Avatar billede lordofmankind Nybegynder
12. januar 2005 - 15:45 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Feedback tak!

Hvad syntes i om min side, og hvad kan jeg gøre bedre.

www.vege.dk

p.s. vurder kun den første side, og evt. side2.
De andre er der bare for at være der indtil videre.

Og kan jeg tilllade mig at lave hjemmeisder for Frøken Jensen, med det niveau jeg er på?

Jeg kan ikke flash og php osv. endnu, så det er ren html, og lidt stjålede javascript koder:)
Avatar billede madsgr Nybegynder
12. januar 2005 - 15:56 #1
undskyld men den er IKKE særlig flot....

dårlig system det med a, b, c osv i stedet for bare have en menu i højre side....

og nej du skal nok øve dig lidt mere evt prøve at lave en helt simpel hjemmeside på 1go.dk

og jeg ved ikke om den var færdig men der mangler i DEN GRAD noget indhold på siden.....

billeder og en flottere text i stedet for den gamle notesblock srifttype !
Avatar billede moocher Nybegynder
12. januar 2005 - 16:03 #2
Menuen virker ikke i Firefox... Du bør teste din hjemmesdie i EI, Firefox og Opera
Avatar billede keysersoze Guru
12. januar 2005 - 16:19 #3
Jeg fattede absolut intet af menuen - og jeg gider ikke læse en manual for at lære at bruge den... ikke særlig brugervenligt.

designmæssigt vil jeg sige at det er ok for en begynder da der ikke umiddelbart er nogle kæmpe fejl - men dermed ikke sagt at det er flot. Det første der falder mig meget i øjnene er, at der sælges hjemmesider derfra og jeg derfor forventer jeg straks et meget bedre niveau end hvad der bydes på - både designmæssigt men også funktionsmæssigt.

Mange af billederne er måske flotte men alligevel intetsigende for helheden. billedlistet med links på forsiden er grim da mange af billederne strækkes til ukendelighed etc

Nogenlunde start af en begynder - men stadig lang lang vej hvis du vil begynde at tilbyde det som en service.
Avatar billede fynbo Nybegynder
12. januar 2005 - 19:41 #4
Nej, du kan ikke lave sites for andre.

Din menu er elendig. Forklar venligst meningen med at man skal navigere med tastaturet. Vil oprigtig gerne vide tankerne bag denne navigationsmåde.

Designet er kedeligt, stjålne billeder og set 10000000000000000000000000 gange før ;)

Med lidt øvelse skal det nok blive bedre. ;)
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
12. januar 2005 - 21:07 #5
Ok. Der fik jeg på munden:-)
Menuen med tastaturet er kun for sjov. Men det kan da ikke være så svart at forstå hvordan man gør.

Jeg havde nu også kun tænkt mig at lave hjemmesider til folk der ikke ved hvordan man tænder en pc. Og jeg vil æde min gamle hat på at der ikke er andre der gider for 500 kr.

Men jeg takker for feedback. Jeg skifter menuen ud med en som alle andre har.

siden er kun til privatbrug. Så indholdet skal ikke sige så meget. Med andre ord så handler den  vel kun om mig selv, så mine venner kan komme forbi..

Og glem heller ikke at i garanteret er hajer til at lave sider:-)
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 21:09 #6
Og du er da sindsyg, 1go er det ringste webhotel på jorden.

Der findes flere tusinden webhoteller som kun koster et 1/10 af 1go, og er 1000 gange bedre.
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 21:15 #7
Mht. dit niveau er du på under begynder stadiet endnu.

Der vil sandsyneligvis gå et år eller 3 før du er i stand til at lave ordenlig hjemmesider.

for 500 kr. så skal der ihvertfald lidt CGI kode med.
Avatar billede got-it Nybegynder
12. januar 2005 - 21:31 #8
Frøken Jensen  <  hvem er det? :o
Avatar billede nfk Nybegynder
12. januar 2005 - 22:34 #9
Jeg vil bare sige at der kun en vej for dig sådan som det ser ud lige nu og det er fremad :D :P Du bør nok surfe lidt rundt på nettet og finde inspiration se fx comigang.dk's link samling det er fin inspiration.
Held & lykke med det.
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
12. januar 2005 - 23:26 #10
Hmm. cgi kode har jeg aldrig hørt om før.
Der er jo ikke noget jeg ikke kan. Det er et spøgesmål om kreativitet.
Jeg må nok lægge en plan i stedet for bare at lege mig frem til et design.

