Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 20:48 Der er 73 kommentarer og
3 løsninger

Computer gik død. HJÆLP.

Hej.
Jeg sad forleden ved min com. Lige pludselig gik den død uden at lukke windows ned, -bare gå i sort.
Jeg har tjekket om alt sidder ordentligt og det gør det.
Jeg har også prøvet at fjerne grafikkort og div. andre ting, uden held.
Jeg tænkte jo straks at det måtte være PSU'en. Det mærkelige ved det er at dioden i bundkortet lyser og skærmen(som får strøm gennem computerens PSU) står på standby. Jeg har prøvet at smide en anden PSU i, men det gav ikke noget.
Der sker ikke noget som helst når man prøver at tænde den.

Håber nogen kan hjælpe mig, for jeg ved virkelig ikke hva jeg skal gøre.
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 20:52 #1
lyder mest som om bundkortet er brændt af
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 20:53 #2
altså vil den slet ikke tænde?..
kan det være noget med knappen du trykker på som der måske er sket noget med siden den ik vil tænde og der er strøm i...(usandsynligt)
fortæl lidt mere...

og får din skærm strøm via psuen?? sikker på det??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:01 #3
siger den nogle beeps..?
det kunne også være hdén..? (el. forhåbentlig blot kablet)
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:02 #4
Nej, den vil slet ikke tænde.
Jeg har tjekket knappen tjekket og at alle ledninger siddder som de skal, og det gør de.
Min skærm får strøm via strømforsyningen(PSU'en)... Helt sikker...!!!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:06 #5
hvis beeps. >> http://www.backside.dk/beep.php

men kablet kan godt være defekt, elvom det sidder rigtigt, hvis du har andre, så prøv..?
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 21:06 #6
prøv at tage alt hardware fra og montere det igen
se om det hjælper , men tror nu mest på at bundkortet er brændt af , kan dog også være andet , men der er ikke andet at gøre end prøve sig frem
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:09 #7
Den siger intet.
Kan HDén være skyld i at den går fuldstændig død uden at reagere på noget som helst.?
Ville der så ikke komme en meddelelse op...???
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. januar 2005 - 21:10 #8
Kører fans, og kan du høre om Harddiske spinder op ? ?
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:10 #9
jo det ville der..
Avatar billede madsgr Nybegynder
10. januar 2005 - 21:12 #10
nej hvis hd er defekt kan den jo hverkan indlæse windows eller bios...
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:13 #11
jo den vil starte bios.. og så fortælle at hd er defekt.. det mener jeg den vil gøre... men tror dragonknight har styr på det mere end mig,..
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 21:14 #12
hvis det er harddisken , så ville den komme og sige at den ikke kan finde den
den kan så stadig starte op
Avatar billede madsgr Nybegynder
10. januar 2005 - 21:14 #13
mmm lyder mærkeligt...
der er jo også tilfælde på at processerer (CPU) er brændt af ligepludseligt....

hvis du har overclocket din cpu for nylig så kunne det være derfor ?
Avatar billede madsgr Nybegynder
10. januar 2005 - 21:16 #14
det ror jeg ny ikke !!!

ligger bios ikke på hd ????

så kan den vel heller ik starte op....

nå jeg tar sikkert fejl, jeg tro jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde !:D
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:16 #15
jeg har prøvet at pille alt hardware fra og sætte det til igen...
Ville dioden bundkortet lyse hvis det var brændt af? -Det er et :
ASUS P4C800-E Deluxe
Intel Pentium 4 3Ghz
512 mbram
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 21:17 #16
madsgr>>bios ligger ikke på harddisken , men på bundkortet
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:17 #17
bios ligger på bundkortet..
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:18 #18
der er absolut intet der køret, hverken fans eller nogets som helst andet...
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:18 #19
hvis du kigger på dit bundkort så ser du også et sted hvor der står BIOS.. det er der den ligger... en sort lille firkantet boks..
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 21:19 #20
det kan jo godt bare være en lille del af kortet der er gået , men så har det indvirkning på hele kortet
så ja , nogle ting kan stadig køre selvom at kortet er brændt af
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:20 #21
hmm hvis cpuen var brændt af ville den tænde og så ikke vise noget på skærmen...

så tror det er bundkortet der er brændt af.. surt hvis det er det det bundkort du skrev lige før.. :(
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:23 #22
det er et ASUS P4C800-E Deluxe, men der må vel være noget reklamationsret på det... jeg købte det for 5-6 md siden...
Avatar billede madsgr Nybegynder
10. januar 2005 - 21:24 #23
ok jeg tror jeg blander mig udenom !!!

