Avatar billede partymann Nybegynder
19. marts 2001 - 08:58 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Billede der bevæger sig....

Er der en der kan forklare/hjælpe mig med at finde ud af hvordan man laver en webside hvor man har fx. en have og så kan man kigge 360 grader rundt???
Avatar billede larskr Nybegynder
19. marts 2001 - 09:12 #1
Jeg går ud fra at du mener ligesom Scala har gjort på denne side: http://www.scala-kbh.dk/ipix/default.htm

Det er så vidt jeg kan forstå en større proces der involverer en hel del billeder af stedet man vil lave virtuelt.

iPIX har en softwarepakke til formålet:
http://www.ipix.com/choose_ipix/software/360_suite.shtml

Quicktimes udgave hedder Quicktime VR:
http://www.apple.com/quicktime/qtvr/

Og finally et link til en side der forklarer processen fra start til slut:
http://www.edb.utexas.edu/teachnet/QTVR/PanoIntro.htm
Avatar billede redbastard Nybegynder
19. marts 2001 - 09:15 #2
hmm jeg kan ikke hjælpe dig,men vha.af flash og 3D studio max kan det måske lade sig gøre
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 09:31 #3
Der er to muligheder. IPIX koster ca. 120 kr. pr. billede, billederne er meget tunge og kræver en kraftig computer. Ellers kan du ikke styrer billedet korrekt. Den anden mulighed er selvfølgelig Quicktime VR.

Her er der et link til et Quicktime VR program:

http://www.mgisoft.com/support/downloads/dlform.asp?did=73

/per

Avatar billede larskr Nybegynder
19. marts 2001 - 10:07 #4
hoejrup> Har du set eksemplet jeg gav fra Scala i København? Det er lavet med iPIX og ser da ikke ret \'tungt\' ud i mine øjne.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 10:30 #5
larskr> Jeg har ikke nogen ordenlig kontrol med IPIX billederne på min 266 MHZ maskine. Selvfølgelig kan du se lodret op i himlen på et IPIX billede, men det er ingen fordel, når du mister styringen. Quicktime VR er 10 gange mere stabilt at anvende på nettet.

/per

Avatar billede partymann Nybegynder
19. marts 2001 - 12:52 #6
har du ikke et eksempel med quicktime VR???
Avatar billede larskr Nybegynder
19. marts 2001 - 13:06 #7
hoejrup> Smag og behag :-) Jeg synes ikke jeg mister styringen med iPIX, men jeg sidder også ved en 600 MHz-maskine.

partymann> et QTVR-eksempel: http://www.pbs.org/wgbh/nova/pyramid/explore/khufuall.html
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. marts 2001 - 14:13 #8
larskr> Jeg har set dit eksempel fra scala, og det fungere meget godt på min computer. Men til gengæld er opløsningen meget dårligere end på quicktime.

/per
Avatar billede partymann Nybegynder
19. marts 2001 - 23:30 #9
larskr> Der er da ikke noget eksempel på det link:-(

men det er da quicktime der er billigst. er det ikke.
Avatar billede larskr Nybegynder
20. marts 2001 - 09:25 #10
Partymann> Joe, det er der da :-) I midten skulle der gerne dukke et billed op af det indvendige af en pyramide. Det kan man dreje rundt og zoome ind og ud af. Man kan også klikke på nogen af gangene som så bringer en videre ind i pyramiden. Hvis du ikke kan se det, har du muligvis ikke installeret det rigtige plugin eller måske er dine indstillinger ikke sat til at tillade det. Har du kunnet se andre QTVR-film?

Og jo, Quicktime vil nok være det billigste. Og er vel også det mest brugte.

Hvis du ikke allerede har fundet dette link så prøv at kigge på http://www.apple.com/quicktime/qtvr/ hvor der bl.a. refereres til nogle flere eksempler og noget der hedder Cubic VR.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. marts 2001 - 10:37 #11
Partymann> Quicktime VR er det mest anvendte system, også det billigste i længden.

/per
Avatar billede partymann Nybegynder
20. marts 2001 - 11:02 #12
har I prøvet det? hvordan gør man ?? er det en masse billeder eller hva. kan I ikke komme med en lille forklaring på hvordan der er man laver det.
Avatar billede larskr Nybegynder
20. marts 2001 - 12:24 #13
Jeg har ikke prøvet det. Vi undersøgte det en overgang, men bestemte at det var for besværligt til vores formål.

Hvis du følger link tre jeg gav i min første post er der en ret god guide. Man skal montere sit kamera (evt. videokamera) meget præcist og så tage et billede for hver x antal grader indtil man er nået hele vejen rundt. Derefter lægger man alle billederne ind i sit program og lader det gøre resten.

Som sagt, jeg har ikke prøvet det, men mit gæt må være at der også følger en forklaring med til programmet når man køber det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. marts 2001 - 13:59 #14
Partymann> Du kan faktisk købe et kamera, og det skal bare sættes på et stativ. Derefter tager du 12 billeder med 30 graders mellemrum, og derefter laver kameraet selv billedet om til Quicktime VR!

Der er virkelig nemt.

/per
Avatar billede larskr Nybegynder
03. april 2001 - 12:29 #15
Hvad så Partymann, kunne du bruge svarene til noget? Er det på tide at lukke spørgsmålet?