Jeg kan programmere i java, men gider ikke alle mulige åndsvage animationer.

Så måske skulle jeg lære noget flash?
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 23:31 #11
Du skulle tage om lære dette her først, i den række følge det står:

1. HTML
2. CSS
3. Javascript
4. PHP
5. SQL / MySQL
6. XML/XSLT
7. Objekorienteret kodestil

Og herefter går ud og prøve at lave hjemmesider ved folk, eller ihvertfald ikke før efter punkt 5.

Java bruges ikke til animationer, og hvis du tror dette kan du lagt fra java.
Lær noget rigtigt java, f.eks. så du kan lave en IRC client eller lign.

Udover alt dette bør du også øve dig i at designe, med farver som spiller ind i hinanden, og at rip-off ALDRIG kan betale sig.
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 23:39 #12
Ting som du ikke må lave og tage penge for

sider uden doctype
sider som ikke virker perfekt i Firefox, IE og helst Opera
sider med frames og iframes , det er en dødssyn
sider uden google optimation

Derudover skal man fokusere på brugervenlig, loade hastighed og en række andre paramentra men lærer med erfaringen.

Og mht. anbefaling af webhoteller, så bør du lærer nogle seriøse webhoteller , og helt flere, og også gerne have personlig eller 3pars erfering med disse, før du anbefaler dem til kunder.
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
12. januar 2005 - 23:46 #13
Det eneste der spiller sammen på min side er da farverne, efter min mening.

Jeg har lavet et par primitive java programmer, men jeg kan ikke lave varmesøgende misiler og sætte satelitter i omløb om jorden.

Men man kan da også godt vælge at lave hjemmeside i ren html, så den med at jeg er UNDER begynderniveau, er lige i overkanten.
Der er masser af skodsider derude. Jeg har kun arbejdet med det i 3-4 uger.
Før det var det templates.
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
12. januar 2005 - 23:47 #14
Mht. rip off, så har jeg bare fundet nogle midlertidige billeder for at stykke en side sammen. Har tænkt mig at fjerne dem igen.
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 23:56 #15
3-4 uger ? og du vil sælge hjemmesider ?

Jeg sælger webløsninger, men jeg har også arbejdet med hjemmesider i 7 år.
Tror du skal tage den med ro, og glemme alt om salgt de næste par år (men det har jeg vist sagt)

Nej faverne spiller ikke godt sammen, ihvertfald ikke i firefox :P
Og nægter at åbne IE for at kigge.
Avatar billede morteeart Nybegynder
12. januar 2005 - 23:57 #16
Der er masser af skodsider derude.  <- din er desværre en af dem.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
13. januar 2005 - 00:02 #17
lordofmankind selvom om dommene kan virke hårde, så giv ikke op.... når jeg ser nogle af de hjemmesider jeg lavede, for mange år siden, er jeg ved at flække af grin... og jeg lærer stadig hver eneste dag...

Jeg vil nu også mene at du skal vente med at promovere salg af hjemmesider....

start med at lave gratis til venner/familie, så kommer det hele med tiden.....

Hygge - fra SKARVEN
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
13. januar 2005 - 00:12 #18
Hehe. Nej jeg gir ikke op. Syntes også selv det er lidt skod. Men jeg er jo heller ikke ude på nettet. Så jeg kan vel godt lave en hjemmeside til en bekendt eller deres venner for en plov.
Men jeg gir mig, mht. at lave for vidt fremmede, og promovere mig på nettet.
Jeg skrev også i starten af teksten at jeg ikke er prof. som jo som bekendt betyder at jeg ikke lever af det.

Men 6 mdr. er rigeligt til at lære hvad der skal læres om hjemmesider.
Flere år er nok lige at glorificere sit fag lidt.
Jeg kan forstå hvis der er tale om c++ og andet på det niveau.
Avatar billede got-it Nybegynder
13. januar 2005 - 00:15 #19
morteeart < "sider som ikke virker perfekt i Firefox, IE og helst Opera"  <  hvorfor må man så ikke tage penge for det? :o  ..  Opera er ret fejlfyldt, og Firefox opdager en del fejl, og lapper det ikke sammen som IE :P~

Der er ingen krav til hvad man må tage penge for (self. copyright osv).  Derfor er det jo også ham selv der bestemmer hvad han vil bevæge sig ud i.

