Avatar billede tzinck Novice
03. januar 2005 - 09:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

flytte celler i excel "database"

Jeg har et Excel ark (som jeg bruger som database) med ca. 9000 poster.  Der er en del ordrenumre der går igen - blot med andre oplysninger i de andre kolonner.

I de tilfælde, hvor det samme ordrenummer forefindes mere end een gang, vil jeg gerne flytte indholdet af kolonne B, så hvert ordrenummer kun fndes een gang, og de øvrige oplysninger om ordrenummeret findes i samme linie.

Jeg har overvejet at anvende Access database til formålet, men jeg synes egentlig at Excel er nemmere at arbejde med.

Hvordan kan problemet løses nemmest ?
Avatar billede keil Nybegynder
03. januar 2005 - 13:38 #1
Jeg skal lige forstå dit regneark.
I kolonne A har du ordrenummer ?
I kolonne B har du ? og vil gerne have ?
Hvad har du i de næste kolonner?
Er der nogle ordrenumre hvor du har mere end 2 linier?
Avatar billede tzinck Novice
06. januar 2005 - 08:34 #2
I kolonne A har jeg Ordrenr(varenr.)  Det samme ordrenr kan fremkomme i mere end een linie - det vil jeg gerne undgå

I kolonne B står der forskellige bemærkninger til ordrenr.  Hvis der fx. er 4 bemærkninger til et ordrenr, står ordrenummeret i 4 linier - det vil jeg gerne have på een linie. (der er ikke flere informationer)

Spørgsmålet er så om det er muligt at få excel til at flytte bemærkningerne fra kolonne B til kolonne C,D,E osv, i de tilfælde, hvor et ordrenr. forekommer mere end een gang.

Eller om det er bedre at bygge en database i fx. Access
Avatar billede keil Nybegynder
06. januar 2005 - 09:04 #3
Der er ingen tvivl om at den slags opgaver er Access bedre til at løse end Excel. Man kan godt lave en oprydning i regnearket, men du vil jo kunne få nye dubletter senere. Så jeg ville flytte det over i access, og så lave oprydningen der. Det behøver ikke at være det store arbejde. Du kan jo importere dit eksisterende regneark i Access, som en ny tabel, og derfra opbygge dit nye system. Så behøver du ikke at indtaste dine eksisterende oplysninger.
Avatar billede tzinck Novice
06. januar 2005 - 10:06 #4
Ja, det lyder som en fornuftig løsning at bruge en rigtig database