Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:38 Der er 24 kommentarer og
6 løsninger

jumper settings ?

OK, ok, jeg har endelig fået alle mine løsdele ind af døren.

YES, så har jeg være igang med skruetrækker, lim og klipsemaskine....:)
Anyway, så er min køler påmonteret ram\'en sat i og cd, HD og floppy instl.
Så mangler jeg bare det som jeg intet, absolut intet aner om.
JUMPER SETTINGS....damn.
På mit motherboard, er der 9 sæt jumpers som skal sættes, men til hvad.
Jeg har ikke en skid forstand på det, så jeg vil godt ha en lille guide, eller et link til en.
Og så vil jeg gerne ha et bud på hvad de skal sættes til for at få mit system til at virke....

Min hardware liste kan i finde her :
www.refskou.dk/computer.html
med den lille bemærkning at jeg ikke har brænder endnu, samt at jeg kun har 1 harddisk og 1 ram blok.

På forhånd tak

Kasseper

http://www.refskou.dk/computer.html
Avatar billede nicodk Nybegynder
19. marts 2001 - 15:41 #1
okay. hvilken slags bundkort har du købt =!
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:42 #2
ASUS A7V133
taget direkte fra mit link...;)
Avatar billede hojben Novice
19. marts 2001 - 15:43 #3
hmmm spek. på bundkort gav denne:

ADODB.Field error \'80020009\'

Enten er BOF eller EOF sand, eller den aktuelle post er blevet slettet. Den handling, programmet anmodede om, kræver en aktuel post.

men dit bundkort burde være sat til default....?
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
19. marts 2001 - 15:44 #4
Du behøver ikke at sætte dine jumpers - den kan sættes til Jumperless mode. Har samme board, kører fint.
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:44 #5
shit, gamle links, sorry finder lige et....2 sek.
Avatar billede wisen Nybegynder
19. marts 2001 - 15:45 #6
Du kan bla. prøve at læse lidt her : http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=283&p=2
Avatar billede hojben Novice
19. marts 2001 - 15:46 #7
Avatar billede mikkelfunck Nybegynder
19. marts 2001 - 15:47 #8
står i jumperless pr default.
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:47 #9
Asus\'s side med motherboards var vist lige nede, men her er specsne på det fra der hvor jeg købte det....
http://www.imw.dk/detaljer.asp?varevalg=46190
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 15:48 #10
Der står i følge linket: Jumperfree BIOS

/per
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:50 #11
og tak til hojben, for den...:)
Avatar billede hojben Novice
19. marts 2001 - 15:51 #12
*np* bare du kunne bruge det, så er jeg tilfreds... *S*
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:51 #13
Ja ok, det med jumperless, betyder det så ikke at man kan klare det fra bios\'en, og medfører det så ikke at man skal ordne en hulens masse i bios\'en, som jeg iøvrigt heller ikke er en ørn til...?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 15:52 #14
BIO\'s softwaren skulle gerne klare det meste.

/per
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:56 #15
Men der står at hvis man vil benytte jumperfree mode, skal man sætte en jumper *G*
men den kan jeg gost finde..... og den kan jeg også godt sætte, men hvordan skal min bios så sættes op, jeg kan godt resonere mig frem til det meste, men jeg ville gerne ha jeres syn på sagen med, så jeg ved om jeg er nogenlunde på rette spor...
Som i nok har gættet, så er det min ilddåb udi denne ædle diciplin....:)
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 15:57 #16
og stave kan jeg heller ække ;)
Avatar billede nicodk Nybegynder
19. marts 2001 - 15:57 #17
en anden ting er at du skal huske at sætte din haeddisk til Master. og hvis du har både harddisk og CD-rom drev på samme IDE kabel skal du sætte CD-rom drevet til slave.

jumperless betyder at du kan gøre det meste inde fra BIOS\'en.
Avatar billede nicodk Nybegynder
19. marts 2001 - 16:01 #18
bios\'en finder selv ud af hvor stor din CPU er. og skulle selv tilpasse sig til det.

det eneste problem(opgave) man får ved at samle en PC, er at men skal huske at jumpe harddiskene og cd-rom drevne rigtig.

Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 16:05 #19
er der en der gir et lille hint til det, ?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 16:17 #20
nicodk> Hvad er Microsoft Plug n\' play værd, hvis ikke styresystemet klarer resten?

/per
Avatar billede kasseper Nybegynder
19. marts 2001 - 16:19 #21
Er der ikke en der lige hurtigt kan fortælle mig hvordan man sætter en jumper til harddisken og mit dvd-drev.?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 16:26 #22
Her er der et link til din harddisk jumper settings:

http://www.storage.ibm.com/techsup/hddtech/dtla/dtlajum.htm

/per
Avatar billede nicodk Nybegynder
20. marts 2001 - 07:56 #23
Hoejrup>> det er da bios\'en der afgør hvor hurtigt din CPU skal kører..
F.eks. hvis du putter 128MB ekstra RAM i, og bios\'en ikke \"opdager\" bliver de RAM ikke optaget i selve styresystemet

Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. marts 2001 - 10:25 #24
nicodk> BIO\'s autodekter normalt dine eksterne enheder, forudsat at bios programmet fungere normalt. Jeg har aldrig anvendt en jumpere på min computer.

/per
Avatar billede nicodk Nybegynder
20. marts 2001 - 10:32 #25
Hoejrup>> jeg bruger heller ikke jumpere i min computer udover mine Harddiske & cdrom.

:)
måske snakker vi lidt forbi hinanden?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. marts 2001 - 10:45 #26
nicodk>Det kan godt være at vi taler forbi hinanden. Hvis du skal sætte jumpere på harddisk og cdrom, så skal beskrivelsen følge med enhederne.
Forhandleren skal i det mindste kunne sende oplysningerne.

/per
Avatar billede nicodk Nybegynder
20. marts 2001 - 10:50 #27
Hoejrup>>  rigtig.
Avatar billede tjmo Nybegynder
20. marts 2001 - 22:14 #28
Du skal slet ikke røre ved de lorte jumpere vis det borad er nyt så skal du ikke pille ved dem og hvis de står default skal du heller ikke

www.fotx.net/tjmo
Avatar billede kasseper Nybegynder
21. marts 2001 - 17:06 #29
OK, jeg har nu sat det hele til jumperfree, så der var i virkeligheden ikke så meget at svare på her. der blir lidt til hver.
Jeg har nu oprettet et spg. med hensyn til min BIOS opsætning, så kig ind på
http://www.eksperten.dk/spm/58538 der er der 300 point at hente.
Avatar billede kasseper Nybegynder
21. marts 2001 - 17:07 #30
og lidt til mig selv