Avatar billede thana_dk Nybegynder
03. januar 2005 - 21:21 Der er 8 kommentarer

Grafikken fryser når mit Geforce 4 skal vise 3D

Hej Alle!

Jeg har et GeForce 4 TI 4200 og et MEGET belastende problem.
Min grafik fryser i sekvenser på cirka 10-15 sekunder med 2-3 sekunders mellemrum, ligesåsnart den skal vise 3D. Det er somom problemet er kommet fra den ene dag til den anden, og jeg aner ikke hvorfra.
Det blev først et tydeligt problem da jeg havde installeret "Worms - Forts Under Siege", herefter opstod det også i spillet "Panzers - Phase One", som jeg installerede efter.

Jeg har prøvet følgende for at løse problemet:
-Installeret de nyeste grafikdrivere fra Nvidia.
-Geninstalleret spillene og DirectX 9.0c.
-Uninstallet Service Pack 2 (dejligt :-) ).

Desværre har intet af dette virket. -Er der nogen der har guldkorn til hvordan jeg kan løse dette problem?
Avatar billede c-holst Novice
03. januar 2005 - 21:36 #1
jeg må nok bedrøve dig med, at dit kort enten lider af kraftig varmeudvikling eller blot lagger mod enden.

jeg har selv et ti4200 kort, med de samme problemer som dig. Jeg har indtil videre løst det ved at underclocke kortet med rivatuner og montere en billig 8 cm kabinetblæser i stedet for den lille fesne der sad på kortet fra ny.
jeg afmonterede den metalplade der sidder ovenpå grillen, og limede den direkte på kølergrillen. strrøm fra en 12v stik. alternativt men effektivt
det har hjulpet, men hjvor længe ved jeg ikke endnu.
Avatar billede c-holst Novice
03. januar 2005 - 21:37 #2
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 21:40 #3
Hvis det nu er et varmerelateret problem kunne du jo starte med at pille siderne af PC´en, hvis du nu ikke har en masse kabinetblæser i forvejen.
Prøv så også at mærke efter, hvor varmt grafikkortet er. Og om blæseren kører som den nu skal.. ;-).. eller er kortet passiv kølet måske? Mit gæt ville være, at dit grafikort bliver lige lovligt varmt i 3D.

Hvis det ikke hjælper og kortet efter din mening ikke er for varmt, kunne du prøve med en _ældre_ grafikkort driver: Nvidias version 45.23, som mange mener, er den mest stabile til dit kort.

vh.
Avatar billede thana_dk Nybegynder
03. januar 2005 - 21:43 #4
c-Holst:
Tja. Måske. Jeg har også haft det i noget tid nu, må man sige. Tænk at et kort til den pris ikke holder længere... :-/

k.:
Det er da et forsøg værd (Det gælder også til c-holst)
Hvor kan man finde version 45.23 henne?
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 21:51 #5
Avatar billede thana_dk Nybegynder
03. januar 2005 - 22:38 #6
Æv. det virkede ikke at installere dem. :-/ Men ellers tak for forslagene. -Kan du ikke lave det til et svar k.? Så kan i begge få 30 point.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 22:43 #7
Øv, så vil jeg heller ik ha´ nogle points.. ;-)
Avatar billede c-holst Novice
03. januar 2005 - 23:00 #8
Du skal sørge for, at afinstallere den forrige driver via fejlsikret tilstand inden du installerer den nye.

prøv også mit forslag med rivatuner. Det gjorde næsten mit kort helt stabilt. Men det der for alvor gjorde udslaget var monteringen af den store blæser, som er så stor, at den også blæser ud over rammodulerne( det kan også være her problemet ligger.)
Den oprindelige lille blæser har jeg i øvrigt monteret på oversiden af chippen i en lille hjemmelavet holder, men om det har noget at sige ved jeg ikke.
Kortet kan med den nye blæser køre uden underclockning i fx need for speed u2, sammen med min duron 1200, så er der er jo ingen tvivl om, at det er dejligt kort man gerne vil beholde.

så kan du jo pille kølerprofilen af, og med lidt sprit og meget stor forsigtighed rense pastaen af, og påføre et nyt passende tyndt lag.
Men det må være for eget ansvar.

Jeg mener også, at du intern i driveren kan slå nogle funktioner fra/neddrosle, og så sætte din opløsning lidt ned.

så på med arbejdshandskerne og leg lidt med tingene

50 kr for en blæser er jo ikke så galt, for at prøve at redde kortet(dan) for en stund:-)