Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 11:03 Der er 31 kommentarer og
4 løsninger

Kamera driver

Jeg har netop koebt et nyt digital kamera af maerket Ricoh Caplio R1. Jeg koerer Windows 98 og kan med softwaren der var paa den medfoelgende cd downloade bilederne til min computer. Jeg vil nu hoere om det er muligt at faa kameraet frem som en flytbar disk istedet, da det er lidt irriterende at skulle bruge programmet.
Hvis der er nogen der kan hjaelpe vil jeg vaere mere en taknemlig!
Paa forhaand tak!
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 11:14 #1
Hej
Køre du med usb eller com?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 11:47 #2
Hej
Jeg koerer med usb.
Avatar billede reshafim Nybegynder
06. januar 2005 - 11:52 #3
Hvad mener du med flytbar disk?
reshafim
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 12:14 #4
Ok.
Prøv at afinst. dit Ricoh Caplio software.
Prøv at inst. usb2.0 software på 98.
Genstart og sæt dit cam til igen.
Med lidt held vil den ligge sig som ex.drev.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:18 #5
reshafim-> Flytbar disk menes en disk der fungerer som en harddisk. Denne kan blot flyttes let, blot ved at koble USB fra/til. Paa denne maade kan man overfoere mange mb. uden at skulle breande cd'er.

patrion-> Okay, jeg afinstallerer mit Caplio software. Herefter skal jeg installere usb 2.0 software. Hvor faar jeg det fra?
Undskyld jeg er lidt forvirret. :)
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:22 #6
Helt ok)
Vil bare gerne se hvordan den takler dit cam på usb 2.0 porten uden camdriver.
Det er kun et lille forsøg.
Men de fleste cam går ind og lægger sig som ex.drive.
Jeg prøver lige om jeg kan finde et link til usb2.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:23 #7
Hej igen,
Jeg har lige faaet en  mail tilbage fra Ricoh supporten. Ved ikke helt hvad de mener. Her er deres besked:

"For more information about your digital camera, please go to the Ricoh Digital Camera
website: http://www.ricohpmmc.com

I hope to have informed you sufficiently."

Deres hjemmeside goer mig, saa vidt jeg kan se, ikke meget klogere.
Det jeg behoever (tror jeg) er en driver saa jeg kan bruge mit kamera paa Windows 98.

Igen tak for hjaelpen til patrion. Naar du svarer tilbage vil jeg proeve dit foreslag.
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:25 #8
Ok Hæng på.men jeg er jo ikke sikker på det virker.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:26 #9
patrion->Nu forstaar jeg... Har hoert om usb2. Det er den nye udgave af usb, langt hurtigere eller saadan noget, right?
Men jeg sidder desvaerre ved en aeldre pc, der ikke har usb2.
Er det rigtig forstaaet?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:27 #10
Jeg haenger paa! ;)
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:34 #11
Ok.den er så gammel?
Men måske den stadig understøtter.
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:36 #12
Hej er det en 98 se udgave du har?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:39 #13
Jep, Microsoft Windows 98 Second Edition 4.10.2222 A (hvad det end betyder)
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:42 #14
Hej igen
Hmm ikke nemt.
Men fandt denne til via chipset.
http://www.download.com/VIA-USB-2-0-Host-Controller-Driver-Windows-98-Me-/3000-2098_4-10302699.html?tag=lst-0-1

Men eller springer vi dette over med denne usb2.
I se version er usb indbygget.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 13:45 #15
Okay, bruger dit link, men jeg troede usb2 var noget hardware?
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 13:50 #16
Ja og det er rigtig , men du kan jo køre med usb 1 på en usb 2 controller.
Så hvis dit bundkort understøtter usb2 ,så kan du jo ligeså godt bruge det.
Men vi er kommet lidt ud på et sidespor nu,men lad høre fra dig.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 14:04 #17
Okay, lige nu downloader jeg programmet fra dit link hvilket vil tage omkring 2 timer (MEGET langsomt modem, sorry).

