Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 09:37 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Sammensætning af AMD64-pc

Jeg er ved at prøve og samle en computer til min søster, og kunne godt lige bruge lidt feedback og hjælp, det er meget lang tid siden jeg har fulgt med i hardwareudviklingen...

Computeren skal helst ligge lige omkring 4000 (eller mindre), men dog vigtigere at ydelse i forhold til pris er optimal, for den skal være fremtidssikret. Det skal være en AMD-64, med en SATA disk (går jeg ud fra, kan det ikke passe Windows 64-bit skulle være ekstra glad for det?), og 512 mB RAM. Den skal ikke bruges til en masse wilde FPS-spil, men være en god multimedie-pc, og kunne klare sådan noget som Sims 2. Jeg går dog ud fra det på ingen måde er et problem - men det er altså ikke grafikkortet der skal smides en masse ud på, og OC skal ikke være med i overvejelserne. Her er hvad jeg selv har fået bikset sammen so far:

- AMD Athlon 64 3000+ Socket 939 (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=102900)
- Maxtor DiamondMax 10 SATA 200 gB (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=109515)
- NoName 512 mB DDR-RAM PC-3200 (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=38367)
- LiteOn SOHC-5232K kombineret CD-brænder og DVD-drev (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=72523)
- Codegen 3306 miditower (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=79946)
- ASUS A8V Deluxe WiFi-G bundkort m/LAN og audio (http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=94481)
- MSI RX9250-T128 grafikkort
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116954)

Jeg har sat det op i faldende rækkefølge i forhold til hvad jeg er mest sikker på; regner ikke med de øverste 3-4 dele skal ændres, med mindre I har nogle ganske overbevisende grunde :) Men men de sidste 3 ting er jeg derimod ganske meget i tvivl om, bl.a. fordi det jo er muligt at få bundkort med indbygget grafikkort, og toweret siger mig intet. Bundkortet vil jeg desuden meget gerne af- eller bekræftes i, med begrundelse ;-) Diskettedrev ryger der nok ikke i den, da jeg skal samle den, og har et der kan bruges til at opdatere BIOS'en osv., hvis det er nødvendigt - og fremover regner jeg ikke med hun får brug for det.

Men jeg håber I kan hjælpe mig :)
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 09:41 #1
Ja go'morn, nu kommer jeg dælme lige i tanke om jeg har et ekstra CD-ROM drev liggende, det kan hun da bare få i stedet for den brænder... Så er der da en smule sparet der :) Så holder den sig med ovenstående ting faktisk ganske tæt på 4k! Kan det presses ned på 3500? :P
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 09:47 #2
fint nok...

MoBo ; drop den med Wifi - det tror jeg ikke du/hun får brug for - det kan kun bruges når PC er tændt. Så en evt. laptop er dermed ret afhængig af at PCen tændes.
Mærket/modellen er ok - men du skal sikre dig at hun får et revision 2, da denne er renset for lidt ting. tag denne : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Grafikkortet er for sløvt - tror ikke det bliver optimalt at spille Sims2 ved
http://www.sims.dk/pages.view_page.asp?id=195
tag et Radeon 9600 pro som fx:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=109828
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104534

Kabinettet er ok omend PSU'en ikke er det mest støjfrie - så hvis nu dette er vigtigt...
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 09:52 #3
rammene er jeg ikke helt vilde med - ram er kilde til større performance (og evt. problemer) Bemærk iøvrigt at bundkortet kan køre dualchannel mht. ram, hvorfor der kan hentes performance ud af at køre med 2 stænger ram. Der er 4 ram slots så hun kan evt. starte med 2*256 og senere smide 1 stang med 512 i den (der skal bare være balance)

Dane Elec er ok - billige men gode : http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350471
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 09:54 #4
CPUen (som du også har fundet) skal være med 0,09 micron -> mindre varme / bedre ydelse.
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 10:01 #5
Okay, ja jeg var/er faktisk ikke helt klar over forskellen på de to, men gik ud fra det var noget med klar til trådløst, hvilket familien nok får før eller siden... Men det lyder som om jeg tog fejl :) Så mobo changed (for now).
Tror du virkelig det er nødvendigt med sådan et monstergrafikkort? (skal måske lige fortælle jeg selv har klaret mig med et Radeon All-in-Wonder (7k) i snart 3 år...og synes det har været rigeligt. Men ok, Red Alert, StarCraft og AOE er selvfølgelig nok en smule mindre krævende end Sims 2, trods alt... :) Tror dog godt hun kan gå lidt på kompromis med grafikken, gameplayet må være det vigtigste. Men hvis du/I tror det kan blive en flaskehals går det selvfølgelig ikke...
Lidt støj må hun lære at leve med! :P
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 10:10 #6
espersen, det er klart rammene er vigtige, fik selv smidt 512 i den her i fordums tid, og det er da bestemt det der er hovedsagen til, at den stadigvæk er ganske anvendelig i dag. Men hvor meget ekstra ydelse vil der være at hente? Det er trods alt 200 mere det vil koste, lige før det bedre ville kunne betale sig at købe 2x512 så!? (Hvilket hun jo så bare kan opgradere til senere hen, når hun engang med tiden får mere belastende ting på spanden...

Processoren - vil det sige denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=116575 ?
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 10:10 #7
Synes bestemt at de 500 kr. til det større VGA er godt givet ud. Sims2 har ry for at kræve lidt - og er sikkert også sjovest at spille i en lidt bedre opløsning

Mobo ; min PC bliver tilsluttet vha alm. netkabel da router alligevel står tæt på.
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 10:12 #8
Den CPU du først har fundet er OK - den har jeg tjekket via shg's link - den går til 0,09 micron

Ram er svære størrelser - men de er klart generator for performance - men som du er inde på så skal prisen også tages i betragtning. Talte vi OC så skulle du smide helt andre i maskinen og flere kr på bordet
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 10:14 #9
Ja ok...men de bor i et bredt/langt hus, routeren kan ikke komme til at stå tæt på alle 3 computere :) Så vil det give problemer/kræve køb af netværkskort, når de engang går over til trådløst, og har valgt non-Wifi udgaven?
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 10:20 #10
Tror jeg ikke giver problemer. Omvendt er det jo rart at slippe for ledningerne ;o)
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 14:16 #11
espersen, du må gerne lige smide et svar før eller siden :)
Ingen andre der har kommentarer - SATA-diske, grafikkort, tower?
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 14:29 #12
ok ;o)
Disken er fin - Maxtor er helt ok, ofte den jeg foretrækker. SATA giver lidt ekstra performance pga. den lidt hurtigere access tid.
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
12. januar 2005 - 14:45 #13
Altså - jeg er ikke HELT hardware-n00b, er godt bekendt med diverse mærker, og ved også godt i store træk hvad forskellen på ATA og S-ATA er... Men det jeg er i tvivl om er, hvorvidt man mon kan hente ekstra på en S-ATA disk med Win64 (fremfor en ATA), i forhold til sammen med XP fx. Man kunne måske evt. forestille sig disken kunne blive en endnu større flaskehals, når nu man har sådan en monster AMD-tingest osv.
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2005 - 15:53 #14
ingen tvivl om at den extra båndbredde ved AMD64 kan kræve yderligere af HDD - så klart jeg ville tage SATA som selv gør. Merprisen er jo også ret beskeden.
Avatar billede asdffdsa Nybegynder
14. januar 2005 - 15:08 #15
Okay, ser ikke ud til der er flere der har lyst til at komme med input :-/ Men tak for hjælpen espersen!
Avatar billede espersen Novice
14. januar 2005 - 15:21 #16
du er velkommen!