Avatar billede gatez Nybegynder
31. december 2004 - 01:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

SATA raid 1

Hejsa,

Jeg har netop købt dette bundkort:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=102448

Jeg har også købt 2x160 GB SATA diske som er opsat i Raid 1.

Da det er vigtigt data som ligger på vil jeg gerne vide hvad der sker hvis en af diskene skulle stå af ??  Så skulle den jo meget gerne køre videre på den anden disk automatisk, men får jeg en advarsel ??

- Gatez
Avatar billede dittmer Nybegynder
31. december 2004 - 01:44 #1
I RAID1 kører du konstant på begge diske. Data bliver skrevet til begge diske "sanmtidigt".

Du får en fejlmeddelelse, hvis der er inkonsistems mellem data (f.eks. crc-fejl på den ene disk) eller hvis den ene disk står af. Så har du tid (forhåbentlig) til at skaffe en anden disk til udskiftning, og så vil data automatisk blive lagt på den ved opstart.

Husk nu, at RAID ikke er en egentlig erstatning for backup. Det er en metode til at mindske nedetiden...

En bedre RAID-løsning indeholder en hot stand-by disk, dvs. en reservedisk der allerede kører i maskinen, og som automatisk tager over, hvis en disk fejler...

Mvh Søren
Avatar billede dittmer Nybegynder
31. december 2004 - 01:45 #2
Nåh ja, det var f'resten et svar...
Avatar billede gatez Nybegynder
31. december 2004 - 02:14 #3
Vil det sige at min maskine skal genstartes hvis den ene disk går ned ??
Eller vil den anden bare køre videre automatisk indtil jeg sætter en ny i ??
Det er nemlig en server, så den skulle helst gerne køre videre på kun en disk...
Avatar billede dittmer Nybegynder
31. december 2004 - 15:27 #4
Den kan godt køre videre, men med mindre du har en "hot swap"-opsætning (som kun findes på "rigtige" servere sammen med redundante strømforsyninger osv.), så bliver du nødt til at genstarte den for at sætte en ny disk i. Og mens du kører videre på den ene disk ville jeg nok ikke bruge tiden på så meget andet end at sikre en absolut frisk backup. I denne situation kører du jo med en enkelt disk - en "single point of failure". Hvis dine data er vigtige kan du jo også overveje, om du skulle have en UPS installeret...
Alternativet er jo at bruge en mellemløsning med en hot standby-opsætning, hvor reservedisken allerede er i maskinen, men den aktiveres først, når en disk går ned. For mere avancerede RAID-opsætninger end RAID1 ved man jo ikke, hvad der skal ligge på disken, før man ved hvilken disk er yt...
Avatar billede gatez Nybegynder
01. januar 2005 - 14:38 #5
--> dittmer
Mange tak for svaret, det vil jeg undersøge nærmere.
Mhs. til UPS så er det allerede installeret i server skabet, min server står nemlig hos jay.net - Og der er monteret 2 stk strømforsyninger i serveren.

Men det er helt iorden at serveren bliver slukke ved fx. harddisk skift, det bedtyder ikke noget bare jeg stadig har min data ;)  Så jeg skal vist have monteret en harddisk mere til backup.

Men vigtigst af alt er jeg glad for at høre at min server stadig vil køre vindere hvis én disk skulle stå af.
Avatar billede gatez Nybegynder
01. januar 2005 - 14:39 #6
Her er dine points ;)