Avatar billede red Nybegynder
04. januar 2005 - 17:31 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

P4P800 undervolt/overvolt, kan det omgåes?

Hej Eksperten.

Jeg har lige begivet mig ud i at overclocke min spand, p4 2,4 NW.

Da jeg nåede 3ghz begyndte den at blive ustabil, og vcore skulle helt op på 1.7 før den kørte stabilt. Jeg lagde mærke til, at hvis man stressede CPU'en 100%, faldt Vcoren til omkring 1,64, og når den står idle er den omkring 1,74. Er der ikke en måde at få en lidt mere stabil Vcore?
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
04. januar 2005 - 20:18 #1
Så skal du ha lavet et drop-mod på dit mobo...
Det afhælper dit problem 95%.

Ellers så kan du prøve med en kraftigere PSU...

1,7 er rigtig meget at give en P4! Med mindre du har subzero køling... Du skal helst ikk kører med det 24/7, hvis din CPU ikke snart skal dø...
/Thomas
Avatar billede gl.k. Nybegynder
04. januar 2005 - 21:00 #2
Hvorfor mener du det, hestenhonning?

Har CPU´en ikke Thermal Throttling og skruer derfor bare ned for hastigheden, hvis den bliver for varmt?

http://www.cpudatabase.com/CPUdb/

Her kan du se, hvad andre indstiller af Vcores, red.

Jeg er lige i gang med noget lignende. En P4b 2,8@3,3 med et P4p800se bundkort.

Min vcore skifter fra 1.502 til 1,632, men er stabilt.

Evt. kunne man jo snakke lidt sammen via MSN?
Avatar billede red Nybegynder
05. januar 2005 - 08:59 #3
Min cpu ligger på ca 30C idle og 50 ved full load. Min PSU er en thermaltake 450W. Men hvad er et drop-mod?
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
05. januar 2005 - 13:02 #4
Jeg hedder hestenhenning ;)

Det mener jeg fordi, at jeg har set nogle CPU'er der har fået så meget Vcore stille og rolig død...

Den datadase du henviser til, kan du ikke bruge som guide til 24/7 sittings... Nogle af dem er "selvmordsforsøg", hvor de bare giver den gas, for at få et screenshot af deres max oc...
Bruger selv 1,7 Vcore når jeg laver mine rekord forsøg :) Har fået superPii 1m ned på 34 s ved 3@3,9 ved 1,7 Vcore, men det er også med rigtig vand...

Hvis din Vcore ikke faldte så extremt meget, som den gør, så ville du kunne nå noget højere op!
Avatar billede gl.k. Nybegynder
05. januar 2005 - 18:30 #5
"hestenhonning"... ;-) undskyld for det !

Ik at jeg tvivler på det,
du siger ang. døende P4 Cpu´er ( klart gør jeg det pt. :-D )
Men - har du nogle links som underbygger det evt.?

Jeg vil gerne bibeholde min auto Vcore setting og er tilfredse med mit CPU-OC.
Mit eget problem er memory båndbrede. Kan ik komme over de 4Ghz. Men - det er en anden historie jo...
Avatar billede red Nybegynder
05. januar 2005 - 18:53 #6
Hm. Hold lige jeres OT snak for jer selv? ;). Hvad er dette "drop-mod" ?
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
05. januar 2005 - 19:44 #7
Det er et mod, som stabiliserer Vcore ved load... Det er specielt et problem på Asus 875/865 boards...
Drop-mod guide her:
http://xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=39170&highlight=P4P800+mod

Jeg mener ikke det er OT, da det også har noget at gøre med dit oc!

Jeg har søgt lidt på oc.dk, hvor jeg primært er, men jeg kan ikke lige finde noget... Goggle giver heller ikke noget konktret...
Men det forkorter dens leve tid meget, at give den 1,7, og specielt hvis det kun er på luft! Alle som noget om oc vil give mig ret, det er ikk bare en skrøne!
Det er simpel matematik, at hvis du presser den mere end den er beregnet til, så forkorter du dens levetid... Jo mere Vcore, jo mindre levetid = mindre sjov :D
/Thomas
Avatar billede delax Nybegynder
06. januar 2005 - 21:05 #8
Det der med levetiden er vel teoretisk . . . . tror ikke der er mange der beholder samme CPU ind til den dør.  De fleste CPU'er bliver vel udskiftet lang tid før de er udbrændte.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
06. januar 2005 - 21:10 #9
Ja nemlig ja!
/Thomas