe den. men ejer jeg den så resten af livet ?
og hvorfor skal jeg betale for den hvis den er ledig, det forgår vel efter først til mølle princippet..

Hvis jeg nu havde www.jacob.dk har man så også alle e-mail adresser der ender med @jacob.dk..

Håber der en en der kan forklar mig hvordan det hle hænger sammen..

Jacob m
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. januar 2005 - 15:44 #1
Du skal købe et domæne som jacob.dk - men det er nok taget ;(
Og så skal du betale en årlig afgift. Og så skal du have et webhotel/mailhotel.
Det koster ;)
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2005 - 15:45 #2
ingen eller alle ejer selve internettet. De enkelte www  adresser ejes at den der her registreret den så længe han eller hun betaler for den.

Du kan registrere navnet, hvis det er frit på DK-Hostmaster eller du kan købe en samlet pakke med web hotel og www navne registrering hos en ISP som f.eks. scannet.dk så ejer du navnet så længe du betaler den årlige registreringsafgift
Avatar billede jop... Nybegynder
16. januar 2005 - 15:45 #3
Der er ingen der som sådan ejer Internettet. DK-Hostmaster tager sig bare af det administrative (når vi snakker danske domæner i hvert fald) Det det koster er et admministrationsgebyr; og vel også for, at folk ikke skal hamstre)

Hvis jeg nu havde www.jacob.dk har man så også alle e-mail adresser der ender med @jacob.dk..  <-- JA

Internettet er jo som sådan bare et stort netvætk, hvor folk kobler op imod hinanden. Naturligvis med knudepunkter forskellige steder. I danmark hedder det vel DIX?

//René
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. januar 2005 - 15:46 #4
Men jacob.cn (Kina) er ledig. Regn med $50 om året ;((
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2005 - 15:46 #5
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. januar 2005 - 15:47 #6
Mht e-mailadresserne, så vil der normalt følge e-mail adresser med web hotellet eller du kan sætte et mail hotel op, eller du kan opsætte din egen mail server hjemme hos dig selv
Avatar billede keysersoze Guru
16. januar 2005 - 15:49 #7
hvis du udelukkende tænker på domæner, så er der en styrende enhed i hvert land som står for det pågældende lands adresser (såfremt landet har fået godkendt en endelse som fx .dk). I Danmark er det DK-hostmaster www.dkhostmaster.dk der styrer dette.

Når du køber fx jakob.dk så køber du alt hvad dertil hører - dvs www.jakob.dk og andre subs (fx sub1.jakob.dk, sub2.jakob.dk og sub3.jakob.dk) og lige sådan med mails, ftp og hvad du ellers kan finde på. Det er så ikke DK-hostmaster der står for den del men det er derimod webhotellet som styrer dette.

Grunden til at du skal betale for det er, at selvom du har købt det så er det egentlig mere en lejeaftale. bryder du nogle regler - lad os sige at du kunne købe microsoft.dk - så har dk-hostmaster retten til (eller rettere de SKAL tage det fra dig hvis den rigtige microsoft kommer og vil have det). Så selvom det er "dit" er der stadig en administrator (altså dk-hostmaster) der har arbejde med at det hele virker etc.

vil du vide mere så læs på www.dkhostmaster.dk - mener de har en bedre og længere forklaring :)