Avatar billede jhwh Nybegynder
04. januar 2005 - 00:02 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Partitionerings problemer

Med megen nøje og besvær har jeg installeret en 200 GB HD i men kammerats rimeligt gamle computer. Problemerne handlede om at få WIN 2K installeret igen, og det lod sig først gøre efter jeg havde lavet en 8GB fat partiotionering. Men hvor er resten af HD'en blevet af, er der nogen måde jeg kan få fingre i de resterende 192 GB uden at skulle reinstallere WIN 2K og starte helt forfra?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. januar 2005 - 00:29 #1
Det er da rimeligt sundt at dele en så stor MASTER (?) HD i eks 8Gb til styresystemet+programmer og 'resten' til [dokumenter] og andet egne data...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. januar 2005 - 00:30 #2
Den partionering du fik gennemført - var det vha selve W2K CD'ens menuer ?
Eller 3. Parts programmer FØR selve CD'en ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. januar 2005 - 00:34 #3
Hvis hans spand er (meget?) for gammel kan den kun se op til de 8Gb (grænse1) eller ~32Gb (grænse2) eller 128Gb (grænse3).

Du skal have SP? ind for at se over 128Gb.
Du ka' finde den let herfra: http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

[Denne computer][Administ.][Diskhåndtering] - hvad ka' så ses her ?
Avatar billede serverservice Praktikant
04. januar 2005 - 00:39 #4
De fleste ældre computere vil understøtte 32 Gb (dog afhængig af alder/bundkort), men det er da muligt at det kan udvides ved at opdatere bios. se her under Bios -http://www.dannyboyd.frac.dk.

Hvis du ikke har mod på at opdatere bios eller geninstallere kan du uden vidre gå i administration - diskhåndtering og se hvor store partitioner du kan oprette herfra?
Avatar billede jhwh Nybegynder
04. januar 2005 - 00:42 #5
Jeg mener også at partioneringens størrelse er ok-
Partioneringen foregik via WIN 2K installationen.
Angående [Denne computer][Administ.][Diskhåndtering], kan jeg ikke svare før, jeg har tid til at tage derud på onsdag, men hvis tricket med SP virker, skal jeg nok lade dig vide det, så du kan få dine point.
Derudover er jeg stadig åben for andre forslag, som jeg så kan prøve af på onsdag...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. januar 2005 - 00:48 #6
Ha' evt. lige denne BIOS opdatering i baghånden. Det ville være synd hvis du kun ka' se og bruge 32Gb ud af 200 !!!
Vi/jeg afventer...
Avatar billede jhwh Nybegynder
04. januar 2005 - 00:50 #7
...ja med hensyn til bios-opdateringen vender jeg også lige tilbage til dig dannyboyd, taks for tippet.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2005 - 09:22 #8
Der kommer jævnligt her på eksperten oplysninger om "at ældre computere (bios) kun understøtter harddiske på under 32 GB" Jeg vil tro at der er gået nær ved 500-600 computere gennem mine hænder de fleste,desværre noget gammel lort og jeg har kun oplevet det fænomæn med 32 GB. begrænsningen en gang,det var på en gammel computer i 2000. Og så til sagen, er der nogen der aner hvor gammel en computer (bios) i grunden skal være for at man kan risikere at ovenstående problem er realistisk ??
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. januar 2005 - 11:21 #9
Jeg må indrømme at jeg skal også spole godt i erindringen for at finde mindst een spand med dette problem. Men nu sagde spørger jo "rimeligt gamle computer" - sååå...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2005 - 11:51 #10
Jo men der dukker tit spørgsmål som "en gammel spand på 800 Mhz og 256 Mb. ram" så det mit spørgsmål går på er om ikke vi skal helt tilbage til den gang Pentium var barn
Avatar billede serverservice Praktikant
04. januar 2005 - 13:59 #11
>helgec det er rigtig nok svært at svare på hvor meget den understøtter da vi ikke kender bundkort og bios. Mit indlæg var ment som en vejledende anvisning for at brugeren kunne undersøge hvor store partitioner den kan se.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2005 - 14:51 #12
Misforstå mig ikke dette er ikke ment som kritik eller lign, men en gammel fyr som mig kalder jo ikke en computer fra f.eks. år 2000 for en gammel spand det vil en ung fyr på 17 år sikkert gøre. Derfor efterlyser jeg om der er nogen der ligger inde med viden hvor om hvor gammel en computer skal være for at man kan konkludere at det er sandsynligt at denne 32 GB er aktuel. Altså ren og skær nysgerrighed fra min side
Avatar billede jhwh Nybegynder
16. januar 2005 - 15:54 #13
Bios og SP opdatering gjorde tricket, hvis i - majsmarken og dannyboyd - poster nogle svar, så skal jeg nok dele rundhåndet ud af pointene.
Avatar billede serverservice Praktikant
16. januar 2005 - 16:05 #14
ok godt det blev løst
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. januar 2005 - 17:02 #15
Ping...

Delte du så HD eks. som skrevet ved [04/01-2005 00:29:31] ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. januar 2005 - 17:03 #16
Hovsa - det var et [svar]
Avatar billede jhwh Nybegynder
18. januar 2005 - 00:36 #17
jeps, den endte i to partioneringer; en på 8, og en på 192
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. januar 2005 - 07:27 #18
... se det var jo smart!!!

Og så ka' du jo lige rulle
Skrivebord: [Documenter] HjMussetast [Egenskaber][Flyt] Vælg et andet passende drev/HD (nemlig de 192Gb) - følg guiden...