jeg ved ikke en skid i forholdet til jer :D
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2005 - 21:24 #24
Kommentar: durany

Angående den kommentar.. så kan det sagtens være muligt.. det var årsagen til at min gamle bærbare ikke gad tænde og der troede folk at det var bundkortet som var røget.. dog mystist at computeren bare gik i sort
Avatar billede bredker Nybegynder
10. januar 2005 - 21:24 #25
ja , hvis du bare har gemt kviteringen , så er det bare med at få det sendt ind
Avatar billede madsgr Nybegynder
10. januar 2005 - 21:25 #26
men hvis du kan gå ind i bios kan du vel oss se om din hd ikke kan findes eller om det er ram der er noget galt med !
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:28 #27
Det gjorde den den, klik, -sort...
Jeg har kvitt, så må jeg jo bare smide den tilbage...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:28 #28
jeg HAR oplevet at en hd´ både prøver at starte og kan ses i bios, men stadig er defekt.!
Har du et netkort i , så pil det ud.
men hvis der var noget i kortet der var gået, ville det sikkert beep, bare lidt..?
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:29 #29
Ja, men jeg kan jo ikke tænde den... -jeg kan ikke komme ind i bio'sen
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:33 #30
jeg HAR oplevet at en hd´ både prøver at starte og kan ses i bios, men stadig er defekt.!
Har du et netkort i , så pil det ud.
men hvis der var noget i kortet der var gået, ville det sikkert beep, bare lidt..?
men det kan ligeså godt være cpuén.
hvis den viser bios, og derefter loader windows, så kan du godt komme i bios... tryk Delete.. i opstart.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:33 #31
hov..pokkers opdateringer.O)
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 21:36 #32
Den kan slet ikke tænde. -Overhovedet.
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:38 #33
kalp...

jeg tænkte på hans situation.. siden han sagde..

"Jeg sad forleden ved min com. Lige pludselig gik den død uden at lukke windows ned, -bare gå i sort."

derfor sagde jeg det var usansynligt..

og artfreak.. manden siger han kan ikke tænde for pcen.. hvordan ska han komme ind i bios.. det kan han ik.. selv hvis han gjorde ville han ikke kunne se noget pga skærmen heller ikke tænder..
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:39 #34
jeg bliver mere og mere sikker på det er pga bundkortet.. sorry to say oli-boy :D
Avatar billede kalp Novice
10. januar 2005 - 21:39 #35
durany>> Enig:) og skrev da også det var mystisk for så går den ikke helt hehe:)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
10. januar 2005 - 21:40 #36
hvis defekte ram, cpu, grafikkort og mobo.. så ville den beepe.
og ja korrekt, durany..O)
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 21:41 #37
inden du sender det og får en regning på at det ikke er den der er noget galt med.. kan du evt prøve at låne en anden pc eller lign for at tjekke hardwaren en af gangen.. så du er sikker på hvor fejlen ligger...
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 22:03 #38
Ja, det vil jeg prøve, men jeg har bare prøvet at tage alle ting ud en af gangen og alle ting samtidig og alt hva man nu ellers kan gøre for at teste den igennem...
Avatar billede durany Nybegynder
10. januar 2005 - 22:21 #39
jamen det er merget nemmer hvis du tester dit hardware på en anden pc som fungere i forvejen.. så du sikker på at det er DIT hardware der er noget galt med hvis den anden pc ikke vil tænde.. eller lign..
Avatar billede olidrengen Nybegynder
10. januar 2005 - 22:34 #40
Ja, det vil jeg prøve, men den burde kunne tænde bare ved at der sad en blok ram og cpu, og HD....
Jeg prøver...
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2005 - 02:00 #41
Hvis der intet liv er i den, så er det enten PSU, CPU eller RAM, og den behøver ikke at beepe for de fejl, man kan godt. Det kan selvfølgelig også være bundkortet, men det er svær at teste på en nem måde, så koncentrer dig om de førstnævnte.

Hvis du selv vil fejlssøge, så skal du først prøve med en reset af bios. Du slukker for alt strøm, og flytter jumper CLRTC fra 1-2 og til 2-3, og lad den blive der i 10 sekunder. Derefter flytter du den tilbage til 1-2, sætter strøm til, og rebooter medens du holder DEL knappen nede. Hvis du kommer ind i bios loader du default values.

Hvis du ikke kommer ind i bios, så prøv med en anden PSU, da den godt kan forhindre en boot, selv om det ser ud til at den virker (grøn diode der lyser på bundkortet). En PSU skal sende et PowerGood signal til CPU'en, før CPU'en går i gang med at boote.

