Avatar billede brianmortensen Nybegynder
02. januar 2005 - 23:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sammenkæde tabeller i en form

Jeg har tre kartoteker hvorfra jeg gerne vil flette data sammen. Kartotekerne er; medlems-, medie- og udlånskartotek. I udlånskartoteket vil jeg gerne indtaste et medlemsnummer og herefter skal den hente oplysninger fra medlemskartoteket og overføre i nogle felter (eks. navn tlf. osv.) og herefter vil jeg indtaste medienummer, hvorefter den skal hente felter fra mediekartoteket. (eks. artist, album osv.) Når man står i medlemskartoteket, vil jeg gerne lave en rullemenu, hvor man kan se hvilke medier det enkelte medlem har lånt, og når jeg står i mediekartoteket vil jeg kunne se hvem der evt. har lånt det, hvis altså det er udlånt. Ellers skal listerne selvfølgelig være tomme. Jeg har luret at man skal lave en "relationsship" imellem katotekerne, men jeg roder lidt rundt i at få dem til at hente og vise data fra de forskellige kartoteker... Er der nogen der kan hjælpe med lidt input ??
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2005 - 05:18 #1
Sørg for at dine primære nøgler er på plads i tabellerne medlemskartotek og mediekartotek.

I udlånskartotek laver du nu et felt med medlemsid. Dette felt relaterer du til medlemsid i medlemskartotek. Det samme med et medieid der relateres til mediekartoteket.

Nu laver du en forespørgsel og henter alle 3 tabeller ind i designgitteret. Du trækker medlemsid ned i gitteret fra udlånskartotek og øvrige data om medlemmet fra medlemskartotek. Ligeledes medieid fra udlånskartotek og alle andre felter fra mediekartotek.
Avatar billede brianmortensen Nybegynder
03. januar 2005 - 09:32 #2
Er det rigtigt forstået, at jeg så selvfølgelig skal opbygge min udlånsdatabase på den forspørgsel hvori jeg har hentet alle tabeller ?
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2005 - 10:40 #3
Ja - Den videre database med din formular.

Det grundlæggende i din db er stadig dine tabeller med relationer. For at kæde tabellerne sammen, så dine relationer fungerer, skal du bruge en forespørgsel. Når denne fungerer korrekt med relationerne, går du videre og laver en formular på baggrund af forespørgslen. Det gør du nemmest ved i databasevinduet at markere din foresørgsel og finde ikonet for autoformular på menulinien. Når du trykker på autoformular, vil Access nu generere en formular. Denne formular bliver dit "skrivebord" til databasen (Interface hedder det på ny-dansk).

Da formularen bygger på forespørgslen vil alle felter være i din formular, og dine relationer vil fungere.
Avatar billede brianmortensen Nybegynder
03. januar 2005 - 15:09 #4
Så når jeg eks. taster medlemsnummer og trykker "Enter" henter den selv de øvrige oplysninger; navn, tlf.nr. osv. og det samme med medienummer.. !? Jeg prøver det lige af i aften, men giver point med det samme.. Ellers vender jeg tilbage. Tak for hjælpen og godt nytår !
Avatar billede mugs Novice
03. januar 2005 - 16:51 #5
Selv tak og i lige måde.
Fuldstændig korrekt.
For en god ordens skyld har du ikke givet point endnu. Men vent blot til du har set at den fungerer.
Avatar billede brianmortensen Nybegynder
03. januar 2005 - 22:43 #6
Nu synes jeg ellers jeg har gjort som ovenfor beskrevet, men når jeg skifter til visning af kartoteket forsvinder de felter jeg har indsat, så jeg ikke kan komme til at taste data ind ?
Avatar billede mugs Novice
04. januar 2005 - 05:40 #7
Jeg har fået en længere forklaring pr. mail. Har svaret at jeg gerne vil se på databasen, men har bedt om en ny fremsendelse, idet Outlook har blokeret filen, da den sandsynligvis ikke er zippet.
Avatar billede brianmortensen Nybegynder
06. januar 2005 - 21:58 #8
mugs og jeg arbejder i øjeblikket på databasen, og den er faktisk ved at tage fin form...