Avatar billede krokohunter Nybegynder
12. januar 2005 - 10:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

MySQL data i Word brevfletning.

Hej gutter.

Jeg sidder på arbejdet, og har fået til opgave at lave en dokument til brevfletning, med udtræk af adresser fra en MySQL database.

Jeg har installeret den MyODBC driver, og jeg har fået oprettet DSN forbindelsen i administrative tools.

Men jeg kan simpelthen ikke få Word til at hente fra MySQL'en ...

Enten melder den en katastrofal fejl, eller (hvis jeg går en anden vej) så fryser MS Query.

Da jeg ikke har sindsyg meget forstand på MySQL og slet ingen forstand på brevfletning, har jeg brug for at blive holdt i hånden og ført igennem denne opgave.

Desuden haster det, da jeg skal aflevere dokumenterne imorgen (torsdag d. 13. jan.)

Derfor vil jeg gerne give gode point for en god hjælp.

på forhånd tak.

/Niels
Avatar billede olleolleolle Nybegynder
12. januar 2005 - 12:53 #1
OK.

1. Word kan også skaffe data fra Excel-filer. Det skal vi bruge nu.

2. phpMyAdmin kan eksportere til CSV for Excel.
http://www.phpmyadmin.net/home_page/

Gå ind i den tabel som skal eksporteres. Brug knappen "Export".  Og vælg så "CSV for Ms Excel data". Vælg også at gemme som en fil " Save as file".

Filen gemmer du hvor du kan finde den.

3. I Excel starter du et nyt tomt regneark. Så importerer du ("Data/Importer eksterne data.../Importer data...") den .csv-fil som phpMyAdmin eksporteret.

En sjov leg med at vælge dataformat for de forskellige rækker starter nu. Start med at vælge at dit data er kommasepareret. Og klik "Næste". Så får du mulighed at sige at det skal være tekst-datatyp på den og den række (troligvis er alt tekst i det her fald; adresser er vel mest tekst).

Skab et par overskrifter! Indsæt en ny række overst i filen, med et par beskrivende overskrifter til hver datakolonne (Name, Address1, etc.).

Efter "Finish" så har du en XLS-fil at gemme.

4. Jeg bruger Office XP, så der er guides og skabeloner til brevfletning t.h. i en sidebar. På "trin 3", som kaldes "Vælg modtagere", skal vi "Bruge en eksisterende liste", og "gennemse" efter den. Så tar vi Excelfilen. Husk at "Første række er overskrifter". OK'e.

5. Skriv brevets tekst.

6. Sidste stykke er udskrift.

Jeg håber du klarer det inden imorgen!
Avatar billede krokohunter Nybegynder
12. januar 2005 - 13:29 #2
olleolleolle

Tak for dit forslag. Det er dog lidt problematisk, da det ikke er mig der skal sidde og lave de breve/labels, men en eller anden sekretær. Jeg skal blot opsætte en skabelon der henter de rigtige oplysninger.

Derfor er løsningen med at eksportere til Excel ikke så god, for så skal hun sidde og gøre det hver gang, hun skal printe nye breve/labels ud.

Derfor er jeg stadig interesseret i hjælp til at opstille en dokument-skabelon, der henter oplysningerne direkte fra mySQL'en.

Men olleolleolle, endnu en gang tak for dit forslag. Jeg prøver at pusle lidt med det, indtil en anden løsning viser sig, og hvis jeg får det til at lykkedes på fornuftig vis, skal du selvfølgelig nok få point.

/Niels
Avatar billede olleolleolle Nybegynder
12. januar 2005 - 13:36 #3
Ah, det var en anden ting, det. Smart dokument at skabe.

(Men det er jo også lidt trist at man skal lave slikt benarbejde i Office for en database med så stor udbredelse som MySQL...)
Avatar billede olleolleolle Nybegynder
12. januar 2005 - 14:02 #4
Kroko:

Andre som har problemer med queries som skal gå gennem "Microsoft OLE DB Provider for ODBC" får error '80040e14'. Det kan være en tilbagemelding fra MySQL ("Error in query", eller lignende.) som bliver til det error.

Det som du kalder "en katastrofal fejl", er det måske '80040e14'?

Mine kilder:
http://www.macromedia.com/cfusion/knowledgebase/index.cfm?id=tn_14622
http://forums.mysql.com/read.php?37,2882,2882#msg-2882
Avatar billede krokohunter Nybegynder
12. januar 2005 - 14:09 #5
det er ikke mig, men Word der kalder det en "katastrofal fejl" så jeg tror ikke det er '80040e14'.

/Niels
Avatar billede krokohunter Nybegynder
12. januar 2005 - 15:12 #6
hmmmm jeg har en idé om, at det måske er den ODBC forbindelse jeg satte op i kontrolpanelet der ikke virker ordentligt. Derfor har jeg prøvet at slette den, og oprette en ny, men nu vil den slet ikke forbinde til min MySQL når jeg trykker på test.....

Hva' kan det skyldes?

Så hjælp mig dog ;-) .. he he

/Niels
Avatar billede krokohunter Nybegynder
13. januar 2005 - 09:09 #7
Nu har jeg fået min ODBC forbindelse til at virke igen, men stadig ingen held med at hente den i Word.

Det er imellem at man vælger selve ODBC-datakilde (http://www.krokohunter.dk/stuff/screen01.jpg) og så skal vælge hvilken tabel man vil arbejde med, at den fejler, og åbner istedet en dialogbox (http://www.krokohunter.dk/stuff/screen02.jpg), som fejler når jeg forsøger at teste den forbindelse (http://www.krokohunter.dk/stuff/screen03.jpg). Det er ikke længere den katastrofale fejl, men en eller anden ny fejl. Damn jeg er ved at være træt at det her.

/Niels
Avatar billede pbudk Nybegynder
13. januar 2005 - 10:26 #8
har du tilladt at brugeren elevforenin_dk må logge på fra 62.242.150.18?
Avatar billede krokohunter Nybegynder
27. januar 2005 - 14:53 #9
jeg lukker denne her indtil videre....