Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 15:58 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Trådløs netværk på eksisterende netværk

Hej!

Har lige fået en bærbar computer med indbygget trådløst netværkskort 54mbps, samt en trådløs printer HP Deskjet 6840.

Har i forvejen to alm. computere, der er forbundet til hinanden i et netværk med en 4-ports D-Link 604 router, der deler internettet fra et kabelmodem.

Hvad skal der investeres i, for at få den bærbare pc og printer koblet på netværket trådløst vel at mærke?

Det skal helst ikke være for dyrt...

Mvh. Mads
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 16:39 #1
et trådløst accesspoint skulle kunne gøre det
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 16:43 #2
Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 17:45 #3
Hej bufferzone.

Det lyder nu godt, med prisen altså. Hvad skal access point'et tilsluttes for et det virker ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 18:07 #4
Som jeg ser det, så tilslutter du accesspointet en af portene på din router.

Det er her afgørende at du enten har et abonnement med fast IP til routeren og NAT (Network Adress Translation) til dit interne netværk eller at du har dynamiske IP adresser nok til det antal enheder du vil sætte på nettet. (du kan også have dynamisk IP og NAT, men underalle omstændigheder skal du have IP adresser til de nye enheder)
Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 18:21 #5
Vi har internet igennem Dansk Kabel TV, og købt en flerbrugerløsning (dvs. en router;). Så den er vist i orden. Kan se på deres hjemmeside (http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=201), at routeren har NAT.

Men når jeg så sætter access pointet i en af portene, og dernæst tilslutter både printer og bærbare til access pointet. Bliver der så ikke en konflikt på porten (på routeren), når der er "to" enheder, der vil bruge den samtidig? Eller er det den konflikt access pointet kan løse?
Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 18:27 #6
Der står også på hjemmesiden, at vi kan tilslutte op til 4 pc'er internettet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
02. januar 2005 - 18:32 #7
Der vil ikke være to enheder der bruger porten samtidig, med mindre du vil opsætte 2 web servere eller to mail servere på det samme net, og selv det kan faktisk løses.

Det er f.eks. 2 computere samtidig bruger f.eks. Internet explore giver ikke samme port og det skal routeren nok håndtere. Hvis hjemmesider siger 4 pc'ere, menes nok 4 enheder og det betyder at dit scope (antaller af IP adresser du kan anvende) er 4. Du kan hermed have 3 PC'ere og en printer (hvis printeren er en netværksprinter, dvs. har trådløst netværkskort)
Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 18:49 #8
Ok, så kan det vist godt lade sig gøre.

Skal også max. tilslutte de to alm. computere, og så den bærbare trådløst og printeren med indbygget trådløst netværkskort. Det giver 4.

Tror jeg køber et linksys access point: http://www.eksperten.dk/priser/network/network-vis.asp?Kode=N000974
Så skulle det vel nok kunne anvendes.
Avatar billede madzc Nybegynder
02. januar 2005 - 20:59 #9
Bufferzone> point til dig for hurtigt svar. Takker for hjælpen ;)