Avatar billede jay Nybegynder
14. januar 2005 - 01:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Open Source hvad?

Hej

Vi er et par stykker der sidder og bliver lidt i tvivl om hvad open source egentlig dækker over det, hvad der er open source osv.

Mener at kunne huske noget med at hvis man laver noget hvor man inkludere kode frigivet under open source, skal man selv udgive under open source, eller er det alligevel ikke så simpelt?

Eksempelvis kan vi ikke finde kildekoden til Red Hat Linux nogen steder, og det modviser efter vores tolkning ovenstående... eller det er måske heller ikke så simpelt?

Håber der er nogen der kan oplyse os uoplyste hoveder lidt, evt. underbygget med lidt referencer til interessant materiale om emnet.

Endvidere startede diskusionen egentlig ved PDF formatet, da man i OpenOffice.org har en knap som eksporterer til PDF. Men et program som MS Word har det ikke, og PDF er jo et ret brugt format... Så tankerne gik på om MS Word ikke måtte bruge det da det netop ikke er open source.

En længere udredning, ved ikke hvor meget samlet mening det giver, men smid lidt info om open source, hvordan reglerne og licenserne er på området. Alt er tilladt :)
Avatar billede morteeart Nybegynder
14. januar 2005 - 01:26 #2
Open Office pdf er har heller ikke ligeså mange funktioner som Adobe pdf (som koster penge)

Men faktisk så lagrer både OpenOffice og MS WORD i XML som lagerformat, så formater er nok svært at diskutter, og så kan vi lige pludeselig drage software pantenter ind i tråden.

Bare husk at M$ is teh evil.
Avatar billede morteeart Nybegynder
14. januar 2005 - 01:27 #3
www.gnu.org <- GNU/GPL Genneral Public Licence, den typisk OpenSouce licenens.
Avatar billede jay Nybegynder
14. januar 2005 - 01:36 #4
Bare drag softwarepatenter ind i tråden, kun fint at få nogle forskellige aspekter ned. Er PDF formatet patenteret, og i givet fald hvordan kan OpenOffice så få lov at bruge det? Eller er der en åben (light) version og en lukket?

Links må meget gerne tilknyttes en kommentar, og evt. en tolkning hvis der er tale om juridisk snak.
Avatar billede morteeart Nybegynder
14. januar 2005 - 01:44 #5
http://filext.com/detaillist.php?extdetail=pdf&Submit3=Go%21

En uddybende forklaring af .pdf.

PDF står for "Acrobat Portable Document Format", dvs. de ejes af Acrobat.

Jeg vil tror at der findes noget gratis i pdf, da PHP kan lave pdf filer, med en gratis extension, som følger med som standart.
Avatar billede norbert Nybegynder
14. januar 2005 - 01:56 #6
Avatar billede vejmand Juniormester
25. maj 2005 - 13:50 #7
Er problemet løst, så spørgsmålet kan lukkes?
Avatar billede jay Nybegynder
25. maj 2005 - 16:06 #8
Tjah hvis det er meget vigtigt at spørgsmålet lukkes skal jeg da gerne gøre det...

Havde jo som sådan ikke et problem, ville bare gerne blive klogere, hvilket jeg tildels er blevet, men helt fundet ud af hvordan hele denne juraverden hænger sammen har jeg nu ikke.

Men well, jeg lukker.
Avatar billede jay Nybegynder
25. maj 2005 - 16:06 #9
gaaah så skulle det jo have været et svar...! ;)