Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 19:34 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Min computer går ned...

Min computer har fået den irreterende ide at den tit går ned. Nogle af filernes navne bliver bare til en masse tegn. Når jeg så genstarter står der bare: \"Operativsystemet mangler\" efter den har bootet! Jeg har en Compaq, intel pentium2 450mhz, rivaTNT2, WindowsME. Problemet går kun væk hvis jeg formaterer. Jeg har oplevet dette, både, med WinME og Win98!
Avatar billede berg Nybegynder
18. marts 2001 - 19:37 #1
Har du rodet i BIOS\'en? måske er du kommet til at ændre det medie den skal boote på...!
Avatar billede berg Nybegynder
18. marts 2001 - 19:37 #2
eller drev.
Avatar billede handmade Nybegynder
18. marts 2001 - 19:38 #3
Det tyder på at dine systemfiler bliver beskadigede. Prøv fra en bootdiskette at skrive (efter boot fra disketten) sys c:
Hvis ikke det hjælper, så prøv på samme måde fdisk/mbr for at få en ny masterboot record.
Har du kørt et virustjek?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. marts 2001 - 19:38 #4
Har du undersøgt din computer for virus?

/per
Avatar billede zhark Nybegynder
18. marts 2001 - 19:49 #5
Jeg troede sku\' en Compaq \"bare\" kørte når man brugte sin recovery disk. Hvad er det for en Compaq model?
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. marts 2001 - 19:52 #6
jeg tror at dit problem er at din cpukøler, ikke kan følge med mere...
det problem havde jeg får 2 dage siden, så købte jeg en ny køler...siden har der ik været noget
Avatar billede pontus Nybegynder
18. marts 2001 - 19:56 #7
prøv at formaterer og instalere window på følgene måde
du sætter win me i din cdrom og windows second edison i din brænder.Du starter så op med at installere win me når det er så begyndt vil win me sige at der ikke er et operativsytem at opgradere.du ser så en kasse hvor i der står om du vil gemmense det sige du okey til og rekvirere til din brænder du siger så okey igen og den tager de filer den skal bruge og win me forsætter med at installerer det er den bedste måde at gøre det på.mit køre perfect på den måde
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
18. marts 2001 - 20:37 #8
Prøv at tjekke porten til IDE-stikket back på din harddisk, nogle gange kan trådene være bøjede og så kommer disse tegn frem. Du kan rette op på dette ved at tage en pinset og hive dem lidt ud så de passer med de andre.
Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 20:40 #9
jeg har kørt virus tjeck og det var ikke det!
Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 20:40 #10
og jeg har ikke rodet i bios
Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 20:40 #11
det hele startede efter jeg fik stofaNet (Kabel Internet)
Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 20:42 #12
jeg ved ikke helt hvilken model det er ... Og til berg, så er der sq ikke ret meget bios at rode med på en compaq, det meste er gemt væk! :(
Avatar billede makse Nybegynder
18. marts 2001 - 20:44 #13
Jeg tror måske det er tid til en hovedrengøring, som cyber_freak også antyder. Hvis din pc er fyldt med støv, kan det give lignende problemer.
Avatar billede ellert Nybegynder
18. marts 2001 - 21:02 #14
ok jeg skal prøve en rengøring... Hvis det holder skal jeg nok komme til bage og give pointene
Avatar billede makse Nybegynder
18. marts 2001 - 21:04 #15
Så lægger jeg da lige et svar, hvis det nu hjælper. :)
Avatar billede zhark Nybegynder
18. marts 2001 - 21:07 #16
Har du evt. mulighed for at flytte netkort til en ande PCI holder? Du skal jo så afindst. kortet og genindstal, men når du har oplysningerne er det da overkommeligt! Se godt efter evt. dubletter under enheder.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. marts 2001 - 21:13 #17
det er psuén eller cpu\'ens køler du skal rengøre,eventuelt hvis du har en anden cpukøler du kan prøve.eller tjecke inde i din BIOS om cpukøleren kører stabilt...aner ik om man kan det med en MAC(tjecke cpukølerens omdrejninger)
Avatar billede zhark Nybegynder
18. marts 2001 - 21:22 #18
Da jeg fik netkort ville det ikke \"forliges\" med entet skærmkort (også Riva) eller lydkort,(havde kun 3 PCI slot) jeg måtte pille lydkort ud, senere fik jeg nye drivere til mobo, det løste MIT problem... indrømmet, ikke en Compaq.
Hvordan ser IRQ ud under: start/tilbehør/systemværk/systemoplysninger?
Avatar billede zhark Nybegynder
18. marts 2001 - 21:24 #19
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. marts 2001 - 22:20 #20
Har du prøvet at installerer en ROM paq:

http://www5.compaq.com/support/files/desktops/NL/locOsCat/45_8.html

/per
Avatar billede dimonepigen Nybegynder
18. marts 2001 - 22:45 #21
tis
Avatar billede dimonepigen Nybegynder
18. marts 2001 - 22:46 #22
undskyld men jeg blev bare nød til at sige det

endu en gang undskyld...
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. marts 2001 - 23:11 #23
hvad sker der for dig dimonepigen...nå pyt, jeg vil daffe iseng
Avatar billede kaspernygaard Nybegynder
19. marts 2001 - 21:28 #24
Nu siger jeg det igen. Det der med heoglyferne, det skyldes en i komunikationen mellem dit bundkort og din harddisk. Tjek IDE-kabler (skift det evt.) og IDE-portene.
Prøv det, jeg havde selv dette problem og løste det med en pinset.

/Kasper Nygaard