Avatar billede lokefar Nybegynder
06. januar 2005 - 15:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Programmer til at lavemusik

Hey
Nogle derude der har erfaringer med nogle programmer eller har tutorials til at lave musik i/med?

På forhånd tak
/Lokefar
Avatar billede kalp Novice
06. januar 2005 - 15:37 #1
Magix (set på tv.. populært:))
http://site.magix.net/index.php?id=411
Avatar billede majsmarken Nybegynder
06. januar 2005 - 17:37 #2
http://www.ejay.com/us/  - Normalt et KØBE program. Det er dog ikke alle der vil betegne det som musik ?
Avatar billede kobber Nybegynder
06. januar 2005 - 20:03 #3
Jeg har en del erfaring. Er det musik du vil lave på computer, eller musik du vil indspille på computer og derefter redigere?
Avatar billede lokefar Nybegynder
06. januar 2005 - 21:23 #4
Primært musik til at lave på computeren, men kunne også godt bruge lidt basis viden omkring indspilning til computer.
Musikken skal bruges til film så man kan undgå CODA afgifter
Avatar billede kobber Nybegynder
06. januar 2005 - 23:11 #5
Godt så! For det første... glem alt om Ejay!

Med hensyn til computer-baseret musik vil jeg anbefale dig Propellerhead's Reason 2.5. Her kan du lave stort set alt, inkl. virkelig fede trommer!

Skal du køre rigtige instrumenter ind i computeren har du for det første brug for en mixer. Skal du bare indspille et enkelt instrument ad gangen er en lille 4-kanals-mixer rigeligt. Derefter har du brug for et ordentligt lydkort (glem soundblaster!), noget pre-amp (alt efter hvilket instrument du bruger, ikke nødvendigt med keyboard) og til sidst har du brug for et sequenzer-program. Der findes mange gode, men jeg kan anbefale Cubase da det kan køre sammen med Reason så du kan bruge effekter herfra via et program der hedder ReWire.

Jeg har flere gange lavet musik til film, både med mit band og med mit soloprojekt og med hensyn til KODA er der flere ting man skal være påpasselig med.
Bruger du samples fra andre ting der er rettigheder på SKAL du betale afgift af det. Vil du undgå at dem der bruger dit musik skal betale KODA-afgifter til dig, er der kun en ting at gøre: lad være med at melde dig ind i KODA eller lad være med at opgive dine musikværker til KODA!

Det er en jungle både med indspilning af musik og med KODA's regler, så du er velkommen til at skrive til mig på mail i stedet (det er lidt lettere end at hjælpe dig her.)

Med venlig hilsen

Kobber
kobber@tdcadsl.dk