Avatar billede idiotbarn Nybegynder
05. januar 2005 - 14:06 Der er 2 løsninger

Langsom ftp med sygate

Jeg bruger Total Commander 6.01 til at uploade filer til webhoteller...men efter jeg installerede sygate firewall går er min ftp forbindelse blevet meget langsom...0.5kb hvor den kører 70-80kb hvis jeg lukker den. Er det en port jeg mangler at åbne eller?
Avatar billede langbein Nybegynder
06. januar 2005 - 11:43 #1
Problemstillingen active og passive mode ftp er en kjent problemstilling når det gjelder firewalls.

Du kunne eventuelt forsøke å åpne for port 20 0g 21, hvis dette er mulig, for å se om dette har noen effekt.

Ellers så har man ge ftp klienter mulighet for å veksle mellom active og passive mode ftp. Dette gjelder for eksempel også MS Explorer, brukt som ftp klient.

Hvis du eventuelt forsøker å åpne for port 20 og 21, hvis det er mulig, så må du tenke over den totale sikkeheten. Vede bruk av ftp klient så skal det "normalt" ikke være nødvendig å åpne for noen porter på grunn av at trafikkretning ut normal vil være åpen. Det er kun når man kjører ftp server at det "normalt" skal være nødvendig å åpne for noen porter.

På grunn av spesielle problemstillinger rundt ftp trafikken så forekommer det at firewalls kan ha problemer med såkalt "connection tracking". For eksempel så behøver Linux å ha lastet en spesiell kernel modul for dette. Conection tracking virker litt forskjellig for active og passive mode ftp slik at det kan hjelpe å forsøke å veksle mellom disse to innstillingene.

Det varierer litt om ftp serverne støtter active og eller passive mode. Mange støtter begge deler. De fleste firewalls har lettest for å transportere data i passive mode, men har faktisk vært ute for det motsatte også, at trafikken har kjørt i active mode men ikke i passive mode.

Ellers .. når trafikken går meget langsomt, helt genrerellt, så tenker man jo også på problemstillingn rundt konfigurering av dns resolving. Men dette skulle jo ellers bli den samme problemstilling for ftp som for vanlig web browsing, så hvis den siste fungerer ok så skulle dns resolvingen fungere ok.

Dns resolving kjører ellers ut via udp port 53.
Avatar billede jensbchr Nybegynder
07. januar 2005 - 20:31 #2
Langbein er inde på det rigtige du skal i instillinger sætte flueben i
"Brug passiv tilstand som standard"

Hvis du vil bruge internet explorer kan du sætte denn til pasiv i
Funktioner > Internet indstillinger > Avanceret
sæt flueben i "brug passiv FTP (til ....)"