Avatar billede trilleribs Nybegynder
07. januar 2005 - 16:07 Der er 4 kommentarer

Advarsel fra udbyderen (DHCP - IPadresser)

På opslagstavlen i opgangen hang der idag følgende advarsel:

ADVARSEL
Tilslut ikke en router
før du omhyggeligt har gennemlæst og forstået nedenstående informationer.
Mange Intemet-brugere har gennem tiden anskaffet sig en router eller et trådløst netværk. Mange af disse routere har en indbygget switch eller hub.
Vi har erfaret at enkelte af vores kunder har tilsluttet en sådan router, med henblik på at bruge den indbyggede switch eller hub, således at flere computere i husstanden tilsluttes boligforeningens netværk
En router er typisk konfigureret således, at den automatisk tildeler ip-adresser via DHCP til de tilsluttede computere. Dette afstedkommer at de ip-numre vi udsender fra Broadcom Bolignet ikke bliver tilgængelige, hvorefter de tilsluttede computere ikke kan opnå kontakt til I nternettet.
Da der i forbindelse med boligforeningens netværk således optræder to DHCP servere, kan dette yderligere medføre at andre beboere ikke kan få adgang til Internettet, da disse beboere også har fået tildelt fejlagtige ip-adresser.
VIGTIGT
Ønsker du at tilslutte en router til foreningens netværk, er det således meget vigtigt, at du frakobler eventuelle DHCP-funktioner i routeren, før du kobler routeren til netværket.
Hvis du fejlagtigt tilslutter en router som belaster foreninges netværk, vil du komme til at betale omkostningerne til teknikere samt genåbningsgebyr.
Almindelige switche og hub's uden routing-/DHCP-facilitet udgør ikke problemer.
Er du blot det mindste i tvivl, er du meget velkommen til at kontakte vores supportafdeling telefon 82 30 80 00 for yderligere information, inden du tilslutter en router. En router i husstanden er ikke nødvendig. Du behøver blot et netkort som beskrevet i vejfedningen.

Har du ikke en router eller et trådløst accesspoint vedrører denne skrivelse ikke dig.
Broadcom Bolignet - Driftsafdelingen
------------------------------------------------------------
Hvad nu? skal jeg skrotte mit velfungerende udstyr?
Jeg deler det ikke med andre og udover at slippe for kabler langs væggen har jeg den fordel, at jeg kan få leveret musik til stereoanlægget i stuen. Som accesspoint (som jeg måske forveksler med en router) bruger jeg Apple's AirportExpress (fungerer ligesågodt i WinXP) spcifikationer:
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/EX22KrnR6iPZ2vJmiGc1h5U7QNn/0.0.11.1.0.6.61.0.1.0.0.2.0.3.1.1.0?59,61

Til at sende/transmittere: En lille USB-fidus kaldet OvisLink og som fås hos Zitech

http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=154984

Pen-Size netkort, måler kun 32x11x85 mm, 20 gram
God til bærbare PC´er, USB kabel til stationære
Antennen vippes op for at få det bedste signal
Bagudkompatibelt med 802.11b 11Mbps standarden
64/128-bit WEP kryptering og WPA til datasikkerhed
------------------------------------------------------------
Kontrolpanel - Egenskaber:
Netværksforbindelse: WPA-PSK
Datakryptering: TKIP

Status for trådløs forbindelse:
Adressetype:  tildelt af DHCP
IP-adresse:    10.0.1.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.1.1

Detaljer om netværksforbindelsen:

Fysisk adresse: 00-05-9E-80-1F-FD
IP-adresse: 10.0.1.2
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 10.0.1.1
DHCP-server: 10.0.1.1
Rettigheden opnået: 07-01-2005 15:26:16
Rettigheden udløber: 07-01-2005 19:26:16
DNS-server: 10.0.1.1
WINS-server:
Avatar billede gammelhat Nybegynder
07. januar 2005 - 16:12 #1
Du skal ikke skrotte noget. Routeren deler kun adresser ud på lan siden. Så har du blot det eksterne netkabel siddende i routerens wan-port, sker der ikke noget.

Problemet opstår, hvis nogen kobler det eksterne netværk ind på routeren lan side..
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 17:39 #2
Ja hvad er det for en  gang vrøvl. det vidner om at den boligforening ikke har en skid forstand på netværk overhovedet eller de vil tjene lidt ekstra på en ekstr ip til brugerne , hvad ved jeg , det andet er noget hysteri og de vil ikke kunne mærke at du har en router.
Avatar billede trilleribs Nybegynder
07. januar 2005 - 17:41 #3
Rigtig mange tak til gammelhat. Nu er jeg da mere rolig.

Tag for dig af pointene

Hilsen og godt nytår
/trilleribs
Avatar billede trilleribs Nybegynder
07. januar 2005 - 17:58 #4
Mange tak.