Avatar billede freeman Nybegynder
14. januar 2005 - 18:46 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Debian eller SuSE som server via SSH

Hej..

Jeg har netop lejet en server i tyskland, hvor jeg har adgang via SSH, samt Confixx. Jeg kan vælge om den skal installeres med SuSE8.0, SuSE9.0 eller Debian. Der er en del pre-installere som skal opdateres på SuSE (apache, php m.m), hvor Debian installeres som minimum.
SuSE køre med et funktionsdygtig Confixx, hvor det manuelt skal installeres på Debian...

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. Da det kun er en server, og jeg kun har adgang via SSH, vil det så være SuSE eller Debian som jeg skal vælge... og hvad med hjælp/vejledninger. Jeg kender en masse sider til Debian, men ikke mange (danske) til SuSE..

Jeg har også læst mig frem til at Debian Woody er forældet, er dette korrekt..

Hvis jeg vælger minimal Debian, er der meget som skal installeres, er det en overkommelig opgave med Debian ??
Avatar billede gozar Nybegynder
14. januar 2005 - 21:04 #1
Med hensyn til on debian woody er forældet, det er rigtig nok. Når debian kommer med en stable distrubtion, så kommer der ikke ny software ind. Softwaren bliver heller ikke opdateret. Der kommer såddan set kun siklkerheds opdateringer til woody. Dette medvirker på at debian woody er utrolig stabil, og gennemtestet.

Det er dog hvis man ønsker det at opgradete til en debian unstable. Det er denne der senere vil blive debians næste stable version. Debian unstable acceptere stadigvæk nyt software samt software opdateringer.

Jeg kender ikke til suse.
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2005 - 21:16 #2
gozar det er ikke 100% korrekt men næsten!

Der findes 3 arkiver eller faktisk 4 til debian hvis man tager experimentel med!

stable (woody) = gammelt 110% stabilt software
testing (sarge)= den kommende stable, meget nyere pakker, testet og stadig klippe stabile!
unstable = (sid) = Sprit nye pakker, der ikke er testet ! Her kan man løbe i problemer med dependencies, og ustabilt software (anbefales ikke til nybegyndere)

Og så er der experimentel, hvis man så ABSOLUT skal have nogen pakker der ikke ligger i nogen af dem!

Personligt ville jeg vælge debian, da jeg ikke kender suse !
Angående installationer i debian så er det bare apt-get install <pakkenavn>
Jeg ville anbefale dig at kigge på www.debianguiden.dk hvis du skulle have brug for mere information !
Avatar billede gozar Nybegynder
14. januar 2005 - 21:28 #3
zyphon du har ret.
Jeg har nu aldrig hørt om den experimentelle. med mindre du hentyder til de uofficelle pakker!
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. januar 2005 - 22:16 #4
Det er faktisk nogle der ligger i debian !
http://packages.debian.org/experimental/
Avatar billede freeman Nybegynder
14. januar 2005 - 23:37 #5
Ok..  det vil altså sige at I mener at det bedste bud vil være Debian m. Sarge ??.. hvad vis jeg installere den, kan jeg så forvente at det bliver problemfrit at opgradere til Stable Sarge ??.. Modsat, kan je forventet de med stable woody til stable sarge ?
Avatar billede gozar Nybegynder
14. januar 2005 - 23:44 #6
Jeg mener det bedste bud må være debian woody.
Men jeg har så heller aldrig brugt suse.
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. januar 2005 - 11:20 #7
mit ville være debian sarge!

Du kan evt starte med woody, og så hvis du syntes at pakkerne er for gamle, kan du opgradere til sarge! Men du kan ikke gå fra sarge til woody!
Avatar billede lobster Nybegynder
16. januar 2005 - 20:11 #8
Jeg kører p.t kusse (Suse) både i test og produktions miljø. Jeg er tilfreds nok - det er rigtig nemt at installere, og man får en 2.6 kernel med, som jeg synes er vigtigt. Men tilgengæld, oplever jeg at yast til tider kan finde på at opfører sig lidt underligt.

Debian er jeg også rigtig glad for, jeg har p.t ingen erfaring i at kører det i produktions miljø.  Men efter min mening, kræver debian en del mere arbejde mht. at finde drivere og konfigure kernel. Men hvis man er inde i Unix, og har lyst til at få beskidte fingre, er debian værd at overveje.

Jeg regner med at jeg vil ligge Debian, med en 2.6 kernel på den næste prod server jeg skal sætte op. Jeg stoler lidt mere på apt end yast.

Det var min mening, håber den kan gøre sig nyttig :)