Avatar billede sohan Nybegynder
07. januar 2005 - 11:31 Der er 5 kommentarer

Summering af felter til én celle

Hej,

Jeg er interesseret i at lægge alle tal, under 3, 3 i en række sammen. Resultatet skal så visses i en celle (A10).

Altså: Hvis tallet er under 3, læg tallet til den nuværende værdi i A10

Jeg har fuld check på IF sætningen, men hvorledes lægger jeg til cellen, der skal vise resultatet.
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 11:42 #1
Det gør du ikke umiddelbart, da det vil give en cirkulær reference, men ved at gå i funktioner, indstillinger, fanebladet beregning og sætte flueben i tillad gentagelser, og så sætte antallet af gentagelser til 1.

Så kan du sætte denne formel i A10: ?a10+(din if formel)
Avatar billede jkrons Professor
07. januar 2005 - 11:42 #2
Og ? skulle selvfølgelig have været =
Avatar billede gibber Nybegynder
10. januar 2005 - 13:14 #3
Du kan bruge følgende formel i A10:

=SUM(HVIS($B$2:$B$12<3;$B$2:$B$12;0)

Hvor $B$2:$B$12 er det område hvor værdier under 3 skal tælles sammen.

Bemærk!: det er en arrayformel. Der skal derfor trykkes CTRL+SHIFT+ENTER på man forlader formlen.

Mvh Gibber
Avatar billede jkrons Professor
10. januar 2005 - 13:20 #4
Gibber-> Men det får ikke den eksisterende værdi af A10 lagt til!
Avatar billede gibber Nybegynder
10. januar 2005 - 13:57 #5
Det er selvfølgelig rigtigt.

Man skal selvfølgelig have a10+ foran som jkrons skriver.