Avatar billede danjaffa Nybegynder
04. januar 2005 - 13:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved installation af XP - kan ikke acceptere licensbetingelse

Hejsa

Jeg har netop skiftet bundkort på min maskine hvilket har giver en række problemer

Bundkort: GA-7IEX
Bios: 7IEX F7 (opdateret til 75 GB hdd understøttelse)
Processor: AMD Athlon 800 Mhz
Harddisk: Seagate 60 GB - jumper sat til master
RAM: 515 MB SDRAM
IDE kabler: Alle nye
Al basis fukktionalitet virker i bios dvs kan fint skifte boot sekvens fra floppy til IDE-0 eller CD-ROM.

Bundkort installeret 100% iht manualen (kontrolleret flere gange)
Har demonteret alle komponenter jeg ikke skal bruge.

Harddisken har installeret XP og fungerer fint (på gammelt bundkort)
Jeg har uden problemer opdateret bios med seneste version fra Giga-Byte

Når jeg booter på harddisken ser jeg fint XP styresystemet. Herefter får jeg F8 skærmbilledet og vælger "Start Windows normalt" hvorefter maskinen blot genstarter.

Jeg har dernæst uden løsning forsøgt af reparerer XP og får blot en besked om at skrive exit fordi systemet åbenbart ikke kan repareres

SAMSUNG 8,4 GB

Herefter har jeg prøver med en Samsung 8,4 GB hdd som jeg i første omgang ikke kunne se. Disken er nu formateret via en DOS boot disk og kan ses.

Jeg har herefter prøvet at boote med en XP skive og når frem til accept af licensbetingelserne som skal accepteres via F8 tasten. Dette har dog absolut ingen effekt. Har prøver med en dansk XP Pro og en engelsk XP Pro. Begge med samme resultat.Maskinen står blot der og ingenting ske før jeg trykker Esc hvorefter samme proces gentager sig.

Jeg har en enkelt gang set en meddelelse om at filen txtsetup.sif enten ikke eksisterede eller var korrupt. Ved kontrol af txtsetup.sif er ACPI forøvrigt= 1,,,,,3,4 og skulle dermed virke?

Har herefter prøvet et andet kunstgreb i formodning om manglende bios understøttelse af ACPI.

Ved boot på XP skive har jeg prøvet at trykke på F5 og har loaded som ACPI maskine..og snart sagt alle kombinationer undtagen multiprocessor maskiner. Alt uden effekt

Jeg har ligeledes prøvet F7 for at skippe også uden resultat.

Håber der sidder en med enten en løsning eller en ide til en løsning.......
Avatar billede spine Nybegynder
04. januar 2005 - 13:31 #1
2 spørgsmål
er det en original xp skive ?
HAr du et andet motherboard du kan prøve med ??
Avatar billede danjaffa Nybegynder
04. januar 2005 - 13:54 #2
1. Jep..og den er anvendt til at installere XP på Seagaten
2. Jep jeg har et AGP 6LTM M102 med en Intel Pentium II 233 MHz professor. Dette motherboard kører som en mis med Seagaten
Avatar billede spine Nybegynder
04. januar 2005 - 13:56 #3
tror du så ikke du skulle få byttet dit motherboard ??
hvis det er købt online har du jo 14 dages fuld returret... og under alle omstændugheder 24 mdr reklamationsret...
Avatar billede danjaffa Nybegynder
04. januar 2005 - 14:39 #4
Hm..det ville da være rart at få liv i det. Er der andre der har et input?????
Avatar billede gratis Nybegynder
04. januar 2005 - 18:14 #5
har du i BIOS prøvet at loade "Setup Defaults" eller "Fail Safe" alt efter hvad det hedder i din BIOS ?
lidt om " txtsetup.sif "
http://forums.hytekcomputer.com/showthread.php?t=6634
http://gosh.msfnhosting.com/txtsetup.htm
Avatar billede gratis Nybegynder
04. januar 2005 - 18:18 #6
en anden mulighed ku være at bruge opstarts diskette/er enten en win 98 eller win xp's (6 styks) ka hentes på bootdisk.com
Avatar billede danjaffa Nybegynder
04. januar 2005 - 18:25 #7
Hej gratis...

Ja jeg har stort set prøvet alt herunder at loade bios default settings..og jeg har ligeledes prøver at cleare CMOS med jumperen.

Meget lærerigt og txtsetup.sif. Det vigtigste for mig var at afgøre om jeg fik loaded ACPI..her er jeg satdig i tvivl
Avatar billede gratis Nybegynder
04. januar 2005 - 18:32 #8
det burde jo virke med ACPI når du trykker F5 og vælger det...? ellers er der jo diskette muligheden ?
Avatar billede spine Nybegynder
04. januar 2005 - 19:15 #9
danjaffa>> du har jo via udelukkelsesmetoden mere eller mindre sikkert arbejdet dig frem til at dit bundkort er kilden til fejlen... det er da bare med at få butikken til at bytte det... jo måske med lidt bøvlen frem og tilbage så får du det til at du.... og får installeret alle dine ting.. og så... hvor længe..... jeg har prøvet det selv :). hardware som er fejlbehæftet skal bare i pejsen så hurtigt som muligt... det er min mening.. men ok du skal da have ros for din iver til at løse det selv.. :)
Avatar billede lap Nybegynder
04. januar 2005 - 20:17 #10
det er ikke et usb-keyboard?
Avatar billede danjaffa Nybegynder
05. januar 2005 - 09:57 #11
Tak for alle de gode kommentarer..især din spine *S* det er jo altid rart at få lidt ros. Bundkortet er en ældre sag som vist ikke længer lader sig bytte..selv ikke hos den mest serviceorienterede hardware pusher.

Jeg er en stædig rad...og da der endnu ikke har været ild i bundkortet får det et par chancer til. OG så er det jo godt HW træning.

Har skiftet bundkortet tilbage til det gamle og det kører som en drøm (dog langsom professor) og har manuelt været nede på disken og lave om på ACPI settings.

Herudover vil jeg prøve at boote med XP boot disketter..vi får se.

Lap..jo det er et usb keyboard..kan det have betydning???
Avatar billede lap Nybegynder
05. januar 2005 - 09:59 #12
prøv at checke i bios, at understøttelse for usb-keyboard er slået til - alternativt prøv at sætte et gammelt ps2 keyboard til.

Har set hos andre, at usb-keyboard kan være et problem efter "load setup defaults", da usb-keyboard som regel er slået fra.

Muligvis findes setting ikke i bios - så brug et gammelt tastatur.
Avatar billede danjaffa Nybegynder
05. januar 2005 - 20:42 #13
Spine..jeg håber ikke for dig at dine naboer klager over røgen fra din pejs..*G*

Stædighed betaler sig...jeg har netop fået liv i bundkortet og har installeret XP. Jeg er ikke klar over om det var fordi jeg lavede en boot disk ved at kopiere boot.ini, ntldt omdøbt til setupldr.bin og ntdetect eller om det var det gamle keyboard der gjorde forskellen. Men skidtet virker nu og det er jo dejligt. Har dog en fornemmelse af at keyboardet var en væsentlig spiller....Lap..lav er svar og scor 100 points

Tak til alle andre for input
Avatar billede lap Nybegynder
06. januar 2005 - 12:37 #14
her kommer et svar - og ja, man bliver også klogere af stædighed.... :-)