Avatar billede procept Nybegynder
07. januar 2005 - 17:16 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

2 x webserver bag router. Hvordan ?

Jeg har en NorthQ router med WAN/LAN/NAT
Jeg har nu 1 webserver kørende på port 80.

Hvordan får jeg webserver nr. 2 til af virke ?
Avatar billede kenp Novice
07. januar 2005 - 20:22 #1
ved at sætte den til at køre på et andet port nr. eller få 2 offentlige ip-adresser som du så kan køre direkte igennem din router (hvis din router understøtter det=
Avatar billede bleze Nybegynder
08. januar 2005 - 00:49 #2
MS IIS understøtter flere domains på samme server uden problemer, hvorfor have 2 servere når een kan gøre det - med mindre du har så meget load at det er nødvendigt?

DNS til begge sites sættes til at pege din offentlige IP og i IIS opretter du de 2 domains og så kører det bare
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. januar 2005 - 00:51 #3
hvis den ene er apache, kan du sætte noget reverse proxy op. Så hvis apache forwarde dit andet domæne videre til server 2.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 01:15 #4
Nu har jeg ikke så meget erfaring i webserver - derfor har jeg sat den her på abbonner , men har et spørgsmmål da jeg er meget nysgerrig...
->Kenp din løsning vil det ikke medføre at man skal specificere et andet portnummer i browseren udefra , da den jo pr. default bruger port80 (eller misforstår jeg?)
Avatar billede kenp Novice
08. januar 2005 - 10:17 #5
danny ->jo det vil det! med mindre at han har en router som kan køre med flere offentlige ip-adressser, ved at nogle zyxel produkter kan klare det.
Avatar billede jespere Nybegynder
08. januar 2005 - 11:43 #6
Jeg er også temmelig interesseret i en løsning på problemet.
Jeg har pt. en webserver stående med en lang række webs på.
Om ikke ret længe kommer en ekstra maskine (fysisk server) der skal køre nogle flere webs. Jeg har 1 offentlig ip og er faktisk ikke interesseret i flere.

Findes der ikke en (billig) router som kan fordele trafikken til de rigtige maskiner ud fra hostheaderen ?
Eller måske en software-løsning ? Jeg ved at MS ISA-server kan, men den har jeg heller ikke lyst til at få ind på maskinerne.
Så hvis nogen kommer med en god løsning smider jeg gerne 50 point oven i hatten.
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 18:08 #7
Der findes forskellige løsninger !

1. Flere offentlige IP adresser
2. Køre på forskellige porte (Kræver så at når man tilgår udefra skal der angives www.domæne.dk:port)
3. Hvis den ene er Apache har den en proxy funktion til at sende forespørgslen videre til en anden maskine
4. Flere internet forbindelser
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 18:42 #8
->leif Det lyder ikke som om pkt1 er mulig her?
jeg tror vi er enige om at pkt. 3 er den bedste løsning, men ville det ikke være muligt på en windows server også evt. via noget dns?
Avatar billede kenp Novice
08. januar 2005 - 18:53 #9
danny -> jeg tror ikke punkt3 kan klares via dns på en windows, da den enten vil smide det videre ud på nettet (til en anden offentlig ip) eller vidre på en lokal ip-adresse (som jo ikke kan opløses på den måde)

Men en linux maskine op som firewall/router burde kunne klare det (eller apace som jeg ikke har forstand på)
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 19:16 #10
->kenp dns fungerer også på lansiden, men det er muligt at der skal noget andet til.
Jeg vil forsøge at finde en løsning til windows også da jeg muligvis selv kan bruge det til noget.
Vender tilbage senest om en uge for det må da også kunne lade sig gøre på windows server - hvad spørgeren så vil er op til ham....
Avatar billede leif Seniormester
08. januar 2005 - 19:18 #11
Dannyboyd -> Ja, men DNS der laver den et opslag, så får den måske 192.168.1.1, så vil IE forsøge at tilgå den, men den kan ikke findes fra ydersiden !

Vi snakker noget proxy !
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. januar 2005 - 19:20 #12
IIS kan ikke gøre det alene. Men man kan jo installere et program på Windowsmaskinen, som kan forwarde trafikken videre baseret på hostheaderen.
Avatar billede riversen Nybegynder
08. januar 2005 - 19:21 #13
man kunne jo også sætte www.domain1.dk og www.domain2.dk op på den ene server. www.domain2.dk sites på server1 viderestiller så bare til www.domain2.dk:port hvor port er forwardet til server2. Så skal brugere ikke huske port, undgår router investering eller flere eksterne ip'er.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. januar 2005 - 19:22 #14
riversen, ja men det er bare en grusom grim løsning
Avatar billede riversen Nybegynder
08. januar 2005 - 19:24 #15
ah, så slem er det godt nok heller ikke. Men man kan jo heller ikke få det hele, når man ikke vil gøre det ene og det andet.
Avatar billede gammelhat Nybegynder
08. januar 2005 - 19:24 #16
den er ikke bare grim, den kan og fraholde mange at komme ind, hvis de sidder på et netværk hvor den alternative port er lukket
Avatar billede riversen Nybegynder
08. januar 2005 - 19:26 #17
det er rigtigt, men der er jo mange andre porte man kan tage, hvor sandsynligheden for tilladt trafik er noget større...
Avatar billede procept Nybegynder
12. januar 2005 - 17:44 #18
Nå....det er ikke så enkelt.
Jeg er kommet frem til at jeg skal opsætte linux til at være router.
Avatar billede kenp Novice
12. januar 2005 - 18:02 #19
og hvorfor tog du så point retur!