Hvis det heller giver resultat, så ville jeg tage alt ram ud, og prøve med kun 1 blok RAM, men i alle soklerne, og med alle de blokke RAM du har taget ud, men kun 1 af gangen. Virker det ikke så prøv med RAM fra en anden PC.

Hvis det ikkevirker, så må jeg prøve at drømme andre løsninger frem, men prøv nu det først.
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 06:55 #42
Deet kan godt være at jeg spørger lidt dumt, men hva er CLRTC jumperen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2005 - 16:48 #43
Overhovedet ikke, og så vidt jeg husker, så sidder den lige ved den lysende lysdiode, og den er til at resette CMOS memory. Det er blandt andet der bundkortet gemmer information og parametre om den hardware der er tilkoblet bundkortet.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 16:57 #44
IT er noget mærkeligt og hvis jeg ikke selv havde oplevet dette under den nyli overståede orkan ville jeg sige det var løgn, 2 computere vat tændt da helvede brød løs og antagelig er der tale om at de fik en overspændin idet IHF relæet brædte af, resultat! efter at strømmen var reetableret stod skærmen på standby og den lille pære på bundkortet lyste, men starte nej det ville de ikke.
Problemet blev løst ved at trækket strømstikket ud af computeren og sætte det i igen så du kunne da prøve at gøre ligeså
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 18:31 #45
Det var jo sjovt nok også i lørdags at min com gik død, men deværre har jeg prøvet at hive stikket ud osv, uden held...
Men nu vil jeg lige afprøve nogle af de ting der er blevet foreslået...
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 19:08 #46
Jeg fandt ud af at jeg godt kunne tænde min skærm, så min PSU må vel være intakt?...
Jeg har prøvet alt, rykket rundt på ram, fjernet alt hardware, sat det til lidt af gangen, resettet bios, osv, intet vil få den til at starte...
Jeg har også også prøvet anden psu, hvilket slet ikke gjorde noget...
Er der mere jeg kan prøve?
Vil bundkortet lyse hvis det er det der er smuttet?
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 19:14 #47
Har du mulighed for at prøve med en helt anden RAMBLOK og en helt anden CPU kører din harddisk ?
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 19:30 #48
Jeg har ikke mulighed for at prøve med nogle helt andre lige nu, men jeg prøver det imorgen...
Der er absolut intet der kører på den, hverken hardisk eller noget andet...
Det er da utroligt så meget man savner sin com når man ikke har den...
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2005 - 19:40 #49
Lyset viser bare at der er strøm til bundkortet, og er sådant set kun for at huske dig på at slukke for strømmen, inden du piller ved den.

Når du har gjort som helge nævner, en anden blok RAM, uden resultat, så må det være CPU, grafikkort eller bundkort det er galt med.

Det er vel ikke således, at du har grafik support på bundkortet ?

At prøve med din CPU i et andet bundkort, der understøtter din CPU, kan også verificere om det er den der er tosset.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 19:48 #50
Jeg ved godt at det er ikke den engyldige sandhed (regel) men nu har jeg lige forsøgsvis fjernet RAM og CPU på 2 ældre computere og her går harddisken altså igang er du sikker på det ikke er din strømforsyning der er smuttet ?, der plejer sidde en sikring i strømforsyningen, jeg ved godt at der er lys i bundkortet men der kommer jo flere forskellige strømudtag fra en strømforsyning
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 19:49 #51
Jeg har ikke onboard grafikkort....
Mulighvis et dumt spørgsmål, men ville computeren ikke kunne starte op helt uden ram?
-Og ville den ikke komme med en fejlmeddelelse hvis det var CPU'en?

Jeg beklager meget hvis jeg spørger til døde, men jeg har sgu ikke meget forstand på det...

Hvorefter jeg så vil sige, så er det jo dejligt at man kan få hjælp på denne måde...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. januar 2005 - 19:51 #52
som sagt, normalt hvis der er fejl ved de ting du omtaler, kommer der beep´s. Og man kan så høre, hvad der er galt. Håber du forstår..O)
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 19:52 #53
Ville strømforsyningen kunne trække skærmen i tændt tilstand?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
11. januar 2005 - 19:54 #54
der er ikke sikkert der kommer video-signal alligevel, normalt er det seperat psu, til skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 19:56 #55
"men ville computeren ikke kunne starte op helt uden ram?" NEJ du ville ikke få noget billede overhovedet

