Avatar billede annitta Nybegynder
12. januar 2005 - 19:05 Der er 8 kommentarer

2 windows 2000 adv /windows 2003 web server på samme ip

hejsa jeg vil høre vor dan man lave så man kan få 2 webserver på samme ip til at køre jeg har en router linksys v 41 v3 jeg har prøve at muligt med uden helt enten er de den en eller den andet der ikke vil virke
Avatar billede hmortensen Nybegynder
12. januar 2005 - 19:07 #1
Du kan ikke have 2 forskellige services der benytter samme port, bag en IP.

Så skal den ene webserver kører på en anden port.
Avatar billede dr.m Nybegynder
12. januar 2005 - 19:10 #2
You can use NLB (network load balancing)
Basically you have your site on both servers and 2 NICs on each server, 1 with a unique IP and one with a shared IP.
You then forward your port 80 to the shared IP fro mthe router.
You need to allow the NLB feature in windows and you need the same host header name for the 2 identical sites.

You also need to make sure the sites are consistent.

I use it on some sites with 4 servers replying on 1 IP.
The load distribution does not have to be equal.

Here is a few link:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;256910
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;240997
http://support.microsoft.com/kb/219277/EN-US/

And a good faq about NLB
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windowsserver2003/technologies/clustering/nlbfaq.mspx
Avatar billede annitta Nybegynder
12. januar 2005 - 22:04 #3
kan man så ikke i router bruge extern 80 og int exp 81 eller skal det vær exp 81/81
Avatar billede hmortensen Nybegynder
13. januar 2005 - 00:16 #4
Du kan godt have forskellige porte ind- og udvendig, hvis din router understøtter det.

Men du kan stadig ik have to forskellige services der skal svarer på port 80 udefra.
Hvordan skal den så vide hvor den skal gå hen ?
Avatar billede dr.m Nybegynder
13. januar 2005 - 00:22 #5
You can have 2 (or more) web servers on port 80 behind 1 IP but only for load balancing. The sites have to be identical.

If it's different site on the 2 servers then there is no way!
Can't you just run 1 web server on port 81 or another?
Avatar billede annitta Nybegynder
15. januar 2005 - 01:13 #6
jeg kan ikke få det til at virke om jeg så sætte den en til port 80 80 int ip 192.168.1.100 og den andet til int 81 og ext 80 ip 192.168.1.102
Avatar billede hmortensen Nybegynder
15. januar 2005 - 05:48 #7
Som jeg skrev tidligere, du kan ikke ha to forskellige services der skal svarer på samme port udefra.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
15. januar 2005 - 06:19 #8
Du skal have fat i noget hard- eller software som kan lave forwarding på host header. Softwaren kaldes typisk for en reverse proxy.

Det bedste ville være en router, som kan lave denne type forwarding.