Avatar billede stretch Nybegynder
06. januar 2005 - 23:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hjælp Til SCSI Controller

JEg har fået anskaffet mig en SCSI controller og en disk. Controlleren er en Compaq Smart Array fætter, problemet er bare at når jeg har smidt det i og booter op i windows xp pro, så kan jeg godt se der er installeret driver til den for det har den åbenbart som standard, men jeg kan ikke se disken.
Så fik jeg at vide at jeg skulle bruge sådan et smart lille program til den controller for at configge RAID'en. Men da jeg ikke har forstand på den slags prøvede jeg mig lidt frem uden held. Så nu håber jeg lidt der er nogen der kan hjælp mig herinde....

Jeg er desperat :)

Ps. Jeg skal have den SCSI disk til at køre med OS på i den sidste ende..
Avatar billede re-flex Nybegynder
07. januar 2005 - 00:52 #1
Er disken blevet formateret, til enten NTFS (Windows XP, 2000) eller Fat 32 (Windows 98, ME)??
Avatar billede stretch Nybegynder
07. januar 2005 - 00:57 #2
nej jeg kan slet ikke finde den, men vil du mene jeg skal ud i fdisk ?? eller burde jeg ik kunne se den i partition magic???
Avatar billede stretch Nybegynder
07. januar 2005 - 02:37 #3
Nu har jeg fået den til at finde min controller, men nu kan jeg ikke finde min disk. Og jeg ved ikke hvordan den skal jumpes, der er jo så mange ting og vælge imellem, men kun 2 jumpere...
07. januar 2005 - 20:05 #4
Lyder umiddelbart dødfødt det du har rodet dig ud i der, og det kan blive en udfordring. Smart Array, er en RAID controller til servere.
Hvad er det du forsøger at sætte den i ?
Hvad hedder den mere en Smart Aray
Her er et link til et configurations program.
07. januar 2005 - 20:05 #5
Avatar billede stretch Nybegynder
08. januar 2005 - 03:22 #6
K det er så ik lige det jeg brugte til NT altså. Men nu har jeg så et lille problem igen, jeg kan ikke finde disken selvom controlleren er isntalleret osv. Og jeg har fået at vide hvordan og hvorledes den skal jumpes.
Hva gør en klog mand så?
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
08. januar 2005 - 04:27 #7
kig i diskmanagement og se om disken er repræsenteret der

højreklik på  my computer, og vælg management

hvis den er der, kan du sikkert også formattere den - og derefter se den
08. januar 2005 - 10:55 #8
Det bliver et langt og sejt træk, hvis det i det hele taget lykkedes.
Først skal du have sikret dig, at controller og disk(e) kan køre sammen.
Du skal sikre dig at du har termineret korrekt.
Jeg antager at det er en ældre SA du har, så derfor skal du bruge et program til at sætte den op, du kan jo prøve at installere det som jeg linkede til, det kan måske køre på XP.
Så skal du bruge programmet, til at lave et RAIDset.
Når det er på plads så skal du gøre som skarvenneverdies skriver.

Bemærk, at Smart Controllere er KUN supporteret i Proliant og Prosignia servere.
Der er kun support af Windows NT/2000/2003 server, Novell og nogle Linux på den.

Du har stadig ikke skrevet hvilken SA det er.
Avatar billede stretch Nybegynder
08. januar 2005 - 16:37 #9
Det er en Compaq Smart Array /p 2ch. Wide SCSI ting.
Avatar billede stretch Nybegynder
08. januar 2005 - 16:44 #10
Det config program kan jeg ik installere den siger at det OS jeg kører ikke er understøttet... Hva faen gør jeg så? Er der slet ik en måde ???
08. januar 2005 - 19:57 #11
Det er en gammel tingest, fra før jeg begyndte at pille ved Smart Array.
Jeg tror!! du har 4 muligheder.
1. Få fat i en ældre Smart Start CD, og se om du kan skære en setup utility, eller sætte den op direkte..... måske.
2. Installere et OS der er understøttet af Config programmet... Det vil virke, med det tager en halv times tid.
3. Spørg ham du har fået den af, om han har et setup program til den.
4. Indse "at du er ved at sætte en Ferrari motor i en skoda" Overvej at købe en SCSI controller.
Avatar billede stretch Nybegynder
08. januar 2005 - 22:45 #12
oki jeg tror bare det blir til en sprit ny controller engang, jeg siger tak for hjælpen. Og måske du så kan fortælle mig hvordan jeg granter de point jeg har sat til rådighed her for hjælp????
10. januar 2005 - 18:23 #13
jeg ved ikke hvordan man tildeler point. men læs vejledningen på eksperten.
Læg selv et svar og giv dig selv point. jeg forsøger at gå freehelp i bedene :)
Avatar billede stretch Nybegynder
10. januar 2005 - 18:30 #14
skal jeg forstå det så du ikke vil have de point jeg udlover???? For jeg vil skam gerne give dig dem...
12. januar 2005 - 18:24 #15
Ja :)
Og jeg værdsætter, at du gerne vil tildele dem. Jeg kan godt lide at hjælpe eller bare dele min viden med andre, og jeg vil helst gøre det ganske gratis.
Avatar billede stretch Nybegynder
12. januar 2005 - 23:42 #16
Jamen jeg siger da pænt tak osv. :)
Avatar billede stretch Nybegynder
12. januar 2005 - 23:44 #17
Nydeligt
14. januar 2005 - 16:54 #18
det var så lidt :)
ps. hvis jeg havde haft muligheden, kunne jeg godt finde på at prøve at få det til at virke.
Avatar billede stretch Nybegynder
19. januar 2005 - 00:33 #19
tja det ville nu ik genere mig hvis det kom til at virke, men skulle du evt. prøve at få det til at funke hvordan skulle vi så fikse det?
20. januar 2005 - 17:31 #20
Nu mente jeg for mit eget vedkomne :)

Hvis vil have det til at virke så brug denne version - 2. Installere et OS der er understøttet af Config programmet... Det vil virke, med det tager en halv times tid.
Installere NT4.0 eller W2K på en HDD, start op på den og konfigurer den.