"Ville strømforsyningen kunne trække skærmen i tændt tilstand?" JA strømforsyningen leverer behøver ikke at ha noget med skærmen at gøre, skærmen går på 220 volt din strømforsyning transformere strømmen ned til ca 3 - 12 volt
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 19:57 #56
Det gør jeg, jeg havde bare misforstået en kommentar...
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2005 - 19:57 #57
Når man starter en PC, så kommer der støm på det hele, men CPu'en er i RESET mode indtil strømforsyningen (PSU) sender et power good signal. Derefter går CPU'en i gang med Boot processen, og den søger sædvanligvis efter adresse FFFF0h, som befinder sig i BIOS ROM, og den første instruktion den udfører er power-on self test. Hvis den kommer så langt, kan den give beep lyde, men hvis ikke, så kommer der ikke en lyd. Er det tilfældet, er det givetvis CPU eller bundkort der er synderen.
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 20:00 #58
Ok, nu tror jeg jeg er blevet en del klogere...
Det jeg mente med "men ville computeren ikke kunne starte op helt uden ram" var bare om resten af computeren ville kunne starte...
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2005 - 20:17 #59
Nej  ! !
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 20:21 #60
Ok...
Avatar billede durany Nybegynder
11. januar 2005 - 23:23 #61
jeg tror tingene bliver tydeligere hvis du får noget af dit hardware testet på en anden pc.. CPU.. evt Motherboard og ram...

så tror jeg nogle af puslespilbrikkerne sætter sig på plads.. ;)
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 23:33 #62
Jeg tager ud til en af mine venner imorgen og tester mig vej frem...
Så håber jeg bare at det gir resultater...
Avatar billede gl.k. Nybegynder
12. januar 2005 - 01:59 #63
Jeg har oplevet ved en p4p800se at der var dårlig forbindelse ved den 20 pins strømsockel/stik, resulterende i, at intet vil starte, undtagen grøn diode og PSU ( PSU-blæser). Kunne jo være samme fejl. Prøv vippe lidt til den. Ved google-fejlsøgning faldt jeg over noget AGP-beskyttelses kreds, som vil forhindre en opstart. Evt. har du et PCI grafikkort til at prøve med.
Avatar billede olidrengen Nybegynder
13. januar 2005 - 20:54 #64
Hordan giver man point?
Avatar billede bredker Nybegynder
13. januar 2005 - 20:56 #65
den eller dem du mener skal have , beder du lægge det som svar
så markere du navnet og acceptere
Avatar billede bredker Nybegynder
13. januar 2005 - 20:57 #66
fandt du fejlen
Avatar billede olidrengen Nybegynder
13. januar 2005 - 21:00 #67
Ja, undskyld...
Det var psu'en... det var bare lidt mærkeligt at jeg prøvede en anden psu som heller ikke virkede, men nu er den kørende igen... DEJLIGT....!!!!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. januar 2005 - 21:03 #68
så var det derfor der ingen beeps var, og pga. at du skrev at du havde prøvet en "ny" psu, er det ikke rigtigt nogen det har foresloget det..???
Avatar billede olidrengen Nybegynder
13. januar 2005 - 21:07 #69
Hvis dragonknight, artfreak, helgec, durany og bredker lige gider at ligge et svar så, bliver der smidt nogle point i nakken på jer... :D Tak for hjælpen...
Avatar billede olidrengen Nybegynder
13. januar 2005 - 21:09 #70
Den var ikke spritny, men den har siddet i en gammel com og da den blev pillet ud for et stykke tid siden virkede den...
Avatar billede bredker Nybegynder
13. januar 2005 - 21:10 #71
jeg springer over , var jo ikke til megen hjælp
men dejligt den køre igen
Avatar billede valleystone Nybegynder
13. januar 2005 - 21:11 #72
Lang og sjov tråd. Jeg sætter alle odds på at det er bundkortet der er røget.
For et par år siden var der her på Amager forhøjet spænding på el-nettet et kort øjeblik efterfulgtag strømafbrydelse.
3 computere brændte af på den konto. Motherboard totalt dødt.
Glæder mig til at høre forklaringen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
13. januar 2005 - 21:13 #73
valley Læs > 13/01-2005 21:00:48

okay, jeg mider et svar..O)
Avatar billede Slettet bruger
13. januar 2005 - 21:15 #74
Jeg mener godt jeg kan være bekendt at lægge et svar, strømforsyningen var helt klart en af de ting jeg fokuserede på i mine kommentarer
Avatar billede valleystone Nybegynder
13. januar 2005 - 22:09 #75
U got me.....artfreak! sov i timen
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. januar 2005 - 12:07 #76
Tillykke. Det godt nok svært at undvære en PC i længere tid.