Jeg har en 250Gb´er og en 300Gb´er, der begge jævnligt laver "klikkelyde". Jeg har engang ladet mig fortælle, at det er helt normalt - noget med kalibrering af læsehovedet. (IBM har f.eks. lagt lyden ud på deres hjemmeside, da for mange troede deres diske i bærbare computere var defekte)...
Men min 250Gb´er har været til ombytning for ca. 6 måneder siden, da den begyndte at være svær at komme i kontakt med. Det var dér, jeg købte min 300Gb´er, netop til at tage backup af data på 250Gb´eren - så jeg altid har data intakt på én af diskene.
Maxtor (og harddiskfabrikanter generelt) yder ingen garanti på data, kun på selve produktet. Det er forbrugerens eget ansvar at have backup af data på disken. Desværre.
Men prøv at sætte disken på en helt anden PC, og se om den vil i kontakt med den derfra.
Vil den fortsat ikke det, er der ikke umiddelbart noget at gøre.
Personligt ville jeg dog vurdere data´en til at være så meget værd, at jeg ville gøre et sidste forsøg - nemlig at pille den fysiske disk ud, og sætte den til på en intern controller i PC´en. Så omgås USB-interfacet, og det kunne jo være det kun var det der var gået. Det betyder samtidig at garantien på disken ryger en tur - men er data meget værd kunne det jo være en mulig løsning.
En sidste ting kunne være at sende disken til de professionelle
www.ibas.dkDet er dyrt - mindst kr. 20.000,- (deres opstartsgebyr) - men igen, hvis data er nok værd for en selv, kunne det jo muligvis retfærdiggøre udgiften. Garantien på disken ryger selvfølgelig også her...