Herefter skulle jeg vaere i stand til at koere usb2? Jeg har to usb porte bag paa min computer. Hvilken af dem skal jeg bruge?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
06. januar 2005 - 14:06 #18
Jeg er i en anden tidszone saa jeg gaar i seng nu. Sorry. Vil vaere tilbage om 8 timer eller saa...
Mange tak for hjaelpen!
Avatar billede patrion Nybegynder
06. januar 2005 - 14:17 #19
Hej Godnat:)
Jeg sidder på mit job og drikker eftermiddagkaffe.
Du kan bruge dem begge.
Men det er jo langtfra sikker at de virker.
Følger op i morgen.
Avatar billede smikkel Nybegynder
06. januar 2005 - 18:19 #20
Ved ikke om du kan bruge noget af dette her fra Ricoh USA
http://ricoh.com/r_dc/download/softmatch/win98/rr1.html
Avatar billede smikkel Nybegynder
06. januar 2005 - 18:31 #21
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
07. januar 2005 - 04:35 #22
patrion-> Jeg har installeret usb2 programmet, genstartet og proevet at forbinde kameraet, men det hjaelper ikke. Den kan ikke installere kameraet da den behoever en driver. Paa min cd der fulgte med kameraet er der faktisk en mappe der hedder Win98Me_USB_Driver. Tilfoej Hardware Installation vil dog ikke godtage denne som en driver.

Jeg har spurgt Ricoh selv og de siger at man er noed til at bruge deres software. Det kan da ikke vaere rigtigt!
Det stoerste problem er at jeg ikke kan bruge kameraet som lagringsmedie, da jeg kun kan downloade fra kameraet. Jeg har inge mulighed for at uploade. :(

Haaber i ved om der er noget der kan goeres.

smikkel-> Tak for hjaelpen, men det kan desvaerre ikke bruges.
Avatar billede patrion Nybegynder
07. januar 2005 - 07:39 #23
Hej
Jeg mener nu også du skal bruge camdrivern.Dette var bare en test jeg ville prøve.
Det har jeg også skrevet.Så inst. du blot disse driver igen.
Men hvis du vil bruge dit cam som lagringsmedie ,skal du måske tænke lidt på disse docstation man kan købe.Der sætter du dit kort i fra dit cam.
Så kan du lagre ,hvis dit kort understøtter denne funktion.
Avatar billede smikkel Nybegynder
07. januar 2005 - 08:40 #24
phpbegynder2004-> Da jeg skal have fat i Ricoh i Holland idag, dog ang. noget andet, så spør jeg lige på dine vejnen om det kan lad sig gøre.
Avatar billede smikkel Nybegynder
07. januar 2005 - 13:16 #25
phpbegynder2004-> Efter jeg jeg har talt med Ricoh i Holland. Så skal du bruge en flashkort læser/skriver , da dit Camera ikke har den mulighed.
Avatar billede patrion Nybegynder
07. januar 2005 - 14:50 #26
Hej
Ja det er vel lidt af det samme som jeg forslår.
Avatar billede smikkel Nybegynder
07. januar 2005 - 15:01 #27
patrion-> Det kan jeg kun give dig ret i. Tro heller ikke at der mange camera der har den mulighed at man bruge det som lagermedie begge veje.
Avatar billede patrion Nybegynder
07. januar 2005 - 15:29 #28
Hej smikkel
Nej men jeg havde nu et der kunne.Dette var også et Ricoh.
Det var sådan et klapsammen model.Det kørte på comporten.
Men det var ikke kort i og tror jeg gav 8000 kr for det....akja.
Avatar billede patrion Nybegynder
08. januar 2005 - 11:37 #29
Hvordan går det?
Avatar billede patrion Nybegynder
10. januar 2005 - 13:25 #30
Er du tilfreds med hjælpen?
Avatar billede patrion Nybegynder
18. januar 2005 - 08:50 #31
Tid til at afslutte?
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
14. februar 2005 - 06:49 #32
Hej begge. Tak for hjaelpen, men at bruge en kortlaeser var netop det jeg ville undgaa.
Min tidligere kamera (et billigt Rollei kamera der brugte MMC kort) kunne bruges som kortlaeser, saa jeg haabede paa at dette ogsaa var tilfaeldte med mit nye. Men ak nej. Nu til dags skal man foerst betale det hvide ud af oejnene og herefter er man noedt til at koebe en kort laeser hvis man vil have mulighed for at uploade til kameraet.
Oev, oev!

Jeg synes ikke jeg har fundet den loesning jeg oesnkede saa jeg deler pointene imellem os.
Avatar billede phpbegynder2004 Nybegynder
14. februar 2005 - 06:54 #33
Smikkel -> Laeg et svar, tak!
Avatar billede smikkel Nybegynder
14. februar 2005 - 07:23 #34
du får et svar her
Avatar billede smikkel Nybegynder
18. februar 2005 - 10:06 #35
Takker og rigtig god weekend :-)