Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 22:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af harddisk

Hej allesammen. Jeg vil installere suse 9.2 på min maskine men har ikke helt styr på hvordan jeg skal partitionere disken/ diskene. Jeg har 2 diske fri hhv 80 og 120 gb. Suse foreslår bare at anvende 80 gb'en kun og lave en 1gb swap på den og resten som root. Men er det hensigtsmæssigt når jeg nu har en hel disk mere at tage af? Har googlet på det, men de første 100 resultater er alle fra før ruder konges tid og omhandler partitioner på helt ned til 50 mb...
Såe hvis nogen kan forklare om der ikke skal være en /root og /home og hvad ved jeg, for jeg er helt ny på linux
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2005 - 22:44 #1
swap bør være 1-2 gange RAM så 1 GB swap lyder meget fornuftigt

79 GB til root lyder af rigtigt meget hvis der er en klassisk partitionering
(/, /usr, /tmp, /var, /home), men OK hvis du bare vil have en partition
per fysisk disk.
Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 22:47 #2
såe... har du noget andet bud på hvordan jeg skal partitionere dem? Hvad ville være smart at gøre? Et link til noget om noget måske? Eller formuleret på en anden måde: er det totalt uden betydning om jeg har en partition pr drev eller en "klassisk" installation
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2005 - 22:50 #3
Hvis du har de mange partitioner så kan en løbsk process som skriver til en fil
i /var eller /tmp kun fylde den partition ikke mere kritiske partitioner.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2005 - 22:52 #4
Jeg er ikke specielt skrap til den slags, men jeg kunne finde på at lave:

80 GB:
  1 GB swap
  2 GB /
  20 GB /usr
  10 GB /tmp
  10 GB /var
  37 GB /home

120 GB:
  120 GB /home2
Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 22:54 #5
ok, men hvad er rimeligt i størrelse for de forskellige partitioner (/, /usr, /tmp, /var, /home)
skal jeg dele pladsen ligeligt mellem de forskellige eller kan de blive for store/små?
Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 22:55 #6
ok, ser først nu dit indlæg, tak
Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 22:58 #7
arne_v kan du ikke lige skrive et svar så jeg kan give dig pointsne?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. januar 2005 - 22:59 #8
det kan jeg godt

men måske skulle du have en second opinion
Avatar billede rasmax Nybegynder
05. januar 2005 - 23:01 #9
Der er ikke så meget at rafle om, jeg skal igang med det samme, tak for det hurtige svar