Avatar billede greta Nybegynder
03. januar 2005 - 11:42 Der er 17 kommentarer

USB Harddisk boks

Jeg har anskaffet mig en USB Harddisk boks (IDE)Jeg har problemer med at "se" det nye drev på computeren. I manualen står der at harddiskens jumper skal stå som master. Jeg har prøvet alle jumpersætningerne uden held. Harddisken inderholder data, kan det være et problem, eller skal den være formateret.
Computeren kommen med den velkendte lyd (USB divece tilsluttet)når jeg tænder og slukker boksen. Alle andre USB tilslutninger virker fint på computeren.
Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede ibka Novice
03. januar 2005 - 11:50 #1
Måske du skal formatere disken
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. januar 2005 - 12:16 #2
HøjreMusseTast på [Denne Computer] - [Administerer][Diskhåndtering] - Kan den ses her ?

Samme sted ka' du formatere mm. dimsen...
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
03. januar 2005 - 14:36 #3
lidt ældre harddsike kan den godt have problemer med at vise, har jeg erfaret. Den bedste løsning er nok at flytte data fra din hd og formattere den, mens den er i usb-drevet. Kan måske have noget at gøre med, at din hd i sin tid er installeret som fast (permanent). Den status skal ændres til ikke-permanent. Jeg kan ikke huske om det kan gøres uden formattering.
Avatar billede greta Nybegynder
04. januar 2005 - 16:37 #4
Tak for svarene!
Formatering er måske det der skal til, det må jeg gøre hvis det ikke er muligt på anden vis.
Diskhåndtering viser heller ikke disken, og har ikke gjort på noget tidspunkt.
Jeg har forsøgt med 2 HD, begge har været indtalleret som faste HD.
Du skriver at flytte data mens den er i USB porten. Det kan jeg ikke lige se hvordan når jeg ikke kan komme til den "se "data" på den.
Hvis jeg sætter den direkte i IDE porten, tømmer den, fdisker den, skal jeg da oprette både logisk drev osv. Vil det virke.
Avatar billede ibka Novice
04. januar 2005 - 16:46 #5
Jeg sikker på at du skal oprette logisk drev osv
Avatar billede greta Nybegynder
04. januar 2005 - 16:48 #6
Hvordan med jumperen, skal den stå som master, kan du svare mig på det?
Avatar billede ibka Novice
04. januar 2005 - 16:55 #7
Hvad er det for en HD boks og Harddisk, evt model nr./type
Avatar billede greta Nybegynder
04. januar 2005 - 17:01 #8
HD boksen er en Aluminium ektern USB boks 2,0 fra Ziteck til en 3,5" HD
Harddisken er en IBM 40 GB, og en Fujitsu også 40 GB
Avatar billede ibka Novice
04. januar 2005 - 17:10 #9
Jumper er jeg ikke sikker, prøv dog som master, der kan ikke ske noget. Ellers kan jeg tjekke det lidt senere i aften
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. januar 2005 - 10:56 #10
du skal have den som master i din boks, jeg har samme slags. Hvis du sætter hd i pcen for at flytte data, kan den også med fordel have master på det modsatte kabel af den du har i forvejen (hvis det ikke er fyldt op), men det gør ikke så meget. du skal bare se i bios om du i forvejen har noget til sekundær master/slave og så bruge den ledige plads.
Når du formatterer, så husk at lave disken til ikke-permanent og husk at installere driveren der medfølger drivet.
Avatar billede greta Nybegynder
07. januar 2005 - 12:16 #11
Jeg er nået der til hvor jeg har formateret HD. Givet den plads i Bios. Den har været sat som Master - slave osv. Den er ligeglad. Jeg var nået der til at det måtte være boksen det var galt med.
Jeg satte en 3. HD i (lille en på 2 GB) det virker.
Jeg har en fornemmelse af nu at måske bundkort ikke supporterer enheden eller bios. ?? Større HD ?? Jeg har sidste opdateringer SP2 osv.??
Avatar billede greta Nybegynder
07. januar 2005 - 12:17 #12
En anden ting. Det virker heller ikke på husets andre computere? Jeg bliver vanvittig.%&%¤#
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
07. januar 2005 - 12:47 #13
underligt. jeg har en stor hd med forskellige partitioner, og de virker.
Fik du under formatteringen sat din hd til Ikke-permanent? Har du installeret driveren fra den medfølgende lille cd? har du evt andre enheder på usb-porten samtidig eller kører du via hub? når det virker med den lille tyder det på manglende driver eller at du under formatteringen ikke fik sat den til at udnytte plads over 2 giga. Er det f.resten en usb2-port? det vil det helst have.
Avatar billede greta Nybegynder
10. januar 2005 - 09:10 #14
Kært barn har..... Når du skriver "Ikke-permanent disk" er jeg ikke helt med hvad du mener. Muligheden i fdisk er; opret logisk osv. Hvad skal jeg vælge og i hvilket program Computeradm.-diskhåndtering, eller kommando kan jeg vælge Ikke permanent, under formateringen?
Det der generer mig er at det ikke virker på nogen computer, så det må være noget med formateringen der går galt :o(
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
10. januar 2005 - 16:01 #15
Mener det er efter partitionering at den giver mulighed for det. Det skal mens du er igang med din formattering/partitionering den plejer at give muligheden. Hvis du har harddisken i en skuffe eller i usb-enheden bør muligheden dukke op, når din hd er i et flytbart medie.
Avatar billede greta Nybegynder
02. februar 2005 - 11:14 #16
Jeg har i mellemtiden bygget en ny computer, forsøgt at sætte harddisken til "ikke permanent drev" den er bare ligeglad, Jeg kan ikke se den. Nu gider jeg ikke rode mere med den, nu går jeg ned i butikken med den. 1000 tak for hjælpen. :O)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 11:34 #17
ok, enten kan du få pengene tilbage eller få dem til at fortælle hvordan. Held og lykke. Husk blot at lukke her. tag point selv, og afvis mit svar da det ikke hjalp dig. Du kan evt fortælle her bagefter hvordan, hvis butikkken får det til at virke.