Avatar billede off-line Nybegynder
08. januar 2005 - 19:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ny strømforsyning. Serial ATA?

Jeg er nød til at købe en ny strømforsyning, og jeg kan vel
få en 300W for omkring kr. 295.
Spørgsmålet er, kan det betale sig, for fremtidens skyld, at
betale kr. 545 for en strømforsyning som også har serial ATA
stik? Den hedder Tagan TG380-E00 380W og skulle være meget
støjsvag. Set hos Zitech.
Forøvrigt, hvad er fordelen ved serial ATA?
Avatar billede _smoelf_ Nybegynder
08. januar 2005 - 19:35 #1
ikke noget det er bare et andet type stik du for med normalt 1 eller 2 af dem istedet for det normale 4polet

så der er 3 4polet og 2 Sata stik de ter skam det hele..

Og hvis du ikke har nogen HDD eller drev der skal bruge dem er det 100% spild... og hvis du så engang for nogen koster en omformer fra 4polet og til Sata 15kr...
Avatar billede donlon Novice
09. januar 2005 - 00:56 #2
Hvis du alligevel skal købe en ny PSU, kan du ligesågodt få noget der er lidt mere fremtidssikret, og købe min. 400 Watt og SATA.
Nu ved jeg ikke hvilken PC du har, men PSU'en er en ting man ikke opgraderer nær så tit som alt andet hardware, og så vil det nok være fornuftigt at købe en ordentlig PSU der også kan "overleve" din næste opgradering.

Mit råd er:

Køb min. 400 Watt gerne mere, og et ordentlig mærke da mange ikke kan opretholde de volt der kræves til at kører et stabilt system (specielt ved OC)
Antec True power eller Neo Power (har jeg selv), har forskellige spoler til 12V, 3.3V og 5V, hvilket gør dem mere stabile ved høje belastninger.

Smid et par 100 kr. mere efter den PSU og få noget der virker, i stedet for måske at smide 295.- direkte i kloaken, hvis den ikke kan klare mosten
Avatar billede donlon Novice
09. januar 2005 - 01:09 #3
>>Forøvrigt, hvad er fordelen ved serial ATA?<<

Tjaa, i teorien kan SATA overfører 150 MB/sec hvor ATA 133 og ATA 100, overfører henholdvis 133 og 100 MB/sec ....men som sagt i TEORIEN !!!
I praksis kan jeg ikke mærke forskel, men da jeg skulle opgradere hele min PC, kunne jeg ligeså godt købe en SATA disk da mit MB understøttede SATA og datakablet er meget smallere på SATA end ATA, og dermed pænere/nemmere at få til at passe.
Det er nok det smallere kabel der gør forskellen, specielt hvis man OC'er og vil have max airflow .....men det ser sq også en del pænere ud hvis man har kabinet med plexiglas side.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. januar 2005 - 04:11 #4
donlon - Tak for din kommentar!
Avatar billede firebird Nybegynder
09. januar 2005 - 13:54 #5
Der er bare en ting mere at vurdere: der kom fornylig en ny strømforsyning standard, sersion 2.01:http://www.tomshardware.com/howto/20041223/index.html . Det ville derfor være fornuftig at købe en der har den nye standard for fremtidsikkerhed skyld.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. januar 2005 - 15:25 #6
OK!
Avatar billede olidrengen Nybegynder
11. januar 2005 - 07:18 #7
De eneste der laver rigtige SATA er Seagate, alle de andre smider en konverter på de almindelige ATA, så det egentlig kun er stikket der er SATA... Men Seagate laver den ægte vare...