Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2005 - 18:14 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Problem med oprettelse af bredbånd

Hey

Jeg står i en ret så pinefuld situation..

Ser i
Jeg har indtil nu benyttet mig af en ret langsom og tilgrin internet (ISDN) linje fra tele2 og har derfor besluttet mig for at vi skulle have erhvervet en 2mbit linje fra Cybercity.

så vidt så godt
Meen da jeg så ringede til Cybercity gjorde de mig opmærksom på at jeg SKULLE have en analog linje før at de kunne tilbyde bredbånd.
Så ringede jeg til Tele2 igen og de skulle have 550 kr for at konvertere linjen til analog.
(grunden til linjen ikke er analog er fordi vi har 1. fax med eget nummer og 2 linjer at tale på, så det skal der ikke laves om på)

Se så
Ja så troede jeg at det var sket for mig og jeg absolut ikke kunne få bredbånd.
Men så kom jeg til at tænke på at vi har en telefon i vores "stald" "kontoret" (bor på en gård) som der er analog. Og fra vores stald til vores stuehus har vi allerede et nedgravet netværkskabel (10/100)..

tradaa det er her i kommer ind i billedet:

-Er det muligt at overføre en linje fra cybercity á 2048/128 gennem et 100 meter langt netværkskabel (10/100) UDEN at det taber signal (styrke)?

-Skal jeg gøre mig nogle overvejelser ved at bestille og opsætte på denne måde?

-Jeg ved i øjeblikket ikke lige om det er et cross-over eller et twistet-pair kabel der ligger fra stalden til stuehuset men gør det nogen forskel?

-kender i et program der kan måle om der er tab på en længere strækning af et netværkskabel? eller om det går lige igennem uden forstyrrelser?

Håber i/du kan vejlede mig

Mange tak
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
03. januar 2005 - 18:16 #1
ps. er der grund til at tro der er støj på signalet der så kan hindre fuld ydelse? kan det undgås?
Avatar billede thomasmnp Nybegynder
03. januar 2005 - 18:56 #2
http://www.internetkvalitetsguide.dk/ har et godt program som kan gøre det. Se under "Mål din hastighed"
Avatar billede thomasmnp Nybegynder
03. januar 2005 - 18:57 #3
altså måle din hastighed
Avatar billede anddk Praktikant
03. januar 2005 - 22:14 #4
Hos TDC kan du får ADSL via ISDN. Der har jeg selv og koster 25 kr. ekstra til bredbrånd.

Ja, det er muligt at køre via et netkabel. De kan være op til 100 meter uden problemer. (ingen tab af signal)

Hvis det er et krydset kabel, kryser du det bare om i de ene ende, eller skifter et stik, så er det i orden.

Nej, hvis du skal måle et kabel rigtig skal det gøres med et instrument til omkring 50.000 kr. Prøv evt bare at koble en Pc i hver ende og overføre nogle data..
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
04. januar 2005 - 09:52 #5
tak for det anddk.

Har du ikke et link til en side man kan lære om det med at ændre en cross-over til en twistet pair?
Avatar billede anddk Praktikant
04. januar 2005 - 14:13 #6
Det var så lidt, tak for poing...

Du kan se her hvordan stikkende skal monteres.
http://www.brinck.dk/patch.asp

Prøv evt. at se hvordan hvert stik er monteret, så kan du jo se om det er lige eller krydset. (er farverækkefølgenen ens, er det lige)

Hvad beslutter du dig så til med hensyn til udbyder ??
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
04. januar 2005 - 16:42 #7
der beslutterde jeg mig for cybercity.

Der er bare et nyt lille problem nu..

Men ser i..
Kablet er orange, og lidt tykkere end alm net kabler.
Og der er en dåse i hver ende som jeg så kan stikke et net-kabel i og det samme er der i stalden. Og jeg prøvede så med et twistet-pair kabel i begge dåser og hver deres computer.
Men der fandt den overhovet ikke noget net.
Så prøvede jeg med en cross-over fra dåsen til computern både i stalden og i husen og nu vupti så var der oprettet lan-forbindelse.

Her er problemet så..
Der blev gjort opmærksom på at lan-forbindelse var oprettet ved begge computere.
Men jeg kan ikke finde den ene computer ved den anden når jeg søger efter den. og omvendt.

(der er ingen firewalls på nogle af maskinerne, og begge er i arbejdsgruppen mshome)
Hvad kan det skyldes?
Duer det så ikke?
Kan jeg finde computerne alligevel på en anden måde?
Avatar billede anddk Praktikant
04. januar 2005 - 17:36 #8
Du skal ikke bruge 2 kryskabler, forså bliver krydsningen "ophævet" igen. De kabler du har brugt først, er du sikkert på de virkere ??

Jeg tror netkablet virkere.

Prøv at pinge den ene Pc for at chekke forbindelsen.
Start en komandopromt, og skriv ping <IP-adressen på den anden Pc>
Kender du ikke IP-adressen skriver du ipconfig.