Morteeart < det er faktisk muligt at lave fede sider i hmtl, hvis man har det grafiske iorden. :o
Avatar billede got-it Nybegynder
13. januar 2005 - 00:16 #20
morteeart < du bedes derudover argumenterer for dine udsang, idet da det er nødvendigt for at kunne kritiserer eller for at kunne føre en intelligent samtale/debat.
Avatar billede morteeart Nybegynder
13. januar 2005 - 00:17 #21
6 måneder er måske nok til html, men så skal du også lærer css :P

Og herefter 1år eller 2 til php/sql, (php er et slags programmerings sprog, kan vel kaldes for en light-web-udgave af c++, da php faktisk er baseret på c++)

Bedre ide: lav GRATIS hjemmesider, til at starte med , bare for at få erfaring,
istedet for at være så grisk.

Og Jeg takker alle i denne tråd for dårlig karma, håber i får kvalme af jeres WYSIWYG editore.

Men det jeg vil anbefale at du går nu, er at du slettet din hjemmeside (den er grim)
Laver en ny stilren en i html og css (www.html.dk/tutorials/html og www.html.dk/tutorials/css) og herefter går i krig med andre opgaver.
Avatar billede morteeart Nybegynder
13. januar 2005 - 00:21 #22
got-it

Hvis du laver en IE only side er du idiot, og bør ikke laver websider.

"det er faktisk muligt at lave fede sider i hmtl, hvis man har det grafiske iorden."

Sjovt nok så kan php/sql ikke lave layout , så self er det det :P
Men jeg vil aldrig betale penge for noget uden CGI. En ren html side kan du næsten få smidt i hovedet gratis af enhver.

Og 1go er noget lort, hvorfor betale 50 kr./måneden for en elendig server, dårlig php/mysql, dårlig båndbrede, for lidt plads, og hos et firma som har lavet domæne svindel (for at forhindres deres konkurent frac.dk i at få besøgende)

Du kan få bedre ting får 9 kr. måneden, uden problemer.
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. januar 2005 - 00:22 #23
lordofmankind, jeg er ikke meget for at give dårlig kritik af nogen, men jeg vil give mange af medlemmerne i denne tråd ret: Hvis jeg var i dine sko, ville jeg ikke føle mig rustet til at lave flotte hjemmesider, som jeg også ville være bekendt at lægge navn til. Tag det som konstruktiv kritik, smøg ærmerne op og lær noget om HTML, struktur og design. Kontinuitet og overskuelighed er ret vigtige begreber. Hvis det er dig en trøst, så var min første hjemmeside heller ikke noget videre at prale af  :oD

Jeg er stadig ikke nogen ørn til design, jeg bruger uforholdsvis lang tid på at designe og strukturere, i modsætning til proffesionelle grafikere. Du kan se min på include.dk (langt fra færdig, roder også med formularer/database).

En artikel, som godt nok blev sablet ned, men som måske kan være nyttig for nybegyndere: http://www.eksperten.dk/artikler/453
Avatar billede got-it Nybegynder
13. januar 2005 - 00:26 #24
morteeart < eftersom jeg er grafiker, så klare jeg mig fint med 3d max, photoshop og lidt maya ;)

Ingen tvinger dig til at købe hans..  ehm.. hjemmesider o:
Ved godt html sider er til at få smidt i hovedet ;P  prøver bare at pointere at muligheden er der..

Har nu ikke så mange erfaringer med 1go, da vi har en aftale med b-one. Men må give dig ret i at frac.dk, umiddelbart er mere egnet til mere kompetente webløsninger.
Avatar billede morteeart Nybegynder
13. januar 2005 - 00:35 #25
got-it:

Hvis vi skal fortsætte flameware, så skulle jeg udtrykke mine meninger om b-one,
men det er nok lidt overkil ;-)
Nu ved jeg ikke med dig, men mine grafikeres viden om html er meget lav,
derfor jeg altid beder dem om psd fil, ikke html :P
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. januar 2005 - 00:40 #26
Lige en vigtig detalje: Det er ikke smart at åbne links til andres sider i eget rammesæt, da det går ud over deres design; idéen med layoutet på deres side var ikke beregnet på, at den åbner i dit rammesæt. Det er faktisk meget uhøfligt at gøre det, du burde åbne den i et nyt vindue:

<a href="www.poweryoga.dk" target="_blank">Poweryoga</a>
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
13. januar 2005 - 01:43 #27
steen hansen--> Ja den skulle jeg have sagt til "target blank", som alle de andre "grimme":-) links.
Men poweryoga.dk er jo sådan set min egen side:) Men ved godt hvad du mener.

Nå men jeg er da glad for at høre allesammens kritik. Jeg har da lært meget.

