Avatar billede papskib Nybegynder
09. januar 2005 - 17:08 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

guide til at formatere

hej her er min situation:

jeg vil gerne formatere min comp... har aldrig selv gjort det så vil hjertens gerne have en guide af en art - gerne punkt for punkt hvad jeg gør...

på min comp har jeg self en masse som jeg flytter og til en extern harddisk, men da jeg fik min comp var harddisken i den delt op i tre drev... disse drev vil jeg gerne have samlet til et og dette aner jeg heller ikke hvordan jeg gør - så skal dette gøres før eller efter jeg formatere?...

jeg har win xp pro og vil installere win xp pro efter formateringen...

hvordan gør jeg?... punkt for punkt tak...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 17:13 #1
hvis du vil opdatere, kan du feks. vælge ntfs-hurtig(el. andet, blot ikke-  efterlad fil systemet som det er), og den vil så formatere.
ellers skal du igang med f-disk, på den gode(bedste) gamle måde.?
Men det er ikke svært, hvis du vil opdatere..O)
Avatar billede papskib Nybegynder
09. januar 2005 - 17:14 #2
ok jeg er en nød... jeg fatter ikke hvad du skrev... :(
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 17:30 #3
Sådan gør jeg ved WinXP-installation (eller repair):
Rækkefølge (UDEN internet forbindelse pga. risici for virus, trojanere m.v.!!!)

0. Backup af data, dokumenter, foretukne, mails osv.
1. WinXP-installation (boot op på XP-CD'en)
2. Chipsæt drivere installeres (relevant for meget nye bundkort fx. nForce2) (ved ny install)
3. SP1a installeres
4. Update pakker installeres  (Kritiske + sasser update m.fl.)
5. Aktiver WinXP firewall (eller installér en anden software ditto)
6. Tager ghost/backup af konfigurationen (med Norton Ghost; men er ikke nødvendig)
7. Nu kan man gå på nettet og lave en WindowsUpdate
8. Tager endelig ghost/backup af konfigurationen som gemmes på d-drevet (men er ikke nødvendig)
9. Installere Antivirusprogrammer osv.

De vigtigste updates er (dermed sagt at du ikke må gå på nettet førend disse er installeret straks efter repair'en)
1. Sp1a
2. Samlingen med kritiske updates
3. SasserUpdaten

her er en udførlig vejledning : http://hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair
her er en anden udførlig guide: http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

Istedet for SP1a + kritiske updates kan du installere SP2 istedet ; den har det hele inkluderet !  Hent Sp2 her ; http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=049C9DBE-3B8E-4F30-8245-9E368D3CDB5A
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 17:33 #4
boot op på din cd, når du når til det punkt hvor den skriver at du i forvejen har et styresystem, skal du trykke escape som der står på skærmen.
så kommer du videre til partitionerne, her markerer du partitionerne enkeltvis og følger anvisningen på skærmen, det står tydeligt beskrevet hvad du skal trykke for at slette dem, når de er slettet opretter du en ny ved at trykke o, det står også på skærmen, tryk enter når den spørger om størrelsen, så laver den 1 stor.
vælg herefter at formater med NTFS filsystemet og så er det det.
bare følg anvisningerne på skærmen som jeg skriver, det kan næsten ikke forklares bedre.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 17:33 #5
okay, sorry.. espersen´s guide, kan sikkert hjælpe dig.?
Men jeg mente blot, stik xp-cdén i og installer ovni, men når du kommer til fil-systemet, ....kan du feks. vælge ntfs-hurtig(el. andet, blot ikke-  efterlad fil systemet som det er), og den vil så formatere.
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 17:36 #6
jeg tror spågeren gerne vil vide hvordan han fjerner de 3 partitioner og samler dem til 1 da han ikke aner hvordan, sådan har jeg forstået det?
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 17:38 #7
spågeren = spørgeren
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 17:41 #8
okay.. du har sikkert ret !!
Så ville jeg bruge f.disk. hent en 98 se, boot-diskette, skriv evt. boot-disk i google..O)
Og følg vejl. her >>http://www.eaid.dk/eaid.php?action=vis&id=247
Dansk guide med billleder..O)
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 17:46 #9
hhmm.. mener ikke du bør samle de 3 partitioner til een!

