Avatar billede nemoz Nybegynder
05. januar 2005 - 09:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

pc opstart

Hej alle experter..??
Ville blive meget glad hvis der var en eller flere der kan forklare mig trin for trin hvad en pc gør fra man trukker på power knappen og indtil man er inde i styresystemet (win2000)
Håber der er en der ligger inde med det svar jeg søger..
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. januar 2005 - 10:37 #1
når du sætter strøm til, starter BIOS som undersøger hvad hardware der er koblet til/ er i din pc og starter drivere til dem. dernæst undersøges om der er et operativsystem på pc og kontrollen overlades til det. Dette kører de nødvendige opstartsprocedurer og sine egen drivere til hardware og kommer så med loginskærmen. alt efter hvad bruger der logger på, anvendes denne brugers indstillinger og rettigheder og din pc er køreklar.
Er det nok?
Avatar billede nemoz Nybegynder
05. januar 2005 - 10:55 #2
desvære ikke...
det var en stille og rolig forklaring.. skal bruge en meget mere detaljeret oh fyldig..
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. januar 2005 - 11:08 #3
hmm, prøv at starte op med bootlog, så kan du se alt hvad der sker indtil windows starter, incl. undersøgelse af hvad enheder der genkendes.
Det er næsten umuligt at fortælle specifikt hvad der ellers sker, da det afhænger af din opsætning, bootrækkefølge og hardware.
se din bootlog, så kan du spørge mere
Avatar billede kasvad Nybegynder
05. januar 2005 - 11:21 #4
Kan du præcisere spørgsmålet lidt mere?
Hvad er det præcist du ønsker at vide?
Noget som skaber problemer?
Avatar billede nemoz Nybegynder
05. januar 2005 - 12:01 #5
kasvad ~> vil vide alt hva computeren gør indtil man kommer ind i styresystemet
Avatar billede nemoz Nybegynder
05. januar 2005 - 12:04 #6
ejoergensen ~> der står ikke rigtig noget brugbart i min bootlog... det eneste der står er:
[000E0BC7] Loading Device = C:\DOS\COMMAND\DISPLAY.SYS
[000E0BD9] LoadSuccess    = C:\DOS\COMMAND\DISPLAY.SYS
[000E0BD9] Loading Device = C:\DOS\CDROM\CDROM.SYS
[000E0BED] LoadSuccess    = C:\DOS\CDROM\CDROM.SYS
og det kunne jeg ikke bruge til særlig meget
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. januar 2005 - 13:32 #7
Du kan læse om det her: http://www.pcguide.com/ref/mbsys/bios/boot.htm

Håber det var det du søgte  :-)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
07. januar 2005 - 13:34 #8
lyder mystisk, hos mig er der en bootlog på adskillige sider med alt hvad den tester. det der fortæller blot at den fandt programmerne display.sys (skærm) og cd-rom sys (cd-rom driver)og at de virker. booter du fra CD?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
10. januar 2005 - 15:56 #9
Hvad finder du ud af? Hvis du skal have mere hjælp, må du melde dig, ellers luk dette ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. januar 2005 - 12:22 #10
Hallooooooo ! !

Kan det bruges til noget? ? ?
Avatar billede nemoz Nybegynder
18. januar 2005 - 11:06 #11
undskylder mit frahver... har ligget syg og mit net hat været nede..
ejoergensen ~> nej booter ikke fra cd-rom
dragonknight ~> kunne desvære ikke bruge det..
lukker dette emne...