Jeg sletter hele lortet, og prøver på noget mere planlagt.

morteeart--> Jeg snuser lidt til de programmer du har anbefalet.

Og indtil videre laver jeg så kun hjemmesider til min mormor og måske tante:-)
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
13. januar 2005 - 01:46 #28
www.1go.dk er altså 50 kr. om året, og ikke om måneden.
Avatar billede lordofmankind Nybegynder
13. januar 2005 - 01:50 #29
Gad godt høre mere om deres fusk med domæner.
Jeg tror jeg ved hvad det er.
Man køber et domæne, som man tror er ledigt fordi deres søgefunktion suger, som sikkert er med vilje. Så kommer der en mail tilbage om at domænet "desværre" ikke er ledigt, og man skal "venligst" vælge et andet.
Og de giver sikkert ikke pengene tilbage.
Har jeg ret?
Eller er det værre end det?
Avatar billede moocher Nybegynder
13. januar 2005 - 02:12 #30
Jeg kan huske da jeg startede for 7 år siden, hvor det store var når du kunne disable højre museknap og få tekst til at scrolle. Jeg kan se nu at det var lamt... men ikke destp mere har det hele lært mig noget.... man skal lave en bunke skodsider inden den gode kommer.. Jeg vil først nu kalde mig en habil web-programmør og er lige startet med at tage penge for det. Så det tog mig 7 år flere tusind a4 sider (sposoret af diverse skoler :D) masser af hjemmesider, før jeg kan lave noget jeg vil mene er ordentlig.
Avatar billede got-it Nybegynder
13. januar 2005 - 07:18 #31
morteeart < helt sikkert ;P
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2005 - 09:28 #32
Mht denne kommentar er jeg meget uenig:

-----------------------------------------------

Ting som du ikke må lave og tage penge for

sider uden doctype
sider som ikke virker perfekt i Firefox, IE og helst Opera
sider med frames og iframes , det er en dødssyn
sider uden google optimation"

-----------------------------------------------

punkt 1 er delvist ok - ligesom der er gode og dårlige fodboldspillere er der gode og dårlige programmer og en god programmør kan opfylde måske ikke 100% standarderne men tæt på og doctype hører med i at være god. Men at det er afgørende for om man kan tage penge eller ej er jeg ikke enig i.

punkt 2 er jeg meget uenig i. Det tager alt andet lige mere tid at bygge siden til samtlige browsere og der er - selvfølgelig også afhængig af målgruppen - en meget meget lille procentdel der benytte disse browsere og det er ikke sikker kunden vil betale for dette. Selvfølgelig kan man regne det med ind i sin pris uden at fortælle kunden noget om det - men der mener jeg at oplysning er vejen frem og så kan det være op til kunden selv i sidste ende. Så igen - en god ting ja, men ikke alfa omega for om man kan tage penge eller ej.

punkt 3 er lidt svær for jeg er selv imod frames og iframes men man kan faktisk komme ud i opgaver hvor det er eneste løsning. frames burde dog kunne lade sig gøre at undgå men iframes vil jeg på ingen måde mene er forbudt at bruge - en ting man skal undgå hvis det kan lade sig gøre men bestemt ikke afgørende for om man kan tage betaling eller ej.

punkt 4. her er jeg til gengæld mere enig - en af idéerne med en hjemmeside er at man kan blive fundet og kan google og andre søgemaskiner ikke finde en er der ikke stor chance for at blive fundet. Desværre hænger det også lidt sådan sammen, at for ikke at drukne i alle de andre skal der næsten en marketingsmand ind over den optimering da jeg ikke tror på at hverken en programmør eller designer har nok viden til at kunne udnytte de facetter søgemaskinerne skal "udnyttes" med - selvfølgelig kan programmøren hjælpe det på vej, men en fra marketing er den bedste til udfylde de muligheder programmøren har givet. Men om googleoptimering er forskellen på om man kan tage betaling for et stykke arbejde eller ej - ja, det kan så diskuteres...
Avatar billede morteeart Nybegynder
13. januar 2005 - 13:31 #33
tjaa, de 4 punker er dem jeg arbejder efter, og det tager faktisk længere tid at få css til at virke i IE , såå..

Man kan ligeså godt lærer at lave kvalitet fra begyndelsen. :~)
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. januar 2005 - 13:40 #34
Hørt! :o)
Avatar billede keysersoze Guru
13. januar 2005 - 13:43 #35
ja, se dét er jeg så helt enig med dig i :)