Det er det rareste og datamæssigt sikreste at lade WimXP samt programmer ligge på C-drevet.

Dokumenter, filer, backups og andet gemmes på det/de andre drev. Så slettes de nemlig ikke ifm. en ny formatering!
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 17:47 #10
hmm det er ik så svært.. få dig en start diskkette...

når du er i dos så tast FDISK og enter så kommer du ind og tast ja til alt det der crap der står første gang.. så har du 4 valgmuligheder.. du starter med at vælge denman skal vælge for at slette partitioner.. og så når du har slettet alle.. så opret en partition og tildel den alt den plads som er til rådighed.. og så gå ud af det og genstart og tast FORMAT C: når du er i dos.. efter det så genstart sæt cden i og boot fra cdrom drevet inde i bios og så er du godt kørende på vej til at installer ...
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 17:48 #11
du kan også gøre det inde i windows.. alt det med partitionen.. det kan man også inde i windows.. behøver ik være under fdisk
Avatar billede nopsen Ekspert
09. januar 2005 - 17:50 #12
jeg er ikke helt med på hvorfor i råder ham til at hente boot disketter osv, det er da det nemmeste blot at gøre det under xp's egen installation som jeg har beskrevet, især hvis man slet ikke har forstand på det, men jeg har muligvis misforstået noget?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 17:52 #13
beskrev blot, hvordan jeg ville gøre det.!..O)
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 17:54 #14
samme herfra hehe
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 17:54 #15
enig med nopsen - det med disketter er ikke noget man skal bøvle med - det er blevet så meget nemmere med XP.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 17:55 #16
igen for mange kokke, og det forvirrer mere end det gavner.!!

Start op på cd, og du kan formatere via den, det er ikke svært.!
Har du en anden pc, kan du spørge undervejs, her på E..O)
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 17:55 #17
jeg skrev også han også kunne gøre det i windows... :)

"du kan også gøre det inde i windows.. alt det med partitionen.. det kan man også inde i windows.. behøver ik være under fdisk"
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 17:57 #18
durany : du kan da ikke via XP starte en formatering af C-drevet ! - det er som at save grenen over man selv sidder på. Det beskytter XP sig iøvrigt imod - så en uheldig bruger ikke kommer til det ved en fejl.

Du kan formatere andre drev på den måde. Men sletter de data som drevet indeholder!
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 18:20 #19
du kan SAMLE partitionen.. ikke slette.. når du gør det over windows.. og du kan også få windows til at formatere når du er inde i windows og køre xp cden.. så kommer der et tidspunkt hvor du kan vælge at formatere drevet inden du installer oven på det .. og så er du ikke logget på hd.. men på cden.. som gøre det muligt at formatere cdrevet..
Avatar billede durany Nybegynder
09. januar 2005 - 18:39 #20
forstår du?
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 18:45 #21
papskib ; koncentrer dig om mit svar 09/01-2005 17:30:33 - følg/læs de guider der linkes til. Så kan det ikke gå galt.
Avatar billede papskib Nybegynder
09. januar 2005 - 20:27 #22
jeg kan forstå på jer at jeg åbenbart bare skal springe ud i det og følge det der sker på skærmen... det gør så... men ikke lige nu... så jeg vender tilbage senere...
Avatar billede espersen Novice
09. januar 2005 - 20:30 #23
denne er fin at se først : her er en anden udførlig guide: http://www.riversen.dk/?side=instruktion.php

lidt som en film - spørg hvis der er noget !

Hvor stort er dit C-drev ?
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:42 #24
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager i - heraf er der alt for mange meget gamle tråde!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. april 2005 - 20:46 #25
espersen.. ved du hvilket program riversen har brugt til de der smarte videoér..??
Avatar billede majsmarken Nybegynder
07. april 2005 - 01:07 #26
I billedformat herfra: http://www.helgec.dk/xp-install.html
Avatar billede durany Nybegynder
24. juni 2005 - 01:52 #27
ka vi ikke snart få lukket?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. juni 2005 - 10:21 #28
.O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. juli 2005 - 19:19 #29
tak.!