Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 15:59 Der er 20 kommentarer

Bundkort ABIT VI7 & CPU kompabilitet

Hejsa!

Har et ABIT VI7 bundkort
(http://www.abit-usa.com/products/mb/products.php?categories=1&model=133)

Jeg skal så ha fat i en CPU og jeg har set på en P4 2.8
(http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67018)

Jeg er ikke ekspert, men for mig ser det ok ud - bortset fra at bundkortet vist kun understøtter en L2 cache på 512, og CPU'en jeg har set på har en L2 cache på 1024.
Flere mennesker har fortalt mig at det ikke betyder noget - at det sagtens kan køre sammen, og at det kun betyder at bundkortet ikke vil udnytte CPU'en fuldt ud...

Er dette korrekt? Kan de to fungere sammen uden problemer?

På forhånd tak!
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 16:06 #1
Nope
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 16:06 #2
Bundkortet skal understøtte den større L2 cache
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 16:12 #3
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 17:25 #4
Okay...Tak for linket...Men mit bundkort står slet ikke på den side...?
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 17:27 #5
Sagen er også den, at en tekniker hos Officeit.dk's support afdeling (http://www.officeit.dk/default.asp?productguid=BX80546PE2800E) siger at det godt kan lade sig gøre...
Jeg antyder ikke at du ikke ved hvad du snakker om, men burde han ikke vide hvordan tingene hang sammen?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 20:06 #6
Det var min pointe, når den ikke står på listen, så supporter den jo ikke P4 Prescott som er den der har en L2 cache på 1024 KB.

Så skal man tro deres hjemmeside, så passer det ikke sammen, men SKAL du have en med stor L2 cache ? ? ?

Du kunne jo istedet købe en med 512 L2, eller alternativt holde fast i 1024 L2 cache, og så vælge et bundkort så supporter det !
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 20:34 #7
Hvis de siger det kan lade sig gøre, så kan du jo altid returnere det, hvis det ikke passer.

Hvad med dette:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=93820
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65766

Det passer sammen, og koster kun 150.- mere ?

Har du RAM ? ?
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 20:53 #8
Nu har jeg jo allerede købt et bundkort, så jeg vil helst ikke bruge penge på et nyt. Allerhelst skulle jeg bare finde en CPU der passer...

Jeg har set på noget RAM:
http://www.computerbutik.dk/product.asp?product=260&page=1

Som SKULLE fungere med mit bundkort...
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 20:59 #9
Godt arbejde, dragon ;-) og..

..undskyld jeg blander mig, men kan en af jer forklare mig, hvorfor der bliver anbefalet en 533mhz CPU, som nok ingen HT har til et 800FSB bundkort?
........................................................................

Faldt så også over 2 tråde, da jeg syntes, det var lidt spændende, det her.

http://www2.abit.com.tw/test_report/VI7/01.php

og

http://forum.abit-usa.com/showthread.php?s=295b2bcec140b9cb037de1f069cc9eeb&threadid=71635

vh
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 21:21 #10
Det var satans! Der står jo sort på hvidt at de to ting ikke passer sammen!

Ha! Der kan man bare se...Og sælgerne fra Officeit.dk forsikrede mig om, at det kunne jeg sagtens - Faktisk ringede jeg til 3-4 computer butikker jeg fandt via edbpriser.dk, og de sagde alle at de sagtens kunne gå...!

Stol aldrig på en sælger...

Mange tak til jer begge!
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 22:01 #11
Okay...Et spørgsmål til...Og jeg beklager min dumhed :-)

Vil denne CPU fungere med mit bundkort?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77787

Tak for tålmodigheden!
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 22:38 #12
Snup hellere en med Hyper-Threading Technology. Den , du henviser til har det ikke.
Desuden får du så ikke nogle problemer med ramhastigheden senere.

P4 2.8C
FSB800 512K

P4 3.0C
FSB800 512K

P4 3.2C
FSB800 512K
Avatar billede gl.k. Nybegynder
03. januar 2005 - 22:40 #13
Skal så ik ha point her da dragonknight har gjort det for nemt for mig... ;-)
vh.
Avatar billede borrell Nybegynder
03. januar 2005 - 23:00 #14
Okay - To ting...

Hvad er Hyper-Threading Technology og hvorfor/hvordan får jeg problemer med ram hastighed?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 23:01 #15
Det er sådan set også det jeg anbefalede i min sidste kommentar.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77787 burde passe.
Avatar billede gl.k. Nybegynder
04. januar 2005 - 01:10 #16
Hyper-Threading er en fordel,hvis du har flere processer kørende på samme tid.Og det har man jo typisk.Det, Hyper-Threading gør er, at den deler processoren op i 2, så den kan arbejde hurtigere på samme tid.
Mht. ram _kan_ det nu være, at når du installerer en FSB533 CPU på bundkortet så vil den ikke lade dig køre ram på DDR400 hastighed men kun DDR333.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. januar 2005 - 13:15 #17
Just in case !  ;-)
Avatar billede borrell Nybegynder
05. januar 2005 - 15:51 #18
Det kunne meget vel være sagen...Har lige købt den skide CPU (http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77787)
og der sker intet når jeg sætter strøm til computeren - kun en lille grøn lampe på bundkortet lyser - og jeg har et stk. 1 x 512 MB DDR SDRAM / PC3200 / 400 MHz / 64 bit i...

Det kan vel egentlig være 1000 ting der er galt - Men kunne et RAM problem være skyld i at den slet ikke vil noget...Ikke engang tænde for CPU køler eller HDD?
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. januar 2005 - 17:47 #19
Så du har købt en L2 512 CPU, og den vil ikke starte.

nu har du monteret bundkortet rigtig, for der må kun være afstandsstykker i kabinettet de steder hvor der er skruehuller i bundkortet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
05. januar 2005 - 17:57 #20
Sluk for de 220 V, og flyt RAM over i det andet DIMM stik, og prøv igen.