Avatar billede broholm79 Nybegynder
14. januar 2005 - 10:53 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

VIA Driver til AMD bundkort

Angående VIA drives til mit AMD bundkort (3 år gammel). Her er nogle oplysninger:

The board was developed by AMD-761 system controller (Northbridge) and VIA’s VT82C686B (Sourthbridge) for the high-performance Socket A AMD DuronTM/ AlthonTM processor-based.

CHIPSET:
- AMD-760TM Chipset (AMD-761TM + VIA VT82C686B)

Jeg har været inde både på AMDs hjemmeside, hvor de har nogle drivers og inde på VIA, hvor de har deres VIA 4in1 drivers

Jeg har desuden fundet ud af at jeg allerede har VIA 4in1 drivers installeret dog i en version 4.51

Den nyeste version ind på VIAs hjemmeside er Version - 455vp1

Spørgsmålet er nu:
1. Passer den nye VIA driver version 455vp1 til mit bundkort?
2. Hvad med AMD's egne drivers på deres hjemmeside skal jeg også installere det eller er VIA's godt nok?

Tak for hjælpen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. januar 2005 - 11:14 #1
1. Ja, den passer.
2. Du skal installere de drivere som IKKE er via's 4in1 driver.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
14. januar 2005 - 13:19 #2
Hej Tonny

tak for hjælpen, lige et lille ekstra spørgsmål, nu jeg har dig..

På den her side, som jeg lige tilfældigvis fandt, for at finde ud af hvilken AMD driver jeg skal bruge skriver de at hvis man har en hybrid Athlon, så skal man downloade både VIA og AMD drivere. Så gennemgår de hver styresystem under hybrid og skriver så under Windows XP at man kun behøver at downloade VIA-4in1 drives og ikke AMD. Nu er jeg lidt forvirret. Behøver jeg så AMD drivere eller kan jeg nøjes med VIA 4in1?
Her er linket til siden:
http://www.pcsforeveryone.com/info.cfm?ntID=1&pID=17#win2k-fi
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. januar 2005 - 14:07 #3
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret. Det blev jeg også efter at have læst den side, og jeg er ikke længere så sikker på at mit råd var korrekt.

Hvad hedder dit bundkort ? Mærke og model ?

Brug evt everest til at finde oplysningen:
http://www.snapfiles.com/get/everest.html
Det står under motherboard | motherboard | motherboard name
Avatar billede broholm79 Nybegynder
14. januar 2005 - 14:17 #4
Har siddet og leget lidt med Everest faktisk, et super program må man sige.

Her er spec:
AMD Athlon-PECM, 1400 MHz (10.5 x 133)
Epox EP-8K7A(+)  (6 PCI, 1 AGP, 2 DDR DIMM, Audio)
Motherboard Chipset    AMD-760

Jeg har installeret VIA driver version 455vp1 og det virkede fint. Jeg forventede egentlig et lille performance forøgelse, men jeg syntes nu ikke der er sket det store, men det fungerede fint. Everest forslår dette link til Chipset driver opdatering fra AMD:

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_2336,00.html

Sååå men jeg syntes der er mange at vælge imellem og jeg ved ikke helt hvad de gør. Mit system er stabilt, dog kan det finde på at genstarte nogen gange når jeg spiller spil. Den siger der er konflik mellem mit grafik kort Nvidia driver og noget andet. Derfor tænkte jeg at VIA's AGP driver opdatering muligvis ville hjælpe, men jeg har ikke lige prøvet om det virker nu.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. januar 2005 - 14:32 #5
Nu har jeg undersøgt hvilke drivere der skal bruges og der skal ikke bruges andre drivere end Via 4in1 driveren. Check selv efter her:
http://www.epox.com/USA/downloads.asp

Der er en AMD driver pack men den skal ikke bruges når man kører XP.

Prøv blot den Via AGP opdatering. Går det galt eller virker den ikke efter hensigten kan du altid afinstallere den igen i fejlsikker tilstand.

Hvis du får den præcise fejlmeddelelse vedr. konflikten mellem Nvidia driveren og det andet må du gerne skrive det, så kan jeg muligvis råde dig ,mht hvad der skal fjernes.
Avatar billede broholm79 Nybegynder
14. januar 2005 - 15:41 #6
Hej Tonny

Tusind tak for hjælpen

Microsoft crash analysis skriver kun følgende:

Error caused by NVIDIA® Corporation: No specific solution found

Problem Description
An unknown error occurred in NVIDIA Graphics Driver, created by NVIDIA® Corporation.

Problem Resolution
Microsoft is currently not aware of a specific solution for the problem that you reported. Below is a list of recommendations to take which may help prevent the problem from reoccurring.

Contact NVIDIA® Corporation for support or product updates.
Remove the faulting application or driver. Click here for instructions.

Det skal lige siges at jeg har den nyeste Nvidia driver installeret.

Jeg har lige fået fingre i et nyt spil "ROME: Total war", og introen køre fint osv. men lige så snart jeg kommer ind i selve spillet, og hende damen siger "hello my name is ..." CRASH siger det så, og så genstarter maskinen og ovenstående meddelelse viser sig. Hmmm, det sker også en sjælden gang, hvis jeg surfer på nettet eller spiller Medal of Honor efter en time måske eller mere...det virker lidt tilfældigt..men ovenstående fejl kommer ihvertfald når jeg spiller Rome Total war, de andre gange skriver den ikke noget specifikt bortset fra at der er sket en fejl med nogle drivere....irriterende.

Nåh, men hvis du har et hurtigt bud, så må du da gerne komme med den. Ellers forløbig tak for hjælpen med det forrige problem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. januar 2005 - 16:29 #7
Velbekomme og takker for point :)

Prøv at afinstallere nvidia driveren i tilføj/fjern programmer. Kig så listen igennem for andre drivere, såsom ATI, SIS eller Matrox og finder du nogen afinstaller da også disse.

Genstart
Installer Via AGP driveren
Genstart
Installer Nvidia driveren.

Jeg håber det hjælper. Man skal helst installere grafikkortet til allersidst idet den jo skal kommunikere via AGP driveren så derfor skal bundkorts drivere og AGP drivere helst ind først.