Avatar billede snqvsen Nybegynder
11. januar 2005 - 12:36 Der er 6 kommentarer

Ny computer

Hej, jeg skal til at købe mig en ny computer. Jeg vil meget gerne tænke lidt på hvad jeg køber, og om det også er noget der kan bruges om 2 års tid.

F.eks. kunne jeg nævne at sidste gang jeg købte et bundkort købte jeg det med AGP x4, og det var ikke særlig smart, da der ikke meget lang tid efter kom AGP x8. Sådan noget, vil jeg gerne undgå denne gang.

Jeg regner med at købe det her kabinet med en 300W psu: http://multimediaeksperten.dk/shop/productinfo.asp?id=29389

Dertil skal jeg bruge: Bundkort, cpu, grafikkort, ram og  harddisk. Jeg har okay forstand på computer, så det med at samle den bliver ikke noget problem.

Jeg har selv overvejet at købe et GeForce 6600XT fra Club3D kan det anbefales ? og ellers har jeg også overvejet at invisterer i et 6800, kan det betale sig? er der noget nyt på vej? skal jeg bruge PCIe 16x ? kortet skal kunne kører half-life2 smertefrit, har indtil videre kørt med Nvidia kort, men hvis der er nogen der mener det er forkert, vil jeg gerne hører hvorfor, og hvad jeg ellers skal bruge.

Af Bundkort ved jeg ikke helt endnu, men cpu, ram og bundkort skal selvfølgelig passe godt sammen, og kører perfekt sammen med resten af computeren. Bundkortet skal kunne kører PCIe x16 og AGP x8.

Ved ikke helt om jeg skal havde AMD eller Intel, men kom med jeres bud, og hvilket bundkortet det ville passe bedst sammen med.

Det skal helst ikke komme til at koste for meget, men det skal heller ikke være dårlig kvalitet eller sådan noget.

mere du vil vide, bare spørg.

/tobias
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 16:16 #2
Bundkortet skal kunne kører PCIe x16 og AGP x8. ---> Hvorfor PCI Express?

Du kan ikke få et bundkort som både indeholder AGP og PCI E
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 16:20 #3
Jeg har selv overvejet at købe et GeForce 6600XT fra Club3D kan det anbefales ?---> Hold dig fra dette! Der er alt for mange der har problemer med det kort!

ellers har jeg også overvejet at invisterer i et 6800, kan det betale sig? er der noget nyt på vej?---> Der er altid noget på vej, men det skal du ikke tænke på, for det er umuligt at følge med i. Ligeledes kan du ikke sikre dig hvad angår fremtiden.

Half Life 2 kræver ikke meget af maskinen for at køre!

Kravene er kun:
1,2 GHz CPU
4,5 GB harddisk
256MB RAM
Grafikkort som understøtter DX 7.0

Derimod kræver det at få mange detaljer med. Men IKKE PCI Express :)
Avatar billede freehelp Praktikant
11. januar 2005 - 16:22 #4
Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

Som udgangspunkt er der dog ikke meget anvendelse i PCI Express set ud fra et brugersynspunkt. PCI Express er i høj grad "morgendagens" teknologi, der skal sørge for, at grafikkortene ikke i fremtiden rammer loftet.

Man skal således ikke regne med, at spil bliver hurtigere, blot fordi man skifter AGP-modellen ud med en PCI Express-version.

Blandt fordelene ved PCI Express er, at hastigheden er fordoblet i forhold til AGP 8x. Desuden kan man sende og modtage data samtidig via PCI Express-bussen, og det betyder generelt et hurtigere system.

Vil du gerne have 64bit arkitechtur skal du gøre dig klar over følgende:

DDR-II er baseret på første generation af DDR RAM, men den nye standard tillader højere hastigheder for dataoverførsel. Samtidig bliver strømforbruget mindre. Spændingen til modulerne sættes ned fra 2,5 til 1,8 volt.

Hvor DDR-RAM kan levere to bit pr. clockcyklus for hver buslinje, kan DDR-II klare fire bit. Den effektive frekvens er således dobbelt så høj, hvis den reelle kernefrekvens er den samme.

For begge standarder gælder, at bussen er 64 bit bred, og DDR-II RAM med en effektiv frekvens på 533 MHz kan derfor klare en båndbredde på mere end 4,2 gigabyte i sekundet.

Efterspørgslen efter DDR-II RAM vil ikke mindst afhænge af, om verdens største processor-producent Intel vil understøtte standarden. I første omgang vil dual channel DDR400 RAM være optimalt til de nye Intel-processorer, der lanceres i løbet af de næste par måneder, men på lidt længere sigt er DDR-II RAM ikke til at komme uden om.

Under alle omstændigheder kræver DDR-II RAM nye bundkort, idet modulerne har flere ben end DDR RAM-moduler.

PCI Express er afløseren til bussystemerne PCI og AGP som bruges til overførsel af data i bundkortet. PCI har traditionelt stået for data fra harddisk, lydkort, netkort og lignende, mens AGP udelukkende tog sig af data fra grafikkortet. Ulempen ved disse to systemer er deres begrænsede båndbredde; PCI kan kun transportere 133 MB pr. sekund, mens AGP ved 8X kan transportere lidt over 2 GB pr. sekund. PCI standarden har i årevis været presset til det yderste, og AGP vil nå sin grænse før eller siden. Derfor er PCI Express udviklet som en fælles afløser.
Med den nye standard kan mange enheder kommunikere med hinanden samtidigt, i modsætning til tidligere, hvor kun to enheder havde adgang samtidigt. Det er også muligt at tildele enkelt hardware flere kanaler, så der opnås højere båndbredde. Mindre krævende hardware vil køre med 1X, mens eksempelvis grafikkort laves til 16X. Dette vil også betyde at kortene fysisk skal have forskellige porte på bundkortet.

For det første er det vigtigt at bemærke at hverken Intel eller Nvidia har en Native PCI-Express løsning klar, dvs. der bruges stadig en AGP->PCIe bridge, hvilket betyder at der endnu ingen fordele er ved PCI Express hvad angår teoretisk tilgængelig båndbredde. nVIDIA bruger som nævnt en ekstern bridge, mens ATI der jo ellers hævdede at have Native PCI Express har en intern bridge - det gør dog ingen praktisk forskel om man skjuler denne bridge eller ej

Håber dette giver et svar på dine tvivls spørgsmål - ellers råber du bare op :)

Det sidste indlæg her er samlet udfra mine tidligere besvarelser på eksperten. Hvofor skrive sin mening igen jo :D
Avatar billede snqvsen Nybegynder
13. januar 2005 - 14:04 #5
Freehelp > tak for dine vise ord, det hjalp lidt på forståelsen...

Men hvad vil du anbefale at gøre, er det nu man skal købe en ny computer, eller skal man vente lidt pga. der er noget nyt og meget nyttigt på vej?

Hvis det er fornuftigt at købe nu, hvilken socket skal det så være ? 939 eller 775? Jeg er meget i tvivl... har hørt Intel er på vej med noget nyt. Såååeh..
Avatar billede freehelp Praktikant
13. januar 2005 - 16:38 #6
Tag 939 ligemeget hvad - 64 bit er vejen fem.

Husk at lukke når du er færdig