Prøv også at lave dem stå tændt en stykke tid, der er noget med at MSnetværk kun søger hvert 7 min. Så lad dem står tændt stille og rolig et stykke tid inden du prøver igen.
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
04. januar 2005 - 21:33 #9
jeg har nu prøvet med et meget kort cross-over kabel fra den ene til den anden computer (og givet dem begge en fast ip) at pinge dem gennem cmd. Dette gik godt og 0% tab

så gik jeg over i stalden og sluttede computeren til der og pingede på samme ip og på helt samme måde og resultatet blev 100% tab!
installation = (orange kabel med en væg-dåse i hver ende, cross-ocer kabel i hver dåse til hver sin comp)

OBS: når har sluttet begge computere til i hver sin dåse med hvert sit cross-over kabel popper beskeden "lan-forbindelse er oprettet" op.
Hvis jeg trækker kablet i den ene af computerne får begge computere beskeden "lan-forbindelse afbrudt" så umidelbart virker det som om der alt er korrekt.
men dog går alle pakker tabt under ping.

Den kommer med samme besked: "lan-forbindelse er oprettet" når mit upsæt er med
En cross-over i den ene dåse til den ene computer, samt en twistet pair i den anden dåse til den anden computer, men den har stadig 100% tab ved ping her.

???
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
04. januar 2005 - 21:35 #10
Hvilket opsæt ville du mene jeg skulle bruge her?
twistet i begge ender eller?
Avatar billede anddk Praktikant
05. januar 2005 - 17:27 #11
Ved du noget om det kabel ?? Alder, om det har været brugt, kategori mv ??

Måske er det et kabel som kun kan klare 10 megabit og ikke 100 som alle nyere netkort køre. Det kan også være beskadiget.

Jeg vil formode at kablet er lavet lige, det er det normale. Så skal du kun brug krydset hvis det er Pc til Pc i hver ende. Det normale opsæt vil være et alm lige netkabel fra det ene stik og op i en Swits og i den anden stik tilslutter man så en Pc.

I dit tilfælde vil det i stalden være til ADSL modemet også til en router i den anden ende.
Eller ADSL modem -> router -> kabel -> Switc -> Pc’ere

Virker kablet ikke, så kunne du måske overveje en trådløs løsning.

Hvis det er, hvor i landet ligger det ??
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
05. januar 2005 - 18:21 #12
ja vil bruge den løsning du sidst nævnte.

Kablet har ikke været brugt før nu.
Og er ca 3 til 4 år gammelt men tror nu det er 100mbit.
Hvis det er 10 mbit vil det så sænke farten på overførsel med 2 mbit?
Avatar billede anddk Praktikant
06. januar 2005 - 14:08 #13
Det burde være et 100 mbit kabel, selv om det ikke skulle være det, så gør det ikke noget. Du skal jo kun overføre 2 mbit og det kan det 10 mbit kabel godt klare.

Du burde næsten får målt kablet. Hvis det skal måles rigtig med hensyn til hvor meget data det kan klare kræver det dyrt udstyr, men det kunne være sjovt at måle med en alm. netværkstester for at der er forbindelse på alle lederne og dåserne er samlet rigtigt..
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
06. januar 2005 - 18:17 #14
okay hvordan kan jeg få det målt med en alm netværkstester?
Avatar billede anddk Praktikant
06. januar 2005 - 20:50 #15
Kan købes i mange elektronik butikker til omkring et par hundre kr.

f.eks.
http://130.227.204.136/product.asp?ProductID=127285

Jeg har selv en men vi bor sikkert ikke i samme by...
Avatar billede molokgehenna Nybegynder
07. januar 2005 - 16:26 #16
Hmm så fik jeg prøvet det.

Altså nu prøvede jeg at låne en hub.

Der sluttede jeg så computeren i stuehuset til i port 2 med en straight.
Og sluttede computeren i stalden til dåsen i stalden med en straight.
Og sluttede dåsen i stuehuset til hubbet med en crossover og prøvede
senere med en straight fra hus-dåsen til hus-computeren dog med samme resultat.

Hubben flipper ud!

prøv at se følgende film:

http://www.upitfree.dk/upload/files/hub-netvaerk_amok.MPG  fylder kun 144 kb
http://www.upitfree.dk/upload/files/hub-netvaerk_amok_1.MPG  fylder kun 72 kb

og følgende billeder:
http://www.upitfree.dk/upload/files/netvaerk_amok.JPG
http://www.upitfree.dk/upload/files/netvaerk_amok_4.JPG

Hvad kan dette skyldes og hvad kan ejg rette fejlen med?
Avatar billede anddk Praktikant
12. januar 2005 - 14:31 #17
Jeg have helt glemt at svare dig....

Det er noget galt der, desvære kan jeg ikke ud fra dine foto se hvad det er. Du bliver nød til at have det kabel målt for det er nok her problemet ligger. Det er set før at dåser / stik er samlet forkert.

Bor du tæt på mig i sydvestjylland kunne jeg evt. komme og måle det for dig..