Avatar billede lgadex Nybegynder
20. oktober 1999 - 12:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Merchant Server

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad en Merchant Server er - hvis jeg skal starte en butik med onlinebetaling og selv skaffer betalingssoftware - skal jeg så samtidig installere en Merchant Server og hvad gør denne helt præcist?
Jeg har forstået det således at betalingskortoplysinger går via butikkens server direkte til PBS.
/Lis
Avatar billede one Nybegynder
20. oktober 1999 - 21:42 #1
lytter lige med
Avatar billede morw22 Nybegynder
20. oktober 1999 - 23:08 #2
Du kan jo selv lave din "Merchant Server" fra bunden af.

En god Pentium maskine der kører f.eks. FreeBSD, Apache, PHP3, MySQL + SSL.

Lav en shoppingcartløsning i PHP + MySQL.

Herefter kan du bruge software fra www.cashcow.dk så du kan cleare kreditkort + Dankort.

Du skal have fat i et SSL servercertifikat fra www.verisign.com + lave en indløsningsaftale med PBS.

Dette er nok den billigste løsning hvis du vil have din egen betalingsserver.
Avatar billede one Nybegynder
20. oktober 1999 - 23:11 #3
hvor meget ville det løbe samlet op i?
Avatar billede lgadex Nybegynder
21. oktober 1999 - 00:22 #4
Dvs at hvis jeg har et webhotel og en butiksløsning i ASP og køber certifikat + betalingssoftware samt laver en indløsningsaftale, så kan jeg være ligeglad med at de kalder det en Merchant server? Det er altså ikke noget fancy ekstraprogrammel, man skal bruge for at sende betalingsinformationer til PBS? Jeg ved man kan få et specielt program fra Microsoft der benyttes som/til (whatever) Merchant server. Grunden til at jeg er lidt usikker er at jeg ved kundens kortoplysinger kan gå direkte til PBS uden at butikken ser dem. Men det ligger måske bare i selve betalingssoftwaren?
Avatar billede jackez Nybegynder
21. oktober 1999 - 03:29 #5
Hej Lis

SSL løsningen giver forretningen mulighed for at ændre i bestillings- og betalingsinformationerne samt aflæse kortnummeret, da disse oplysninger ligger på dennes server.

I SET løsningen bliver alle betalings- og bestillingsoplysninger hemmeligholdt ved brug af kryptering. Forretningen kan derfor ikke ændre disse og det er kun PBS der kan læse kortnummeret, da det ikke bliver lageret på forretningens server.

mvh Jakob

P.S. Går det ellers godt med opgaven ?
Avatar billede lgadex Nybegynder
21. oktober 1999 - 08:48 #6
Ja Jakob - Det er helt vildt spændende at lave internetbutik.
Avatar billede lgadex Nybegynder
21. oktober 1999 - 09:33 #7
Jeg har været inde hvor jeg fandt oplysninger omkring overførsel uden at butikken ser kortnummer osv. Der står følgende:
--Hvordan er sikkerheden ved betaling?
Oplysninger om "kortnr." og "udløbsdato" overføres til PBS via en såkaldt sikker SSL-forbindelse. PBS "clearer" betalingen, så beløbet kan trækkes på din konto. Oplysningerne benyttes kun af PBS og gemmes ikke af os. Vi kan altså ikke se dit dankortnr, men udelukkende registrere, at pengene bliver overført. Du er derfor nødt til at taste dit kortnr. hver gang, du handler hos os.--
Og læg mærke til at det er SSL-løsningen.
Er det løgn det de påstår eller kan det lade sig gøre?
Avatar billede morw22 Nybegynder
21. oktober 1999 - 10:54 #8
Pris eksempel:

Maskine: 25.000
FreeBSD: gratis
Apache: gratis
PHP: Gratis
verisign: 3000,-
Cashcow: gratis
PBS oprettelse: 1250,-
PBS (alle kort via SSL): 1500,-

I alt: 30750 hvor hardware jo udgør det meste.
Avatar billede morw22 Nybegynder
21. oktober 1999 - 10:57 #9
Hvis du vil lave en NT løsning med ASP skal du ud og købe en NT server + SQLserver.

Det løber nok op i en ekstra udgift på en 20.000.
Avatar billede morw22 Nybegynder
21. oktober 1999 - 11:02 #10
Lige en kommentar angående SSL vs SET.

Hvor mange kunder har et SET certifikat derhjemme.

Næppe mange, derfor bliver man nødt til at satse på SSL - det er jo også det der bliver brugt mest i udlandet.
Avatar billede lgadex Nybegynder
21. oktober 1999 - 20:17 #11
ok - tak for alle indlæg.
Jeg er blevet lidt klogere - og forøvrigt er maskinen ikke problemet. Jeg laver opgaven for et firma med eget webhotel. Jeg undrede mig bare over udtrykket Merchant Server. Og om det var software eller hardware.
Her er årsagen til at jeg stadig mener det er software:
-----Another piece of Microsoft's Internet commerce strategy slid into place today with the announcement of its Merchant System beta, which will include point-of-sale software developed by VeriFone Inc. The Merchant System server, which aims to help users develop secure Internet storefronts, is designed around technologies from eShop Inc. (acquired by Microsoft in June).
Men jeg ved ikke om man også bruger udtrykket om selve serveren(altså mankinen).
Avatar billede morw22 Nybegynder
21. oktober 1999 - 22:02 #12
Er der nogen der ved hvorfor man skal bruge en Transaction Server til en NT løsning?

Hvad gør den?